Manapság egyre több város vezetése dönt úgy, hogy a belvárost gyalogosbaráttá alakítva csökkentik a gépjárműforgalmat és ezzel együtt a halálos közúti balesetek számát. 2019-ben Oslóban senki sem halt meg közúti balesetben gyalogosként vagy kerékpárosként közlekedve. Mindösszesen egy halálos baleset történt, amikor valaki autójával egy kerítésbe hajtva életét vesztette. Ehhez képest a világ más fejlett országainak városaiban ennél sokkal drámaibb számokról számoltak be. Ugyanezen évben Londonban 73 gyalogos és 6 kerékpáros halt meg különböző balesetekben, New Yorkban pedig a 218 közlekedési balesetben elhunyt személy közül 121 gyalogos és 28 kerékpáros áldozat volt.
Fotó: nuwallpaperhd.info
A norvég főváros ezzel nagyon közel került ahhoz, hogy elérje azt az 1995-ben Svédországból indult Vision Zero nevű nemzetközi kezdeményezés célját - amihez Norvégia 1999-ben csatlakozott -, miszerint közúti balesetben senki se haljon meg az utakon. A Vision Zero céljainak eléréséhez az első és legfontosabb lépés, hogy jelentősen csökkenteni kell a közúti autós forgalmat az utakon. Ehhez az oslói városvezetés számos intézkedést vezetett be. Ezek között van olyan, ami kifejezetten a fenntartható közlekedési módok használatát ösztönzi, mint a 35 km hosszú új kerékpáros infrastruktúra és a járdák építése, vagy a közösségi közlekedés, mint olcsóbb és rugalmasabb alternatívát nyújtó közlekedési mód használatának kommunikálása. És vannak olyan lépések, amelyek kifejezetten a gépjárműforgalom ellen születtek. A belvárosban több ezer parkolóhelyet megszüntetettek, 30 km/órás sebességkorlátozást vezettek be az oktatási intézmények környékén, egyes helyeken teljes mértékben kitiltották a gépjárműforgalmat ezen intézmények környezetéből, emellett pedig 70%-kal megemelték a behajtási és 50%-kal a parkolás díjakat a belvárosban (a külvárosban 20%-kal), továbbá olyan forgalomtechnikai beavatkozásokat hajtottak végre, amelyek a gépjárművel közlekedők életét nehezebbé tették a belvárosban.
Fotó: Oslo, Nick Night on Unsplash
A 2030-as cél, hogy Oslo autóforgalmát 30%-kal csökkentsék a jelenlegi szinthez képest. Az oslói városi közlekedésszervező vezetője, Rune Gjøs szerint a város gyalogosbaráttá alakítása nem tekinthető új szakpolitikai irányvonalnak, egész egyszerűen csak most jött el a tettek ideje, mert a szavait idézve: "Az autó lett a városunk tulajdonosa, de mi visszaállítjuk az eredeti rendet."
Természetesen Oslóban sem ment gördülékenyen az átállás, mert Magyarországhoz hasonlóan Norvégiában is sokan gondolták úgy, hogy autó nélkül nincs élet, kiegészítve azzal a téves elképzeléssel, hogy ahol nincs közúti forgalom, ott a kiskereskedelem sem működőképes. Erre cáfolt rá Oslo a gyalogos zónák kialakításával, amelyeknek köszönhetően nem csak emberéletek menekültek meg, de még a kereskedelem is virágzásnak indult. Az egyes boltok forgalma átlagosan 10%-kal nőtt az intézkedések hatására, és a legnevesebb márkák sorra nyitják üzleteiket az autómentes utcákban, ami azt mutatja, hogy a helyiek számára vonzóvá vált az új környezet. A korábbi félelmekkel ellentétben nem lett igaza azoknak, akik azt állították, hogy a gyalogosan közlekedők kevesebbet fognak vásárolni az autósokkal szemben. A hab a tortán, hogy az érintett városrészben található ingatlanok árai is emelkedésnek indultak, köszönhetően a kisebb gépjárműforgalomnak, levegő- és zajszennyezésnek.
A városfejlesztésért felelős alpolgármester, Hanna Marcussen szerint megfordult a korábbi trend, és az emberek nem hagyják el Oslót a hétvégére, hanem a belvárost veszik célba, ami a kereskedelmi és üzleti funkciók mellett kikapcsolódásra is lehetőséget kínál a megújult köztereivel, hogy a városlakók egymással találkozhassanak, ebédeljenek a szabad levegőn, utcai művészeti kiállításokat látogassanak vagy gyermekükkel valamelyik játszóteret látogassák meg. Marcussen szerint ezen funkciókat nem tudták volna megvalósítani a Vision Zero nélkül.
A koronavírus révén megjelenő élet- és szemléletmódváltás sok országban és városban segített a gyalogosbarát célok elérésében. Köln és Calgary azon városok között van, ahol a város jelentős területeit zárták le az átmenő gépjárműforgalom elől, hogy ezáltal jusson több hely a gyalogosoknak. Bogotában a város vezetői az autómentes vasárnapokat kiterjesztették az egész hétre. Becslések szerint a 6 millió főt meghaladó kolumbiai városban ezzel az intézkedéssel naponta kb. 1,5 millió embert ösztönöznek az aktív testmozgásra.
Anne Hidalgo, Párizs polgármestere kitiltotta az egyéni gépjárműforgalmat a népszerű Rue de Rivoli sugárútról, meghagyva a behajtás lehetőségét a közösségi közlekedési járműveknek és a taxisoknak. Kijelentése szerint fel sem merülhet, hogy a járvány után a város közlekedésének szervezésében visszatérjenek az autóközpontú szemléletmódhoz. Milánóban a tervek szerint 35 kilométernyi utat adnak át állandó használatra a gyalogosoknak.
Még mielőtt bárki autósüldözésről skandálna, nem erről van szó. Nem a gépjárműforgalom teljes megszüntetése a cél ezekben a városokban, mivel bizonyos társadalmi csoportok - mozgáskorlátozottak, idősek - továbbra is rá vannak szorulva az autóra. Sokkal inkább az a cél, hogy hatékonyabbá váljon a tömegközlekedési rendszer, és több hely jusson a nem motorizált közlekedési módokat használóknak a biztonságuk és az egészségük megóvása érdekében.
Janette Sadik-Khan, a New York-i közlekedésszervező volt vezetője - akinek a nevéhez többek között olyan intézkedések fűződnek, mint a Broadway és a Times Square gyalogosbarát köztérré alakítása - szerint a városok emberközpontúvá válására úgy kell tekinteni, mint a működési programkódjuk újraírására. Szerinte egy fontos vízválasztóhoz érkeztünk: “A legokosabb városok nem a legfejlettebb technológiájúak lesznek, hanem azok, amelyekben nincs szükség autóra a mindennapi élethez.”
Az eredeti cikk alapján a fordítást Lukács Máté, a Járókelő munkatársa készítette.
Egyéb források:
https://inhabitat.com/car-free-sundays-are-the-norm-in-colombias-capital-city-bogota/
https://usa.streetsblog.org/2020/10/16/best-practices-how-oslo-reached-vision-zero-and-how-your-city-can-too/
https://www.bicycling.com/news/a30433288/oslo-vision-zero-goal-2019/