Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

A Halál alagút, avagy a fővárosi gyalogos és kerékpáros közlekedés szégyenfoltja

A Halál alagút, avagy a fővárosi gyalogos és kerékpáros közlekedés szégyenfoltja

2020. február 29. - jarokelo kata

Graffiti, rossz fényviszonyok és életveszélyes útburkolat. Csak néhány dolog, amivel azok találkozhatnak, akik megpróbálnak átkelni a Bajza és a Bulcsú utcát összekötő gyalogos aluljáróban, vagy ahogy sokan hívják, a Halál alagútban. A helyzet számtalan közegészségügyi és közbiztonsági kérdést felvet, de leginkább talán arról tudósít, hogy mennyire tartja megbecsült közlekedőnek a gyalogosokat és kerékpárosokat a mindenkori városvezetés, ha ezt tűri.

282718-5e10db29ec263.jpg

A helyszínen egyébként a szokásos helyzettel, az úgynevezett "gazdátlan közterület" problémájával találkozunk. Ez persze nem egy szakkifejezés. Mi hívjuk így azokat a helyeket vagy ügyeket, ahol az illetékes kihúzza magát a felelősség alól és saját törvényi kötelezettségeit vitatva elutasítja a megoldást. A MÁV például úgy látja, nem kifejezetten kapcsolódik az államvasutak működéséhez a fenntartásukba tartozó Podmaniczky alagút. (Az alagút ügye a levélben szereplővel ellentétben nem a VI. és a XII. kerületet érinti, hanem a VI.-ot és a XIII.-at, ezt valószínűleg elírták.)

Minthogy a tárgyi aluljáró MÁV érdeket nem szolgál, peronra nem vezet, vasúti állomás/megállóhely megközelítését nem segíti, kizárólagosan helyi lakossági érdeket szolgál, véleményünk szerint annak takarítása, falainak tisztasági mázolása, a járdaburkolat fenntartása és a világítás üzemeltetése is a közút kezelőjének feladata. A MÁV kezdeményezésére több alkalommal zajlott egyeztetés az aluljáró üzemeltetéséről az érintett Önkormányzatok (VI. és XII. ker.) részvételével, azonban döntés nem született az ügyben.

Itt tartunk most. Persze nem mondhatjuk, hogy nincs megoldás. Az aluljárót időről időre ráncba szedik egy kicsit. Majd időről időre beküldik a Járókelő hibabejelentő felületén. Lévén, hogy tartós megoldás nem született. Pedig a helyszínről már horrorfilm előzetes is készült önkéntesünk és bejelentőnk S. Dominik jóvoltából. A megtekintést mindenképpen hanggal ajánljuk.

Az aluljáró a biciklis infrastruktúrának is kiemelten fontos része. Ehhez képest, elnézve a burkolat és a közműfedelek állapotát, akár kerékpárral, akár gyalogosan balesetveszélyes itt közlekedni. Pedig igény az volna rá. Az egyik oldalon a macskaköves burkolat feltehetően kerékpáros gerillaakciónak köszönhetően egy betoncsíkkal lett megtoldva – a könnyebb haladás érdekében.

241785-5d761e399491e.jpg

A vasúti aluljáró egyébként jobba napokat is látott. 1980-ban még a bevásárlásból igyekvő idősebb korosztály is bátran használta az alagutat. Legalább is a Fortepan képének tanúsága szerint biztosan. Rendben van, hogy az elmúlt 40 évben sokat változott a világ, de hogy a határtalan fejlődésben épp egy ilyen, marginálisnak nehezen mondható útszakaszt nem sikerül rendben tartani, az érthetetlen. Vagy ami még rosszabb: egy olyan attitűdöt tükröz, amely szerint a városvezetésnek azok a közlekedők, akik (ha biztonsággal lehetne) itt járnának, nem is fontosak.

f3807d1cbc06a8625bf0efde266d2a93.jpg

Bulcsú utcai aluljáró a Bajza u. felé 1980./eredet :AHGY/41141 Fortepan

És végül még egy videó a helyszínről:

 

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr2415485100

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2020.02.29. 15:01:09

Tényleg iszonyú állapotban van, sajnos ez nem egyedi eset a budapesti aluljárók között.

enrikokaruszo 2020.02.29. 23:47:01

közepén egy közműalagút, vasajtókkal. amiket a máv területen lakó hajléktalanok fel szoktak feszegetni
odahánynak, bele is fekszenek
szar környék
a graffitizők ehhez képest nem sok vizet zavarnak

Fülig José 2020.03.01. 11:20:57

halál alagút, halál zebra, halálút... naná hogy nem olvasom el. majd ha sikerül saját szavaiddal szabatosan megfogalmazott cikket írni, lehetőleg helyesírási hibák nélkül- szólj.

Modor Tibi · http://modoros.blog.hu 2020.03.01. 11:22:07

Jó, de most az új, reményteli városvezetéssel most már tényleg rendbe fogják szedni a sétáló-kerekező budapestiek, ne féljetek!

Pl. a II. kerületben azonnal csináltak K+R-parkolókat, tehát látszik, hogy fontos számukra az ENBER, így, csupa nagybetűvel.

szobatars 2020.03.01. 11:34:57

Ha nem lennék ismerős Budapesten, akkor nagyon örülnék, hogy van egy elég rossz állapotban lévő gyalogos alagút Pestről Budára. Bár talán kissé soká tartana a VI. kerületből átgyalogolni a XII. kerületbe. Gyorsabb lenne a kerület számát javítani a bejegyzésben.
:-)

MP 2020.03.01. 13:41:04

Régen nappal simán járható volt. Éjjel nem annyira. Jó ez szintén kb. negyven évvel ezelőtti tapasztalat. Kamerák, de normális minőséget felvenni képes kamerák s komoly törvényi háttér esetén lehetne csak azt gondolni hogy biztonságos lesz.

OkoskaTo:rp 2020.03.01. 14:02:05

De legalább normálisan át lehet rajta jutni. Ellentétben a Rákosrendezővel, vagy innen északra. (A Rákos-pataknál két felüljárón kell átcipelni, a körvasútnál [Vasúttörténeti park] legfeljebb MTB-vel járható, Istvánteleknél megint csak felüljáró, a következő szintbeli átjutási lehetőség csekély 3,5 km-re, a Szerencs utcánál.)

Valamivel talán eredményre vezetőbb megoldás az lenne, ha a főváros (vagy valamelyik kerület) kezelésbe venné ezeket a területeket, és az elbirtoklás szabályai szerint 10/15 év múlva kérné átjegyeztetni saját tulajdonába. A Máv erről az alagútról konkrétan lemondott, a Rákosrendezőn pedig simán vannak 30 évnél idősebb fák a talpfák között.

Pierr Kardán 2020.03.01. 14:08:29

Mindkét végén le kéne borítani pár teherautó törmeléket, lezárva az alagutat.

Aztán csak figyelni kéne az alagutat, hogy mikor bukkan elő a MÁV/Gázművek/Vízművek, vagy bármely cég, hogy hogyan merték lezárni az ő alagútját, mert neki az kell.

Na, akkor kell fülön fogni az adott céget, hogy ha kell neked az alagút, akkor tartsd szépen karban :-)

Persze előfordulhat, hogy nem kell senkinek, akkor meg marad zárva az alagút. A XIII. kerület és a VI. kerület között van átjárási lehetőség bőven, lehet, hogy felesleges is az alagút.

Bezzeg a XIII/IV. kerületből a XIV/XV. kerületbe nem lehet átmenni autóval a Hungária körúttól az Elem/Szerencs utcáig terjedő vagy 5 km-es távolságon sehol se a vasúti területen (autóval elvileg lehet menni a Szegedi útnál, de ott a nap 24 órájából 20 órában zárva van a sorompó, gyalog meg elvileg még a Tahi utca-Rákospatak utca között lévő felüljárón), mégse ír cikket az index arról, hogy egy világvárosban hogyan vághat ketté a vasút ilyen nagy távolságban két városrészt egymástól.

Aréna 2020.03.01. 14:46:21

dróccamarasak örökké csak hangosan sírni tudnak, hogy nekik minden alanyi jogon jár. tessék összeállni és rendberakni a hugyos alagutatokat hogy legyen hol tekerészni.

gurigapapa 2020.03.01. 14:59:22

@Aréna: Az benzinfalósok örökké csak hangosan sírni tudnak, hogy nekik minden alanyi jogon jár. Tessék összeállni és rendberakni a kátyús utakat, hogy legyen hol száguldozni. :-)

OkoskaTo:rp 2020.03.01. 15:43:28

@gurigapapa: Engem nem zavar, ha száguldozik és kipufog. Csinálhatja otthon, a négy fal között. :)

kéki béla 2020.03.01. 15:52:21

Hol van ilyen hosszú gyalogos alagút Pesten? (VI. és XII. kerületi önkormányzat érintett, az jó hosszú lehet)

kéki béla 2020.03.01. 15:56:55

Egyébként úgy tizenöt éve jártam arra párszor fotózni, de egyszer egy tizenkét-tizenhárom éves kis cigány picsa megpróbálta rámuszítani a pitbullját, akkor megállapítottam, hogy a közbiztonság nincs topon arrafelé.

kárárámaispj 2020.03.01. 15:58:30

Szánalom ez a blog. Ez a rettenetes horrorvideo pedig feltette rá a koronát.
Nyivákoló szarjankók.

kárárámaispj 2020.03.01. 16:05:00

@kéki béla: Nyugi, most már sztrájkba léptek a cigók, mehetsz fotózni.

A balliberális rinyablognak pedig ki kéne találnia, hogy a grafiti akkor most önálló impulzív művészemberek önkifejező szabadtéri alkotása-e, vagy terhelt kisköcsögök rongálása.

"Jogerősen felmentette az Egri Törvényszék Nagy Róbertet, a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) ügyfelét, aki még az országgyűlési választások előtt a gyöngyösi járdákra fújt graffitivel bíztatott a Jobbik elleni szavazásra."

kéki béla 2020.03.01. 17:02:06

@kárárámaispj: ritka primitív egysejtű vagy, takonygerinc...

huncut_kata 2020.03.01. 17:25:55

@Pierr Kardán: A bőven az túlzás, mert van a Dózsa, a Ferdinánd-híd és a Teréz krt (gyalogosan a Ferdinánd nem túl kényelmes), mint a 2 kerületet összekötő kapocs. A gyalogosoknak/bicikliseknek plusz ez (azért jó nagy távolságra mind a Dózsától, mi9nd a Ferdinándtól). Ámbátor mindig horror volt, már a 90-es években is, de az embereknek még így is megéri, mert a Lehel piactól km-eket spórolhat meg.

eff 2020.03.01. 18:22:20

wow! '93-ban egyetemistakent kerultem Bp-re, es azota itt elek, sokat kozlekedem (bicaj, auto, bkv), de errol az alagutrol meg nem is hallottam. El kell ide bicajoznom ...:)

laci_52 2020.03.01. 18:33:39

@Pierr Kardán: Ne adj ötleteket, a MÁV képes lezárni, ha sokat b*ogatják...

consul 2020.03.01. 18:46:52

@OkoskaTo:rp: Az alagutaknak, felüljáróknak nincs önálló helyrajzi száma (az ingatlan-nyilvántartás nem ismeri a 3D-t), ezért aztán elbirtokolni sem lehet (max a komplett Nyugati pályaudvarral együtt, de a vasúti fővonalak a törvény erejénél fogva az állam tulajdonában vannak).

consul 2020.03.01. 18:48:54

A fémlemezek alatt mi van?

consul 2020.03.01. 18:51:52

@MP: Remek ötlet lenne egy kicsit nagyobb keresztmetszetű kerékpáros-gyalogos/mozgójárdás alagút a Duna alatt.

Budapest a kutyaszar városa 2020.03.01. 19:00:40

Rendszeresen közlekedem rajta gyalog, legutóbb gyerekekkel, semmi probléma nem volt. Máshol is van graffiti. Szemetet most legutóbb se láttam, talán 1-2 sörösdobozt. Rendbe kéne tenni, gyommentesíteni a környékét, kifesteni, aszfaltozni és akkor ugyanolyan aluljáró mint bármelyik más. Inkább a Nyugati pályaudvar és gyalogos aluljáró állapotán hőbörögjetek, mert az valami szégyen egy európainak mondott országban.

kárárámaispj 2020.03.01. 19:31:50

@kéki béla: Na, mi a baj béla? Sztrájkolnak a cigók, nem kell félned a 12 éves cigánylányoktól. Jó hírt hoztam, ne légy mérges.

2020.03.01. 19:51:26

Azért nincs ez helyrehozva, mert az illetékeseknek azóta lett autójuk.

WildBear 2020.03.01. 20:39:51

Régen sokat jártam arra, néha most is nosztalgiából végigmegyek..
Azért a 12 éves lányomat nem küldeném arra estefelé..

kolomparlole1114 2020.03.01. 20:48:15

Ráadásul a túloldalán cigányveszély is van.

l_andras 2020.03.01. 21:18:12

@MP: 2 éve mentem arra bringával nappal, semmi extra, kicsit hangos és zötyögős (merev első villával) lehetne jobb, de ez a halál meg horror jelzők csak sima picsogás.

balazsman 2020.03.01. 21:36:44

Egy ilyen aluljáró alapvetően elhibázott létesítmény, bele van kódolva a lerohadás, még akkor is, ha két luxusnegyedet köt össze. Talán egy Szingapúrhoz hasonló rendőrállamban tud csak vállalható maradni.
Egész egyszerűen kerülni kellene városokban szűk, rossz érzést keltő, ellenőrizetlen, menekülésre alkalmatlan terek létrehozását. Menjen a vonat, az autó a föld alá, nekik nem gond, a gyalogos maradjon a felszínen.

kárárámaispj 2020.03.01. 21:50:37

@kéki béla: Miért, te mi vagy béla? 13 éves cigánylányok elől menekülsz...

kvp 2020.03.01. 22:17:37

Ez anno reszben kozmualagut, reszben szemelyzeti atjaro volt, amit a lakossag is hasznalhatott. Ez Budapest legelso aluljaroja. En eleg sokat jartam arrafele tavalyig, a volt munkahelyem es egy kozeli elektronikai bolt kozott. Anno kevesbe volt graffitis, de sokkal tobben laktak a 13. keruleti vege korul. Aztan lebontottak a legtobb regi berhazat, az ott lakoknak vettek lakast masik keruletben es csak par uj modern onkormanyzati berhaz kerult oda. Alapvetoen mindenki arra var, hogy a westend 2 kerul a vegehez a volt teherpalyaudvar helyere. (a masik oldalon is lebontottak a szep regi mav berhazakat, mar csak a mav rendelo/korhaz es egy gimnazium maradt ott) Az egesz kornyek szepen lassan (nagyon lassan) gentrifikalodik. Nappal nem gaz, manapsag mar ejjel sem, bar azert ha nagyon hideg volt, akkor inkabb a volt elmunkas hidon kerultem, mert az atmeno tavfutescsovek miatt sokan aludtak ott. Ujabban viszont mar nem hasznaljak azt az osszekotest, mert kivaltotta a Dozsa Gyorgy uti uj tavhovezetek, amit jo masfel evig fektettek. Karbantartas van, anno belefutottam a 6. keruleti veget ujraaszfaltozo csapatba. A macskakovet a masik oldalon azert hagytak meg, mert az jobban birja. Amiota a kozmuakna fedelei le vannak heggesztve, azota nem lopjak oket, de biciklizni csak ketoldalt a betonon erdemes, mert az sokkal simabb. Alalpvetoen csak lustasagbol jarnak arra az emberek, mert kb. 10-15 percet lehet sporolni a ket kerulet kozott (biciklivel kb. 5-ot), mintha a lehel teri feluljaron vagy az allatkerti vasuti hid alatt menne at az ember.

Az egesz a regi nyugati resze volt, regen meg felulvilagito aknak is voltak a sinek kozze, amik persze ma is ott vannak, csak felulrol mar reg befedtek oket. A kozmualagut funkciot mar elvesztette, tehat ha betemetnek, akkor is csak az a par ember (foleg biciklisek, joreszt futarok) duhongene rajta, akik lustak kerulni. Eredeti 1847-es neven ez volt a Husszu Lyuk, de egyik ismertebb beceneve a Feregjarat, mert bemegy az ember az egyik oldalon es mire kijon mar egy masik keruletben van...

kéki béla 2020.03.01. 22:18:28

@kárárámaispj: ad 1, nem menekülök, te gyáva szar. Ad 2, megnézném a taknyos pofádat, amikor ott állsz egy millás fotós cuccal a nyakadban, miközben egy 35-40 kilós, agresszív, de buta "pit bullt" próbál rád uszítani egy harminc kilós, a kutyánál is butább picsa. (Idézőjel azért, mert valami staffi lehetett).
Szerintem akkor is nyüszítve menekülnél anyuci szoknyájához, ha nincs nálad védendő érték.
Szerencsére kicsit értek a kutyákhoz, az a kutya meg nem igazán foglalkozott a "gazdája" parancsaival.
De álmodozz nyugodtan, te kis genetikai selejt!

kárárámaispj 2020.03.01. 23:18:31

@kéki béla: Igen bélám, így már érthető. Nem gyáva vagy, csak elfutottál egy 13 éves csaj elől. Ez nem menekülés, hanem taktikai visszavonulás.

Dan da Man 2020.03.02. 00:06:10

@kárárámaispj: Szólj, ha kitrollkodtad magad. Egyébként rendkívül ergyán adod elő. Egy trollnak is lehet stílusa. De te csak a barlangi troll szintjén egerészel, pontosabban erőlködsz. Szerintem inkább PUBG-zz egy kicsit - hatékonyabban levezetheted a frusztrációidat...

kéki béla 2020.03.02. 01:29:58

@Dan da Man: ez nem troll, ez ennyire primitív. Gondolom, apu és/vagy anyu szifiliszes volt, mikor összehozták.

élhetetlen 2020.03.02. 02:07:36

Ezen az alagúton csak egyszer mentem át, soha többet, nagyon nyomasztó. De ennél kevesebbtől is képes vagyok rinyálni. A Lehel piac Bulcsú utcai kijáratát ketté törték, hogy kisebb legyen az emelkedés, gondolom, hogy fel lehessen menni kerekes székkel is. (igaz, hogy addig nem jutsz el, mert van sok lépcső a metrótól, de ez apróság). Így viszont kialakítottak egy olyan fordulót, ahova sem a metró, sem az utca felől nem lehet belátni. Nem szívesen mennék haza utolsó metróval itt. Irtanám az ilyen tervezőket.

2020.03.02. 08:59:11

@Aréna: akkor majd ha autósként panaszkodsz az utak minőségére, akkor leszel szíves az autós haverjaiddal összeállni, és megjavítani az utat. Félkegyelmű.

Európai téridő 2020.03.02. 09:25:34

Miért nem a Ferdinánd-hídon mentek át hülye cangások?

kéki béla 2020.03.02. 09:42:58

@Európai téridő: szerintem ezt az alagutat csak az elvetemült biciklisek használják. A Ferdinánd-híddal az a baj, hogy ott a zsíros seggű fajtársaid óbégatnak az autójukból, ha biciklis mer felmenni.

Európai téridő 2020.03.02. 09:46:58

@kéki béla: Szóljatok a Gerinek, hogy kéne a hídra kerékpársáv. Akkor talán befognák a pofájukar a szelektíven bátor autósok.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.03.02. 21:07:26

Bakker, erre most konkrétan rá kellett keresnem, hogy a francban is van.Pedig az első 35 évemet Budapesten töltöttem, loller...
:D
Hogy mik nem vannak.
Azon meg semmi csodálkozni valót nem látok, hogy egy ilyen "félreeső" no-go zóna senkinek sem fontos és úgy rohad, meg omlik, ahogy csak tud.

kéki béla 2020.03.02. 22:59:10

@geegee: hát lehet, meglepődnél, mennyi mindent nem ismersz Budapestből. Én amíg fotóztam, rengeteg olyan helyre betévedtem, ahova csak kevesen tévednek. Aztán az elmúlt két évben rengeteg újabb helyet ismertem meg, mert bringázni kezdtem újra.
Egyébként elnézve a képeket, ez az átjáró épp olyan lepukkant most, mint tizenöt éve volt...

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.03.04. 14:54:40

@kéki béla: Igen, egész biztosan van még rengeteg hely, ahol nem jártam.Egyszer majd talán sikerül bepótolni.

kéki béla 2020.03.04. 18:12:35

@geegee: szerencsére Budapest elég nagy ahhoz, hogy egy élet is kevés legyen megismerni az apró csodáit. Pl a Naplás-tó ismerős? Maga a tó nem nagy szám, de a Szilas(?) patak partján lévő bringaút, mellette egy kis kastéllyal... Két éve fedeztem fel, a kastélyt vagy legalábbis arra emlékeztető házat azóta se tudtam megnézni közelről.

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2020.03.06. 05:51:11

@kéki béla: Igen, plusz még a közeli környékek is bejátszhatnak.
A Naplás nevét ismertem, meg a Szilas patakot is, de nem jártam még arra.És a kastélyok is egy örök téma Magyarországon, főleg, ha már fel vannak újítva.De nagyon soknak esélye sincs...

Hatja2 2020.03.11. 14:16:36

nem tudom írta-e már valaki, de ez Budapest első aluljárója egyébként.

Dr Kisfaludi Gábor 2020.03.20. 08:24:16

@Budapest a kutyaszar városa: Felesleges relativizálni.
Attól semmi nem lesz jobb, hogy létezik annál rosszabb is.
süti beállítások módosítása