A Járókelő 2012 óta segíti a városlakókat nem csak Budapesten, de 23 vidéki városban is, hogy a közterületen észlelt problémáikat jelezhessék, és arra az illetékesek megoldást találjanak. Közel ötszáz önkormányzattal, városüzemeltetési osztállyal, közszolgáltatóval, kormányhivatallal és sok más illetékes szervvel tartják önkénteseink a kapcsolatot, és járnak az ügyek végére.
Kiemelten nagy öröm számunkra, ha egy-egy partnerünkkel az együttműködés gördülékeny és hatékony, hiszen ezzel elsősorban nem minket, hanem az érintetteket, a lakosságot részesítik előnyben. Budapest I. kerülete, a Budavári Önkormányzat ez év nyarán írásban is megerősítette velünk szakmai együttműködését, amellyel ígéretet tettek arra, hogy a Járókelőn keresztül hozzájuk érkező bejelentéseket kiemelt figyelemmel kezelik. Gelencsér Ferencet, a kerület alpolgármesterét kérdeztük az együttműködésről, a lakossági igények fogadásáról és a kerület terveiról.
Fotó: Török Máté
Miért tartotta fontosnak az önkormányzat a Járókelővel való szorosabb együttműködést?
Emberi adottság, hogy igényesek vagyunk a lakókörnyezetünkre. Az ember belakja az otthonát és saját ízlése szerint alakítja. Szeretjük, ha működik a minket körülvevő világ, ha a tárgyak betöltik a funkciójukat.
Ebből adódóan a Járókelő.hu, véleményem szerint az egyik legjobb közösségi kezdeményezés, ami lehetővé teszi mindenki számára, hogy jelezze, ha a tágabb környezetében valami elromlott vagy csak szuboptimálisan működik. Az ehhez hasonló, alulról szerveződő projekteket támogatnunk kell, hiszen egyrészt megkönnyíti a mi munkánkat is, másrészt a polgárok is úgy érzik, tudtak tenni a közösségükért. Cél, hogy az önkormányzat minél gyorsabban reagáljon az ilyen megkeresésekre, hiszen pont akkor működik hatékonyan, ha nem látható, ekkor ugyanis minden optimális.
Hogyan kezeli a kerület a közterületekkel kapcsolatos lakossági kéréseket, panaszokat, bejelentéseket?
Az önkormányzaton belül két kollégának dedikáltan feladata a Járókelő.hu-ról érkező bejelentések fogadása, kezelése és utókövetése. Korábban ezek a levelek olykor elvesztek és hetekig-hónapokig kallódtak, az osztályok egymás között dobálták, mire eljutott a feladat az illetékeshez. Ez egy rossz gyakorlat volt. Ha egy probléma kezeletlen marad, az az általános közhangulat rovására mehet. Mindig mindent próbálok racionalizálni és optimalizálni.
Itt a munkafolyamat racionalizálása történt meg, ami egy visszajelzés is a polgárok számára, hogy a véleményük fontos, a bejelentéseikre odafigyelünk és közösen óvjuk a tágabb lakókörnyezetünket.
Milyen szempontok érvényesülnek a döntések, intézkedések alkalmával?
Ez sokdimenziós kérdés. Egyes problémák kezelése csak odafigyelést igényel. Olykor az önkormányzat elképzel valamit, és az élet az ellenkezőjét igazolja. A közterületek mindennapi használata során derül ki, hogy valahonnan hiányzik egy zebra, esetleg egy KRESZ tábla. Ha valahol látjuk, hogy egy vonalban kikopik a fű, ott a polgárok vélhetően levágják az utat, ez nekünk egy jelzés, hogy később így tervezzük újra a közterületeinket. A nagyobb kihívást azok a kérdések jelentik, ahol rendszerszintű a hiba. Értelemszerűen itt felmerülnek anyagi megfontolások.
Vannak-e most folyamatban lévő kisebb vagy nagyobb átalakítások, fejlesztések vagy jövőbeni tervek a kerületben, amelyek a lakossági igényekre reagálnak.
Folyamatosan figyeljük a lakossági igényeket és észrevételeket.
Szerencsére a kerületben nagyon erős helyi identitások vannak, a lokálpatriotizmus általános jelenség. Ebből adódóan a lakók komolyan veszik, hogy az igényeik meghallgattassanak. Ilyen közösségi bevonással tervezzük rehabilitálni a Vérmezőt is.
Ez nyilván egy sokkal nagyobb projekt lesz, mint a megszokott napi bejelentések, azonban a Vérmezővel kapcsolatban is rengeteg visszajelzés érkezik hozzánk. A kisebb bejelentések kezelése értelemszerűen egyszerűbb, egy kidőlt tábla vagy poller hamar pótlásra kerül.
—————
A Vérmezővel kapcsolatos észrevételek, jelzések, vélemények gyűjtése folyamatosan zajlik a Budapest Dialog közösségi városfejlesztő oldalán. Az online kérdőív jelenleg is kitölthető, de kommentként is fogadják a kéréseket, meglátásokat. Az önkormányzat oldalán pedig lakossági fórumról, klímavédelmi műhelyről is szerezhetünk információkat. Ezek az események is a kerület lakosaival történő véleménycseréket szorgalmazzák.
És ne feledd, ha az I. kerületben vagy más budapesti helyszínen tapasztalsz közterületi problémát, jelezd a Járókelő.hu bejelentő oldalán!