Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő oldal 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Párizsból 15 perces város lesz. Budapesten vajon működne?

Párizsból 15 perces város lesz. Budapesten vajon működne?

2020. március 07. - jarokelo kata

A kérdést sem érted? Nem csoda. A felvetés Párizs főpolgármesterétől származik, aki kijelentette: eljött a 15 perces városok kora. Anne Hidalgo 6 éve tartó főpolgármestersége alatt alapjaiban változtatta meg a francia főváros autós kultúráját és a közösségi közlekedést. Most azt mondja, hogy az ideális városban, lakj akár a peremkerületekben is, 15 perc alatt el kell tudnod érni iskolát, hivatalt, kórházat vagy a kisközértet. Budapesten vajon működne ez?

andreas-selter-ahfm9tdah4u-unsplash.jpg

Fotó: Andreas Selter, Unsplash

Ha abból indulunk ki, hogy Párizs főpolgármestere kivétel nélkül kitiltotta a legszennyezőbb autótípusokat a belvárosból, és a Szajna rakpartjáról, valamint ezzel egyidőben vonzóbbá tette a közösségi közlekedési lehetőségeket az átlagember számára, akkor nem sok párhuzamot látunk Budapesttel. Hiszen itthon még mindig csak várunk ezekre az intézkedésekre – bár ígéretek már elhangzottak. Sokak szemében persze Párizsban is kivitelezhetetlennek és kockázatosnak tűnt mindez, ám az idő igazolta a zöldebb elképzelések hatékonyságát.

 Kerékpárosok a lezárt rakparton Párizsban, a videó 2020 februárjában készült

Anne Hidalgo ezúttal még tovább merészkedik és a következő ciklusban úgynevezett 15 perces várossá formálná a francia fővárost.

Egy 15 perces város lényege az, hogy a struktúrájának teljes lebontását követően úgy nézzen ki az új konstrukció, hogy a lakosok számára akár a külvárosban is maximum 15 percen belül gyalog, biciklivel vagy közösségi közlekedéssel elérhető legyen bármi, ami a mindennapi élethez szükséges.

Munkahely, iskola, bolt, orvosi rendelő vagy bármilyen ügyintézéshez szükséges létesítmény, ezzel is minimalizálva az utazásból, tehát a tömegközlekedésből és autózásból származó zsúfoltság, légszennyezés, és egyéb kellemetlenségek hatását.

Erről a „kompakt város” vízióróról beszélt egyébként nemrég Budapest főépítésze is egy interjúban.

grafika.jpg

A Paris En Commun kampány ábráján a negyedórás város víziójának „látványterve” Párizsban.

Mindez persze  komoly tervezési és logisztikai feladatot fog jelenteni a város vezetésének, hiszen Párizs struktúrája máig az ipari forradalom idején kialakult képet őrzi. A XIX. századi várostervezői örökség Budapest esetében is kihívást jelent. Például a csatornarendszer esetében. Az első szennyvízcsatornákat Budapesten például 1780 és 1868 között építették. Ekkor még nem olyan terheléssel számoltak, mint amilyet a klímaváltozás okozta egyre gyakoribb villámárvizek jelentenek. Kihívás tehát 15 perces vízió nélkül is akad bőven.

Párizs egyébként Barcelonától is tanulni kíván, ahol olyan élhető, olcsó és könnyen használható közlekedési struktúrát alakítottak ki, amivel elérték, hogy az emberek szívesen választják inkább a közösségi közlekedést, egyéb közlekedési módokat az autó helyett. Így szépen-lassan megtörtént az átalakulás: autók helyett egyre több gyalogost látni a város tereiben. Budapest esetében jó hír, hogy a közösségi közlekedési hálózat viszonylag kiterjedt, sok helyről és sűrűn elérhető. Éjszakai is kiszámítható rendben közlekednek a buszok és a várost átszelő 4-es 6-os villamos. Talán inkább arra kellene koncentrálni, hogy ennek az értékét mi, budapestiek is felismerjük.

screenshot_2020-02-21_it_s_time_for_the_15-minute_city.pngHasonló irányvonalon haladva igyekszik megoldani a klímavészhelyzet okozta nehézségeket az oregoni Portland, vagy az ausztrál Melbourne is. Párizs esetében egyébként a történelmi belváros lakossága már régóta 15 perces zónákban él. Mégis, a városvezetés első számú céljai közt szerepel, hogy ezt a vonzó élethelyzetet kiterjesszék a csaknem 13 millió főből álló városi lakosságra. És Te? Mennyit utazol a mindennapjaidban?

Forrás: CityLab

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr5615492984

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szofter 2020.03.08. 19:16:00

Persze, hogy működhetne, nagyrészt politikai akarat és forrásallokáció kérdése (meg időé, amíg a városlakók alkalmazkodnak az új lehetőségekhez). Negyed óra még kényelmes sétatempóban is majdnem egy kilométer sugarú kört jelent, ezen belül a fenti képen kiemelt dolgok közül BKK-megálló és bolt már most is megvan valószínűleg a város minden lakott pontján. Kisebb-nagyobb parkok kialakításához a hely szinte mindenhol megvan. A kulturális rendezvények, kikapcsolódási lehetőségek jelenleg nagyon a belvárosban összpontosulnak, ezt szerintem nem is lehet könnyű politikai akarattal megváltoztatni, legfeljebb megkísérelni ösztönözni művészeket, hogy külvárosi helyszíneken (is) fellépjenek, kiállítsanak stb. Iskola és orvos egy fokkal kevésbé kemény dió, hiszen ezeket állami/önkormányzati szervek működtetik, így direkt ráhatása lehet az önkormányzatnak arra, hogy néhány éven belül mindenhonnan elérhetők legyenek ezek az intézmények 15 perc alatt. A legnehezebb feladat bizonyára a munkahelyek "szétszórása"; nem hiszem például, hogy sok multi vállalná be, hogy a Váci út helyett Budafokon vagy Rákoskeresztúron legyen a budapesti SSC-je. De kkv-k csalogatásával lehet próbálkozni, azok közül soknak a belvárosi irodák amúgy is nehezen kigazdálkodhatók.

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2020.03.08. 19:51:58

Az 1953-ban becsatolt községek, kisvárosok előnyösebb helyzetben vannak, hiszen nekik megvolt az a településszerkezet, ami erre a 15 perces elérésre alapozódott.
Sokkal nagyobb a probléma azokban az utóbbi 20 évben kialakult alvórészekben, ahol csak kiparcellázták a telkeket, de még a buszmegállóig is 20 perc a séta.
Ha 30 évvel ezelőtt szántóföld volt ott, ahol laksz, akkor bajban vagy...

midnight coder 2020.03.08. 21:34:49

Itt doki lenne 15 percre, de inkább a távolabbi, már bevált előző háziorvosunkhoz járunk ha nagy ritkán kell. Hivatal szintén van 15 percre, de a legtöbb dolgot on-line intézi az ember, ergo ez kb. mindegy. Kisközért is van 15 percen belül, de jobban megéri autóval elmenni 15 percre a Lidl-be vagy a Spar-ba mint a helyi kispiszkosba ahol nincs választék, viszont egekben vannak az árak. A melóhely viszont vagy 45 percre van - mind BKV-vel, mind biciklivel, mind autóval. A BKV-t használom mert ezen tudok olvasni utazás közben. Az árnyoldala viszont hogy gyakran koszos és büdös mert rengeteg a hajléktalan és a lumpenproletár. Akikkel amúgy a BKV ellenõrök sem tudnak szart se kezdeni.

midnight coder 2020.03.08. 21:36:30

Amúgy egyébként a klímaválságon az sem javítana szinte semmit, ha mindenki gyalog járna. Az autók csak kb. 8%-át teszik ki a CO2 tortának.

Fikalnyik Eugén 2020.03.09. 09:41:40

"Amúgy egyébként a klímaválságon az sem javítana szinte semmit, ha mindenki gyalog járna. Az autók csak kb. 8%-át teszik ki a CO2 tortának."

Pssszt! Nem szégyeled magad!
Elrontod a szélzöldek játékát.

chrisred 2020.03.09. 09:49:30

@midnight coder: A közúti közlekedés tokkal-vonóval 20%.

erol 2020.03.09. 10:01:31

@midnight coder: Azért érdemes beleszámolni az autók alkatrészeinek szállítását, összeszerelését, a nafta kitermelését, finomítását, szállítását (tankerhajók) stb. De nem is a CO2 a lényeg szerintem, hanem a többi káros anyag ami sűrűn lakott területen (város, belváros) megy az emberek pofájába.

midnightcoder2 2020.03.09. 10:26:10

@erol: A legyártás kb. annyi energia, mint amit aztán élete során felhasznál. De ezt a költséget simán lehetne drasztikusan csökkenteni.

0dzsud0 2020.03.09. 11:07:12

"És Te? Mennyit utazol a mindennapjaidban?"

Nagyon szerencsés helyzetben vagyok.

Belvárosi lakás. Orvosi rendelő, gyógyszertár, posta, kormányablak, egyetem, könyvtár, edzőtermek, uszoda, parkok, BKK-megállók (bónusz: jó éjszakai tömegközlekedés), kulturális lehetőségek (színház, mozi, múzeum, galéria, koncertterem), bankfiók (0-24 ATM), pláza (ruhaüzlet, cipőbolt, lakberendezés, háztartási-elektronikai-műszaki-szerszám-barkács-stb. cikkek, táplálékkiegészítő, más egyebek itt letudva), pénzváltó, drogéria, virágüzlet, papír-írószer és nyomtatási lehetőség, számítástechnikai szaküzlet, borszaküzlet, több szupermarket, kézműves pékség-cukrászda-hamburger-kávézó(k)-söröző, reggelizők, éttermek, pizzéria, vega/vegán kaja, éjjelnappali bolt, éjjelnappali kebab mind-mind 5-10 perc sétával elérhető. Reptér, vasútállomás legfeljebb egy átszállással, gyorsan megközelíthető. A bulinegyed közel, de nem zavaróan közel. Bármelyik színházból, arénából, stadionból stb. kb. fél óra alatt haza tudok érni.

Belvárosi munkahely. Lakástól 15-20 perc távra BKK-val, több tömegközlekedési eszköz közül választhatok, vagy mehetek pl. - saját kerékpár helyett - MOL Bubival[1] is, illetve gyalog kb. 30-35 perc kényelmes tempóban. Munkahely környékén is tudok ügyintézni[2], itt is sok vendéglátóhely (éttermek, kávézók, pékségek, cukrászdák stb.) közül választhatok ebédidőben vagy munka után, vásárlást itt is meg tudom oldani, és zöldövezet is van, szóval jókat lehet sétálni. Pár perc gyalog az itteni rendelőintézet is, ha az üzemorvos ad beutalót vizsgálatra. Itt is több szupermarket, gyógyszertár, drogéria, bankfiók stb. Szintén nem gyalogolok 5-10 percnél többet sehova ezek közül. Egyetemre vagy kamarába ha be kell ugrani, az innen már nem 5 perc, de munkaidőben ez is megoldható. Hetente egyszer-kétszer a feleségemmel ebédelek, mert nem dolgozunk túlságosan messze egymástól (éppen csak kb. a Duna két oldalán :D). A munkába egy pontig pedig tudunk együtt menni, egy ponttól pedig együtt hazamenni, ha úgy jön ki a lépés. Ma például együtt sétáltunk reggel.

A környezetvédelemről: Én jelen pillanatban könnyedén tudnék azonosulni a Puzsér Róbert által felvetett Sétáló Budapest programmal, de világos, hogy az üléspontom meghatározza az álláspontom. Én remekül megvagyok most autó nélkül, de elhiszem, ha ez sok embernek közel sem ilyen egyszerű, még ha tudjuk is, hogy a fővárosi levegő valóban nem elsőosztályú.

[2]Leginkább nem teszek ilyet, de lehetőség minden esetre van. Midnight coder jól írja, én is igyekszem mindent, amit csak lehet online intézni, bőven elég a leolvasókra, mesteremberekre várni otthon (habár legalább a home office segít ezeken a napokon is), másra hadd ne kelljen időt elcseszni, ha nem muszáj.

[1]Nem szoktam, nem szeretem. Baráti társasággal mentünk haza vele sokszor buli után, mert egyrészt gyorsabban megvolt, mint az éjszakai busz, másrészt egy kártyával több kerékpár is használható egy időben, úgyhogy nem kellett mindenkinek bérletet vennie. Ellenben olyan nehéz hajtásúak, hogy gyakorlatilag egy nyár után leszoktunk róla.

Fikalnyik Eugén 2020.03.09. 11:08:41

@chrisred:
"A közúti közlekedés tokkal-vonóval 20%. "

Akkor viszont a fosszilis tüzelőanyagok elégetése azért, hogy a lakás minden centijén 25 fok legyen decemberben, elvisz 50%-ot. Bár azt gondolom, Nairobi külvárosában az olaszok szemtét égetni a szabadban jóval felelőtlenebb.
Személy szerint az autós közlekedés legnagyobb bajának a zajt tartom, kezdve a motorzajtól az ajtócsapkodáson át a duda nyomkodásáig.

gyongyi70 2020.03.09. 11:11:33

@szofter: Nem gyalog, hanem gyalog, bicajjal, vagy BKV-val:

"Egy 15 perces város lényege az, hogy a struktúrájának teljes lebontását követően úgy nézzen ki az új konstrukció, hogy a lakosok számára akár a külvárosban is maximum 15 percen belül gyalog, biciklivel vagy közösségi közlekedéssel elérhető legyen bármi, ami a mindennapi élethez szükséges."

Megoldható lenne, ha a metrók vége után nem lenne még 1-2 százezres kerület kifelé. Így viszont nem.

A kérdésre válaszolva: általában 30-40 perc kocsival, de ma reggel megint mókoltak valamit a Ferenc krt-Üllői sarkán, így 70 perc lett.

midnightcoder2 2020.03.09. 12:03:37

@Fikalnyik Eugén: A duda nyomkodása általában annak a kinyilvánítása, hogy tahó vagyok! Minél kevésbé civilizált egy nép, annál gyakrabban használja a dudát. Amúgy a zajban teljesen igazad van, de én mellé tenném a kipufogógázt is. Ezzel együtt sokaknak tényleg szükséges. Egy rakás olyan hely van kies fõvárosunkban ahonnan beérni a belvárosba tömegközlekedéssel agyhalál.

A másik, hogy a BKV a hajléktalanok és jegyet soha nem látott lumpenek paradicsoma, ahol csak a lúzer, adófizetõ polgárok vannak megszopatva.

0dzsud0 2020.03.09. 12:20:56

@midnightcoder2: "A másik, hogy a BKV a hajléktalanok és jegyet soha nem látott lumpenek paradicsoma, ahol csak a lúzer, adófizetõ polgárok vannak megszopatva."

Sajnos van igazságod, de én szerencsére már nem egyszer láttam, hogy a villamosra felszálló ellenőrök első körben célzottan a teljesen nyilvánvalóan menetjegy/bérlet nélkül utazó, de más elől a helyet elfoglaló, penetráns ürülékszagot árasztó hajléktalanhoz mennek oda, és ellentmondást nem tűrő hangon parancsolják le a járműről. Ha erre minden nap számítaniuk kellene, bizonyosan kevésbé lenne ez probléma. Még mindig rengetegen gondolják úgy, hogy a tömegközlekedés egy olyan szolgáltatás, amiért csak a bolondok fizetnek. Ellenben az elsőajtós buszjáratoknál ilyen téren már nincs gond, a metrókban pedig ha bevezetésre kerülne a kapu-rendszer, akkor az ott álldogáló ellenőröket lehetne kicsit gyakrabban bevetni a villamosokon, mindjárt sokat javulna a helyzet.

midnightcoder2 2020.03.09. 13:19:51

@0dzsud0: Én naponta járok olyan villamosvonalon ami elég intenzíven érintett ez ügyben, eleve nem nagyon látok BKV ellenõrt. És ha úgy egyszer egy félévben van is, akkor sem tud csinálni ezekkel semmit, mert ha le is szállnak, a következõ villamossal vígan mennek tovább.

szofter 2020.03.09. 13:30:40

@gyongyi70: Tudom, csak direkt a nehezebb esettel számoltam. Biciklivel negyed óra alatt 2-3 kilométer sugarú kört lehet kényelmes tempóban bejárni, ha "csak" ilyen körben lesz elérhető minden, amire egy városlakónak szüksége lehet a hétköznapokban, azt még könnyebb megcsinálni, mint egy kilométeres körben. Tömegközlekedéssel viszont nem számolnék nagyobb kört, mert ajtótól ajtóig nézve a megállóig való eljutás és a járműre várakozás időigénye miatt a tömegközlekedés nem gyorsabb a biciklizésnél olyan kis távolságon, ami negyed óra alatt elérhető.

0dzsud0 2020.03.09. 13:46:26

@midnightcoder2: És mit kellene tenni az ügy érdekében?

totii 2020.03.09. 14:30:30

Egy kérdés: ez a Párizs a 105 négyzetkilométeres "kis Párizs"? Mert ez nagyságrendileg a V-X.+XIII.+XIV.+XIX.+XX. kerületek területe.

enrikokaruszo 2020.03.09. 16:40:06

sok kis falu egymás mellett, de disznószar nélkül, értem

AlexAston 2020.03.09. 21:21:08

Van már 15 perces város rész BP-en. Úgy hívják Wekerle :)