Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

A londoni forgalomcsillapított zónák kialakításának egészségügyi szempontjai

A londoni forgalomcsillapított zónák kialakításának egészségügyi szempontjai

2020. december 09. - Szalai Kriszta

A londoni forgalomcsillapított zónák megjelenése továbbra is hisztérikus sajtóreakciókat vált ki az Egyesült Királyságban, ezért is szívmelengető látni, hogy milyen komoly támogatást élveznek a zónák a közegészségügyi szervek részéről.

southwark.jpg

Fotó: @network_easy, Twitter

A kormányzat Sebességváltás címet viselő kiadványa a kerékpározás és a gyaloglás szerepének növelését kiemelten fontosnak tartja az Egyesült Királyságban. Ahogy írják: “a passzív, mozgásszegény életmód felelős minden hatodik halálozásért az Egyesült Királyságban (...), a társadalombiztosítás közvetlen költségei ezzel összefüggésben 1 milliárd angol fontra rúgnak évente, míg a további közvetett költségek 8,2 milliárd angol fontot tesznek ki”. Ennek fényében a dokumentum arra kötelezi a kormányt, hogy “állítsa a kerékpározást és a gyaloglást a közlekedés, a közösségi térszervezés és az egészségpolitika középpontjába”, ezzel arra ösztönzi a háziorvosokat, hogy “receptre írják fel” a kerékpározást. London polgármestere és a Transport for London (Szerk.: London és Anglia más régióinak közlekedési hálózatáért felelős önkormányzati szervezet)  Egészséges utcák koncepciója már jó ideje egy olyan jövőképet ír le, amely összekapcsolja a fizikai aktivitást és az aktív közlekedést, annak egészségügyi hatásaival. E magas szintű intézkedések nyomán a közegészségügyi szervezetek is egyre hangosabban támogatják a kerékpározást és a gyaloglást népszerűsítő intézkedéseket.

A londoni kórházak - pl. a Guy’s & St Thomas’s, Chelsea & Westminster, Homerton, St Bartholomews, St. Georges, and the Barking, Havering and Redbridge University Hospital -  például felhívást intéztek az általuk kiszolgált kerületek vezetése felé, hogy támogassák az ún. Streetpace kezdeményezéseket. Sőt, ahogy arról az Evening Standard beszámolt, több mint 120 orvos és nővér levélben kérte Sadiq Khan londoni polgármestert, hogy támogassa az utak biztonságosabbá tételét a kerékpárosok és a gyalogosok számára.

Az alábbiakat említik:

  • Világos bizonyítékok állnak rendelkezésre arra vonatkozóan, hogy a motoros forgalomtól elkülönített közlekedési sávok lényegesen csökkentik a halálos, illetve a súlyos kimenetelű balesetek számát.  
  • Az elhízás és az inaktivitás tulajdonképpen maguk is “járványnak” tekinthetők. 
  • A közlekedési eredetű légszennyezettség a fő forrása London mérgező levegőjének, mely évente több ezer londoni korai halálát okozza.   
  • A közlekedés újraszervezése csökkenti a klímaváltozást. 
  • Megfigyelhető továbbá az a negatív hatás, hogy az emberek mennyire kevéssé hajlandóak a szabadban időt tölteni olyan helyeken, ahol nagy a városi forgalom.

streetsspace.jpg

Fotó: Southwark, Dulvich Village, Southwark Cyclists, Twitter

Kiemelik, hogy a helyzet kezelése nem csak az ő szakmájukban dolgozók számára feladat.  “Olyan környezet kialakítása szükséges, amely az aktív közlekedést nem csak a fiatalok és egészségesek számára teszi lehetővé. Az az infrastruktúra, amely támogatja az aktív közlekedést, hozzájárul ahhoz, hogy az emberek a testmozgást a napi rutinjuk részévé tegyék, ezzel pedig a krónikus megbetegedések, így többek között az elhízás kialakulásának esélyét csökkentsék. Az angol közegészségügyi szolgálat is kiemelte, hogy a gyalogos és a kerékpáros közlekedés arányának növelése fontos.

Merész lépést láthatunk most Londonban: a Guy’s and St. Thomas’s Charitable Trust jótékonysági szervezet Southwarkban három forgalomcsillapított zóna kialakítását támogatja.* A szervezet közegészségügyi feladata Lambeth és Soutwark kerületek egészségügyi kihívásainak - így különösen a levegőminőség javításának, a gyermekkori elhízásnak és a tartós betegségeknek, mint pl. a szívbetegségek és a kettes típusú diabétesz - kezelése, melyek különösen az alacsony jövedelmű, illetve a kisebbségi közösségeket érintik. “A projektek célja, hogy egészségesebb utcákat hozzunk létre, ahol kényelmesen lehet kerékpározni, sétálni, ahol szívesen töltenek több időt a szabadban a helybeliek. A projekt célja a közlekedési egyenlőtlenségek felszámolása is. ”

southwark3.jpg

Fotó: Southwark, Dulvich Village, Southwark Cyclists, Twitter

Az, hogy a forgalomcsillapított zónákat tekintik a legköltséghatékonyabb és a legnagyobb hatással bíró megoldásnak az egészségre gyakorolt hatás tekintetében, kiválóan mutatja ezen intézkedések  gondolatformáló és átalakító erejét. Az intézkedéstervezet számos kutatási eredményre támaszkodik, amely segíteni fogja az itteni projekt eredményeinek követését is. 

*Szerk.: az eredeti cikk megjelenése óta Southwark jóváhagyta a kezdeményezést. Kíváncsian várjuk az eredményeket. 

Az eredeti cikk alapján a fordítást Szalai Kriszta, a Járókelő önkéntese készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr9916322610

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

wrstjnethn 2020.12.10. 09:19:12

Az a baj Londonnal, hogy egy 19. századi infrastruktúrán akarnak egy 21. századi várost üzemeltetni. Nem épült ki egységes úthálózat különböző szintű és feladatú utcákkal és utakkal. Egész egyszerűen hiányoznak a nagyobb kapacitású, többsávos utak, az egész forgalom kis kanyargós utcákon folyik. Érdemes összehasonlítási két random pont közötti eljutás idejét Budapesten és Londonban. Azonos távolság esetén jelentős időkülönbség van. Ez a baja a városnak, ettől nagy a szmog, nem hatékony a felszíni tömegközlekedés, veszélyesek a szűk helyre benyomorgatott kerékpár utak, nem férnek el a gyalogosok. Azt szoktam mondani, hogy London egy nyolcmilliós falu, mert nincs központi tervezés és előrelátás, az önkormányzatok önállóan csinálnak ad hoc fejlesztéseket, azokat is ész nélkül.

Etniez 2020.12.10. 11:59:57

@wrstjnethn: Pontosan. Mint volt sofőr mondom hogy iszonyatosan szar az útrendszer. Ezek a lezárások különösen. Mert a forgalom nem lesz kisebb, de összeszűkül és máshova koncentrálódik.

Tehát az a szmog, amit az itteniek megúsznak, azt mások fogják belélegezni, duplán. Mert a jármű majd kerül egy nagyot és több üzemanyagot fog elégetni.
süti beállítások módosítása