Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Hogyan érte el Oslo, hogy ne haljanak meg gyalogosok vagy kerékpárosok az útjain?

Hogyan érte el Oslo, hogy ne haljanak meg gyalogosok vagy kerékpárosok az útjain?

2020. december 16. - lukacs.mate

Manapság egyre több város vezetése dönt úgy, hogy a belvárost gyalogosbaráttá alakítva csökkentik a gépjárműforgalmat és ezzel együtt a halálos közúti balesetek számát. 2019-ben Oslóban senki sem halt meg közúti balesetben gyalogosként vagy kerékpárosként közlekedve. Mindösszesen egy halálos baleset történt, amikor valaki autójával egy kerítésbe hajtva életét vesztette. Ehhez képest a világ más fejlett országainak városaiban ennél sokkal drámaibb számokról számoltak be. Ugyanezen évben Londonban 73 gyalogos és 6 kerékpáros halt meg különböző balesetekben, New Yorkban pedig a 218 közlekedési balesetben elhunyt személy közül 121 gyalogos és 28 kerékpáros áldozat volt.

y.jpg

Fotó: nuwallpaperhd.info

A norvég főváros ezzel nagyon közel került ahhoz, hogy elérje azt az 1995-ben Svédországból indult Vision Zero nevű nemzetközi kezdeményezés célját - amihez Norvégia 1999-ben csatlakozott -, miszerint közúti balesetben senki se haljon meg az utakon. A Vision Zero céljainak eléréséhez az első és legfontosabb lépés, hogy jelentősen csökkenteni kell a közúti autós forgalmat az utakon. Ehhez az oslói városvezetés számos intézkedést vezetett be. Ezek között van olyan, ami kifejezetten a fenntartható közlekedési módok használatát ösztönzi, mint a 35 km hosszú új kerékpáros infrastruktúra és a járdák építése, vagy a közösségi közlekedés, mint olcsóbb és rugalmasabb alternatívát nyújtó közlekedési mód használatának kommunikálása. És vannak olyan lépések, amelyek kifejezetten a gépjárműforgalom ellen születtek. A belvárosban több ezer parkolóhelyet megszüntetettek, 30 km/órás sebességkorlátozást vezettek be az oktatási intézmények környékén, egyes helyeken teljes mértékben kitiltották a gépjárműforgalmat ezen intézmények környezetéből, emellett pedig 70%-kal megemelték a behajtási és  50%-kal a parkolás díjakat a belvárosban (a külvárosban 20%-kal), továbbá olyan forgalomtechnikai beavatkozásokat hajtottak végre, amelyek a gépjárművel közlekedők életét nehezebbé tették a belvárosban.

oslo2.jpg

Fotó: Oslo, Nick Night on Unsplash

A 2030-as cél, hogy Oslo autóforgalmát 30%-kal csökkentsék a jelenlegi szinthez képest. Az oslói városi közlekedésszervező vezetője, Rune Gjøs szerint a város gyalogosbaráttá alakítása nem tekinthető új szakpolitikai irányvonalnak, egész egyszerűen csak most jött el a tettek ideje, mert a szavait idézve: "Az autó lett a városunk tulajdonosa, de mi visszaállítjuk az eredeti rendet."

Természetesen Oslóban sem ment gördülékenyen az átállás, mert Magyarországhoz hasonlóan Norvégiában is sokan gondolták úgy, hogy autó nélkül nincs élet, kiegészítve azzal a téves elképzeléssel, hogy ahol nincs közúti forgalom, ott a kiskereskedelem sem működőképes. Erre cáfolt rá Oslo a gyalogos zónák kialakításával, amelyeknek köszönhetően nem csak emberéletek menekültek meg, de még a kereskedelem is virágzásnak indult. Az egyes boltok forgalma átlagosan 10%-kal nőtt az intézkedések hatására, és a legnevesebb márkák sorra nyitják üzleteiket az autómentes utcákban, ami azt mutatja, hogy a helyiek számára vonzóvá vált az új környezet. A korábbi félelmekkel ellentétben nem lett igaza azoknak, akik azt állították, hogy a gyalogosan közlekedők kevesebbet fognak vásárolni az autósokkal szemben. A hab a tortán, hogy az érintett városrészben található ingatlanok árai is emelkedésnek indultak, köszönhetően a kisebb gépjárműforgalomnak, levegő- és zajszennyezésnek.

A városfejlesztésért felelős alpolgármester, Hanna Marcussen szerint megfordult a korábbi trend, és az emberek nem hagyják el Oslót a hétvégére, hanem a belvárost veszik célba, ami a kereskedelmi és üzleti funkciók mellett kikapcsolódásra is lehetőséget kínál a megújult köztereivel, hogy a városlakók egymással találkozhassanak, ebédeljenek a szabad levegőn, utcai művészeti kiállításokat látogassanak vagy gyermekükkel valamelyik játszóteret látogassák meg. Marcussen szerint ezen funkciókat nem tudták volna megvalósítani a Vision Zero nélkül.

A koronavírus révén megjelenő élet- és szemléletmódváltás sok országban és városban segített a gyalogosbarát célok elérésében. Köln és Calgary azon városok között van, ahol a város jelentős területeit zárták le az átmenő gépjárműforgalom elől, hogy ezáltal jusson több hely a gyalogosoknak. Bogotában a város vezetői az autómentes vasárnapokat kiterjesztették az egész hétre. Becslések szerint a 6 millió főt meghaladó kolumbiai városban ezzel az intézkedéssel naponta kb. 1,5 millió embert ösztönöznek az aktív testmozgásra. 

Anne Hidalgo, Párizs polgármestere kitiltotta az egyéni gépjárműforgalmat a népszerű Rue de Rivoli sugárútról, meghagyva a behajtás lehetőségét a közösségi közlekedési járműveknek és a taxisoknak. Kijelentése szerint fel sem merülhet, hogy a járvány után a város közlekedésének szervezésében visszatérjenek az autóközpontú szemléletmódhoz. Milánóban a tervek szerint 35 kilométernyi utat adnak át állandó használatra a gyalogosoknak.

Még mielőtt bárki autósüldözésről skandálna, nem erről van szó. Nem a gépjárműforgalom teljes megszüntetése a cél ezekben a városokban, mivel bizonyos társadalmi csoportok - mozgáskorlátozottak, idősek - továbbra is rá vannak szorulva az autóra. Sokkal inkább az a cél, hogy hatékonyabbá váljon a tömegközlekedési rendszer, és több hely jusson a nem motorizált közlekedési módokat használóknak a biztonságuk és az egészségük megóvása érdekében.

Janette Sadik-Khan, a New York-i közlekedésszervező volt vezetője - akinek a nevéhez többek között olyan intézkedések fűződnek, mint a Broadway és a Times Square gyalogosbarát köztérré alakítása - szerint a városok emberközpontúvá válására úgy kell tekinteni, mint a működési programkódjuk újraírására. Szerinte egy fontos vízválasztóhoz érkeztünk: “A legokosabb városok nem a legfejlettebb technológiájúak lesznek, hanem azok, amelyekben nincs szükség autóra a mindennapi élethez.” 

Az eredeti cikk alapján a fordítást Lukács Máté, a Járókelő munkatársa készítette. 

Egyéb források: 
https://inhabitat.com/car-free-sundays-are-the-norm-in-colombias-capital-city-bogota/
https://usa.streetsblog.org/2020/10/16/best-practices-how-oslo-reached-vision-zero-and-how-your-city-can-too/
https://www.bicycling.com/news/a30433288/oslo-vision-zero-goal-2019/ 

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr3016323222

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fikalnyik Eugén 2020.12.16. 16:46:49

Szokásos szélbalos őrjöngés, lezárni, kinyírni, megszünteti, csak egy átlag hétköznap sötétzöldéknél.
Egyszerűen nem sajnálták a norvégok a pénzt alagutakra, az átmenő forgalmat 2x3 sávos utakon levitték a föld alá, és nem rázúdítják a felszínre, mint nálunk, illetve nincs végük a városhatár közelében hanem teljes egészében meg vannak építve áthaladásra, úgy, mint ha az M1 és az M3 összeérne keresztben. Így aztán nem kolbászolnak feleslegesen az autók a városban. A másik pedig a kiskereskedelem ösztönzése nem azzal, hogy haveroknak kiutalják az önkormányzati üzleteket, mint Rogán et anno, és nem építenek egy metrómegállóra egymástól bevásárlóközpontokat sem, hogy megfojtsák őket. Apropó metró, ezt meg nem viszik le ész nélkül a föld alá ahol csak lehet, és így nem is kerül 600 milliárdba egy vonal. Ja és nem hivatkoznak városképvédelmi bullshitekre, ha magasvasutat kell építeni. A megszüntetett parkolóhelyekre kiszélesítik a járdákat, hogy valóban el lehessen férni, és nem adják oda őket feleslegesen haveroknak "kerthelység" céljára fillérekért, mint korábban Bácskai et a 9 kerben és még sorolhatnánk. Ja meg norvég fizetésből ki lehet fizetni egy belvárosi éttermet, sokkal fejlettebb a részmunkaidős foglalkoztatás, így nem kell bölcsődébe meg óvodába rohangálni a gyerekkel két kerülettel arrébb, meg hát van idejük élni meg egyéb bla bla...

sZulamith 2020.12.16. 17:32:04

Kevésbé frusztráltak, nincs EU, nincs vétó, és nincs délies temperamentum, viszont jól gazdálkodnak.

Közlekedő tömegközlekedő 2020.12.16. 18:05:38

@Fikalnyik Eugén:
Pl az kellene, hogy Bp lakossága 1/3ra sökkenjen, meg ne legyen agglomerációs mgráncs horda naponta. Meg amit írtál, alagutak.
Nálunk a kretének betömik az autós aluljárót (Petőfi utca), 30 méterenként zebrát pingál Karigeci, meg bringasávokat, ami tök jó ötlet, de azt Osloban építik és nem festik. A legújabb ellenségük meg a Nyugati téri meg a Rottenbiller felüljáró, amit jól lebontanak, oszt lehet szintbeli kereszteződéseken baszódni. Pont ezek okozzák a baleseti helyzeteket.
És tudomásul kéne venni, hogy a közelekésbun elpusztulni nem polkorrektség kérdése, mindíg volt, akinek nem jön be és mindíg lesz ilyen.

Közlekedő tömegközlekedő 2020.12.16. 18:20:40

Tisztelt poszt író, szerintem az autósüldözési mániád előtt rendbe kellene rakni a tömeg közlekedést Bp-en, a legnagyobb szennyező itt a szutyok BKV. Ha a szarháziak nem maguknak vizsgáztatnának, egy busz se járhatna. Megnézném a villamosok vasúthatósági vizsgáját is... BTW a hétvégén a Normafánál járó motorral áltt vagy 8db füstölgő busz. Gratulálok neki
NYC-ben meg vagy 600km metró és gyorsvasút van kb Budapest nagyságú területen.
Bogotésól meg hidd el, senkinek nem az autómentes vasárnap jut eszébe...
Valami német példa esetleg? Ja, ők bátrak voltak, és a szennyező dízeleket nem engedik be a belvárosba.

A posztíróhoz hasonló autófóbiásoknak szoktam azt válaszolni, hogy én mindent elfogadok, de kérdezzék már meg az embereket, akarnak-e forgalom csillapítást. Bpen néhány zöldnáci hangoskodik és próbál önmegvalósítani. És első helyen a kerületi lakosok ingyen közterületi jármű tárolását kellene megszüntetni. Máris lenne hely. Ha belvárosban lakik és nem tud évi 1m-t parkolásra kifizetni, járjon taxival.

zsoci 2020.12.16. 19:03:05

@Fikalnyik Eugén: Ez pontosan így van. Az egyetlen dolog amivel nem értek egyet, hogy ennek semmi köze a bal oldahoz.

zsoci 2020.12.16. 19:06:50

New York? London? mindkettő 8 millió fölötti lakossal rendelkezik. Oslo 650.000. Ezeket hogyan lehetne összehasonlítani?
Másrészt a forgalomcsökkentés egy nettó baromság, ezzel szemben azért jobb a közelekdési morál, és kevesebb a baleset a, mert Norvégiában az emberek nyugodtak, a stressz alig ismert. Ennyi. Miközben kiválló tehermentesítő utakat építenek, alagutakat, stb. Ennyi. A többi csak sötétzöld ökörködés.

Járókelők 2020.12.16. 19:21:14

@Közlekedő tömegközlekedő: Kedves Kommentelő! Ha a blogboszt írójának szeretnél üzenni: ez a blogbejegyzés egy fordítás, az eredeti cikket a szöveg alján találod. A szerző a budapesti viszonyokkal nem foglalkozik a cikkben, és nem is lehetett célja, hogy a budapesti, magyarországi viszonyokról írjon. Az osloi városvezetés intézkedéseiről számol be, mi pedig ezt a cikket fordítottuk és osztottuk meg veletek.

odamondó 2020.12.16. 19:36:27

@Közlekedő tömegközlekedő: " előtt rendbe kellene rakni a tömeg közlekedést Bp-en"

Teljesen rendben van a tömeg Budapesten. Ez egy tipikus magyar vinnyogás, hogy szar a tömegközlekedés Budapesten. Persze nem a világ legjobbja, de sok helyen ahol jobb ott azt is érdemes megnézni, hogy egy busz például fél óránként jár. Otthon ha nem jön valami 10 percig akkor indul a vinnyogás.

Albu 2020.12.17. 14:13:07

Micsoda vallásháború megy itt az 1970-es évekből! : D
süti beállítások módosítása