Az Anne Hidalgo vezette francia főváros a kijárási korlátozás feloldása utáni életre készül a kerékpározás segítésével és a közösségi közlekedés fejlesztésével, hogy az autók uralta Párizs végre ténylegesen és átvitt értelemben is fellélegezhessen.
A főpolgármester asszony kijelentése szerint nem vita tárgya az a döntés, amely szerint véget kell vetni az elmúlt évtizedek autócentrikus várostervezésének. Ez a kijelentés május 12-én hangzott el a Párizsi Városi Tanács járványügyi ülésén, miután egy nappal korábban a kormány bejelentette, hogy Franciaországban enyhítenek a kijárási korlátozásokon, és megnyitnak egy 20-22 millió eurós pályázati alapot a kerékpározás népszerűsítése és a légszennyezés visszafogása érdekében. Hidalgo hangsúlyozta, hogy a hivatali ideje alatt bevezetett szennyezés- és dugóellenes intézkedések fenntartása még akkor is szükséges, amikor a világ nagyvárosai újragondolják a közlekedéshez való viszonyukat, hogy elkerüljék a vírus terjedését a zsúfolt közlekedési eszközökön. Hozzáfűzte, hogy a gépjárműforgalmat már csak azért sem engedhetik vissza Párizs bizonyos belső részeibe, mert az ezzel járó légszennyezés csak tovább rontja az amúgy sem túl rózsás egészségügyi helyzetet. Állítása szerint a levegő minősége és annak folyamatos romlása önmagában is súlyos veszély, ami a koronavírussal együtt egy különösen durva koktélt eredményez.
Fotó: Andreas Selter - Unsplash
A karantén első, legszigorúbb időszakában gyakorlatilag megszűnt az autós forgalom és a vele járó szennyezés is. Most pedig azon dolgoznak a városok és a szakemberek, hogy hogyan lehet úgy újraindítani az életet, hogy a zsúfoltság elkerülhető legyen, miközben becslések sincsenek arra vonatkozóan, hogy mennyivel fog megugrani az autós közlekedés volumene. Ez a tény pedig tovább sürgeti a Hidalgo által vezetett várost, hogy mihamarabb újratervezzék a közterületeket, drámaian csökkentve az autók által használt felületek méretét.
Ebben a lépésben semmi meglepő és új nincs, csupán csak azokhoz a városokhoz csatlakozik Párizs, akik elkötelezettek egy egészségesebb, biztonságosabb és igazságosabban felosztott városi környezet iránt.
A főpolgármester emberközpontú, az egészségmegőrzést célzó programja keretében több hely jutna a gyalogos és kerékpáros forgalomnak a rendelkezésre álló járdák és kerékpársávok szélesítésével és a zöldfelületek növelésével, miközben a szennyező gépjárművek belvárosba való behajtását korlátoznák vagy megszüntetnék. Mindezen intézkedések összefüggnek Párizs “15 perces város” modelljével, amiről mi is beszámoltunk már korábban a blogon. Ennek a koncepciónak az a lényege, hogy ha nem kell az embereknek nagy távolságokat utazniuk a napi szükségleteik kielégítése érdekében, akkor jó eséllyel autóra sincs szükségük, a felszabaduló helyeken pedig akár a helyi lakóközösség bevonásával is kialakíthatóak új funkciók.
A fent leírt tervek azonban nehezen valósíthatóak meg a közösségi közlekedési rendszer felkészítése és a szükséges kerékpársávok megépítése nélkül. Az önkormányzat ezért azt javasolja a lakosoknak, hogy aki csak teheti, továbbra is dolgozzon otthonról, hogy azok, akiknek tényleg be kell menniük a munkahelyükre, biztos távolságban legyenek másoktól. A buszos szolgáltatásokat tovább bővítik, a metróvonalak beléptetőkapuinál kézfertőtlenítőket helyeznek el, és továbbra is kötelezővé teszik a járműveken a maszk viselését.
Ami a kerékpársávokat illeti, a tervek szerint a belvárost jól kiépített hálózat fogja összekapcsolni a külvárosi részekkel. Ezek megtervezése pedig már jóval a járvány előttre datálható. Egy korábbi bejegyzésünkban mi is hírt adtunk róla.
Párizs belvárosában több azonnali intézkedés is várható a közeljövőben. A kerékpárutak pontosan lekövetnek majd három metróvonalat, hogy ezzel nyújtsanak alternatívát a városban közlekedőknek, és a turisták körében is nagy népszerűségnek örvendő, a Szajnával párhuzamosan futó Rue de Rivoli utat teljes szélességében megnyitják a gyalogos és kerékpáros forgalom előtt, ugyanakkor fenntartva a buszok és taxik behajtási engedélyét.
Fotó: Jilbert Ebrahimi - Unsplash
Párizs példjája nem egyedi az ideiglenes kerékpársávok kialakítása és az emberközpontú újratervezés kapcsán, számos európai város, mint Barcelona, Berlin, Brüsszel, Milánó vagy Budapest is hasonló változtatásokkal kísérletezik, hogy a helyi lakosságot biztonságban tudják.
Forrás: Citylab