Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő oldal 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Gázolás Dunakeszin. Kellene esetleg egy zebra?

Gázolás Dunakeszin. Kellene esetleg egy zebra?

2020. január 22. - jarokelo kata

Kórházi kezeléssel végződött egy átlagos hétköznap a blogunknak nyilatkozó Dunakeszin élő lány hozzátartozója számára. Riportalanyunk névtelenséget kért, de röviden elmesélte, hogy közeli családtagját elgázolták egy olyan helyen, amiről évek óta lehet tudni, hogy zebráért kiált. Mégsem történik semmi. 

8a21b75a-8b29-47bd-8eea-fd8296aa3bca.jpeg

Tizenöt éve lakom Dunakeszin, gimnazista korom óta utazom rendszeresen Volánbusszal. Több év tapasztalatából mondhatom, hogy a Széchenyi utcai buszmegállóból való átkelést mindig balesetveszélyesnek éreztem, illetve úgy gondolom, a Széchenyi utca és Kossuth Lajos utca útkereszteződésének problémája állandó téma a helyieknél

– meséli a neve elhallgatását kérő fiatal helyi lakos.

A biztonságos átkelés problémájának fontosságát az is jelzi, hogy évekkel ezelőtt már érkezett bejelentés a közterületi problémák térképezésével foglalkozó Járókelő.hu oldalra a szóban forgó helyszínről, illetve 2016-ban a helyi lap is beszámolt az esetről. Igaz, utóbbi inkább vitatta a zebra szükségességét. Az önkormányzat városüzemeltetési osztálya több ízben is egy készülő körforgalom tervével odázta el a gyalogátkelőhely kihelyezésének kérését, ám a helyzet évek óta megoldatlan.

2017-ben autó ütötte el megszólítottunk egyik hozzátartozóját, akit mentő vitt a váci Jávorszky Ödön Kórházba. Ekkor a család úgy döntött, levélben keresi fel a Polgármesteri Hivatal Városüzemeltetési Osztályát. Válaszukban a Kossuth Lajos utcára nem a város, hanem a Magyar Állam tulajdonaként, és mint ilyen, a Magyar Közút Zrt. kezelésében lévő” útként hivatkoztak, azaz arról tudósítottak, hogy a városvezetés nem érzi illetékesnek magát a kérdésben. Levelüket egy 2018-ban elkészülő körforgalom ígéretével zárták. A fejlesztés azonban újbóli megkeresések után sem valósult meg. Az legutóbbi ígéret szerint idén tavaszig kell rá várni. A látványtervek megtekintésére közérdekű adatigénylést nyújtottak be. Az erre adott válaszból viszont kiderült: a 2020 első negyedévére ígért körforgalomhoz ilyesmi még nem készült, csak helyszínrajzokat kaptak a kérdezők.

A helyiek szerint a biztonságos átkelés problémája csak egyetlen része az egész települést érintő jelenségnek: vagyis, hogy az agglomeráció növekedése mellett elmarad(t) a megfelelő infrastrukturális fejlesztés. 

Úgy érezzük hiba, hogy az önkormányzat semmibe veszi a kérésünket, hiszen a buszmegállót dunakeszi lakosok használják, ők élnek a környező lakóparkokban. A városba az utóbbi években rengetegen költöztek, ám az infrastruktúra fejlődése elmaradt. Az M2-es autópálya bevezető útjának felújításakor hatványozottan érezhettük ezt, hiszen ekkor feltorlódott a környékbeliek, illetve az áthaladó forgalom autóinak sokasága, dugó alakult ki végig a Kossuth Lajos utcán, lehetetlenné téve a buszoknak a menetrend betartását, az autósoknak a kiszámítható közlekedés biztosítását. Ez mutatta meg legjobban, mennyi ember közlekedik ezen az útszakaszon, és mennyire időszerű a fejlesztés és az átalakítás.

A környéken élők saját gépjárműveiken kívül csak a Volán járataival tudják elérni Budapestet vagy a környező városokat, illetve a helyi, ingyenes járatokra is a Széchenyi utcai megállóban tudnak felszállni. A vasút pedig (ahogyan azt sajnos megszokhattuk) nem versenyképes alternatíva, hiszen az állomás nehezen megközelíthető, távol esik a lakóházaktól, így az ingázók jellemzően kerülik a vonatot – állítják a helyiek.

A fentebb említett levelet módosítás nélkül az alábbiakban közöljük:

Tisztelt Városüzemeltetési Osztály vezetője!

Tizenöt éve vagyok Dunakeszi lakos. Úgy gondolom, jó ideje nyomon követem a város beépítését, fejlődését. Egyetemista hallgatóként egy évek óta fennálló veszélyhelyzet megszüntetése végett írok Önnek, ezzel képviselve önmagamat és az érintetteket.

A fővárosban tanulok, így nap mint nap a Volán buszaival közlekedem. A Széchenyi utcai buszmegállónál évek óta tapasztalom, hogy kihívás biztonságosan átkelni az úttesteken, a Széchenyi utcára - a megnövekedett forgalomban több perc a várakozási idő.

A Kossuth Lajos utcán átkelve, a Széchenyi utcai úttest egyik oldalán még járda sincs kialakítva, így még kevésbé veszik észre az ott közlekedő autók a gyalogosokat, a Fótról érkező, kanyarodó forgalomra ez hatványozottan igaz. A KRESZ szabályait - miszerint elsőbbsége van az útkereszteződésnél áthaladó gyalogosnak azokkal a járművekkel szemben, amelyek arra az útra kanyarodnak be, amelyen a gyalogos áthalad, ebben a helyzetben nehéz betartaniuk a járművezetőknek, mert az útkanyarulat beláthatatlan. Gyalogosként szorongással kelek át az úttesten, már baleset is történt itt, egy hozzám közelálló személy sérült meg. Ekkor azt az ígéretet kaptuk Önöktől, hogy 2018 során lépéseket tesznek az ügyben, ám ez azóta sem valósult meg.

A megállót körülvevő utakon a járművek gyakran nagy sebességgel haladnak, aminek révén extra veszélyhelyzetet teremtenek. Több iskoláskorú gyermek, illetve babakocsis anyuka is igénybe veszi a távolsági közlekedést, rájuk kiemelt figyelmet illene fordítani.

Meglátásom szerint például megoldás lenne minimum kettő, lámpás gyalogátkelőhely létesítése, melyeknél gombbal lehetne jelezni az átkelési szándékot - akárcsak a SPAR szupermarketet és a Tóvárost összekötő zebra. Úgy gondolom, már többször napirendre került a téma, mely jelzi, hogy ez több dunakeszi lakost is érint, hiszen a környékbelieknek gépjárműveiken kívül ez az egyetlen alternatíva Budapest, illetve a környező városok elérésére.

Tisztában vagyok vele, hogy közigazgatásilag a Kossuth Lajos utca nem Dunakeszihez tartozik, de az itt élő emberek a város polgárai, akár az Önök választói, így megilleti őket a biztonságos hazajutás joga.

Visszajelzését és intézkedését kérem.

Tisztelettel:
egy dunakeszi lakos

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr2315419242

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Cnere 2020.01.23. 07:48:54

Új stadionra hamarabb lesz pénz, mint egy biztonságos gyalogátkelőhelyre, ez biztos.

a windows egy szemét 2020.01.23. 08:47:24

A sok észlény ilyenkor nem gondol arra, hogy nem pont az utcasaroknál kéne átkelni ahol ráadásul korlát is van, hanem felkészülni és akár 100-200 méterrel korábban átmenni az úton? Tömegével látni olyan gyalogseggfejeket amik átrohannak az úton az autók között, majd utána lazán elgyalogolnak a 100-200 méterre lévő zebráig. Meg kéne tanulni értelmes módon közlekedni, nem csak vonulni ész és gondolkodás nélkül. No meg elindulni időben, hogy ne az utolsó 50 méteren kelljen vágtázni mindenen keresztül mert már jön a busz.

brand_boy 2020.01.23. 09:20:04

@a windows egy szemét: Add vissze a jogosítványodat(ha van egyáltalán), mert a kresz előírja a gyalogosok számára,hogy a kereszteződésnél keljenek át.

kincsőrző 2020.01.23. 09:22:43

Első körben egy zebra, és a környezetében előzni tilos + megfelelő záró- és terelővonal megtenné, mint workaround, minimális költségből.

kincsőrző 2020.01.23. 09:24:06

Amúgy a friss balesetre hivatkozva rendkívüli biztonsági auditot kellene kezdeményezni az út kezelőjénél és a területileg illetékes útügyi hatóságnál.

Európai téridő 2020.01.23. 10:04:33

Több zebra, jelzőlámpa kellene a nagy autósforgalmú, beépített településrészeken, ott pedig, ahol az országút megy keresztül a településen, még inkább. Amerikában ez úgy tűnik, megoldottabb, az igaz, hogy ott ezt is a teleplés fizeti és üzemelteti. Netán a jelenlegi magyar közigazgatást ezen a területen egy kicsit finomítani kellene? Ja, és némi suskát is hozzárendelni?

Európai téridő 2020.01.23. 10:05:32

@kincsőrző: Szerintem pedig ez kevés, a jelzőlámpa is kellene, mert ezek nélkül az autósok agyatlanul száguldanának át rajta.

kincsőrző 2020.01.23. 10:12:20

@Európai téridő: nem véletlenül workaroundról beszéltem.
A gyors áthajtást amúgy egy jól megtervezett körforgalom is megoldja. De addig is kell egy workaround.

Európai téridő 2020.01.23. 10:29:08

@kincsőrző: Csak itt egészen más a probléma. Igaz, egy körforgalom esetében az autósok hirtelem megagyasodnak és bizony, tényleg megállnak. Én az önkormányzat helyében saját felelősségre legalább a zebrát és esetleg sárga villogót odatennék, legfeljebb az állam lekap a tíz körmömről. Hogy ilyen esetben a Ket. mit tesz lehetővé annak nem néztem utána.

kincsőrző 2020.01.23. 10:30:32

@Európai téridő: Inkább a Kkt. 34. § (2) bekezdését érdemes megnézni, a járási hivatal útügyi osztálya tudja lépéskényszerbe hozni a közútkezelőt.

bréniek 2020.01.23. 11:10:12

@a windows egy szemét: te nem helyi hülye vagy. Másképp nem böfögtél volna ki ilyen nyilvánvaló marhaságot. A kereszteződéstől 100 méterre egyik irányban az M2 van, másik irányban pedig nincs járda, de ha lenne is, nem oldaná meg, hogy a kereszteződést másik irányból lenne szükséges megközelíteni.

CharlieBrown 2020.01.23. 11:11:40

Az M2 felhajtó átadása is csak addig volt fontos, míg közeledett az önkorm. választás. Most túlvannak rajta, majd talán 4 év múlva lesz zebra...

CharlieBrown 2020.01.23. 11:14:49

@kincsőrző: az önkormányzat propagandamagazinja azt írta OKOS-STOPTÁBLA lesz hamarosan... Ami a szarnak pofon, mert a gomb amit az embernek meg kell nyomni vagy működni fog, vagy nem... Ha megnyomják, majd akkor fog világítani az autósoknak a STOP tábla... Szerintem ilyen szar elgondolást rég hallottam... Zebra, lámpa, csókolom. A feleségem van, hogy a reggeli csúcsban áll vagy 5 percet, hogy átengedjék, a buszos meg csak integet neki, hogy ne idegeskedjen, megvárja. Kabaré!

kincsőrző 2020.01.23. 11:22:24

@CharlieBrown: ?!?! Az önkormányzati agymenés nem ismeri sem a KRESZt, sem a Bécsi Jelzési Egyezményt. Ez az ökörség remélhetően megbukuk a Magyar Közúton... de az MK remélhetően lép a biztonság garantálására, a járókelős panaszra adott válasszal ellentétben.

Terézágyú 2020.01.23. 14:17:52

És nem ez az egyetlen olyan buszmegálló, hogy ha az emberek leszállnak, akkor ÁT KELL MENNIÜK a másik oldalra, mert ezen az oldalon nincs semmi, még járda se - mégse csinálnak az illetékesek zebrát, illetve a kedves autósok még csak nem is lassítanak, egyrészt mert csak, másrészt mert nem kötelességük tudni (még akkor se ha helyiek - megjegyzem azon az úton tuti, hogy csupa helyi autózik), hogy ha áll ott a busz, akkor emberek szállnak le, és át akarnak jönni a másik oldalra...

jonatanxx 2020.01.23. 15:49:05

Értem én, hogy mindenki hülye, de ha az önkormányzat közli, hogy az út a Magyar Közúté, akkor miért nála kopogtatnak ismét? Az MK felé többe kerül a bélyeg? Lehet, ha nem azon morfondíroznának, hogy miért nem érzi magának az önkormányzat azt, ami nem az övé, hanem jeleznék a problémát a megnevezett illetékesnek, előrébb tartanának.

internet.kozut.hu/ugyfelszolgalat/bejelentesek-erdeklodesek-panaszok/

okleveles naiv 2020.01.23. 19:03:37

Ja, télleg jobb lészen az gyalogoknak vala, ha zebrán gázolják el őket.
Nem a zebra hiánya a gond mogyoróéknál, hanem a (közlekedési) kultúra hiánya.
Az autósnak álcázott gyíkemberek alapküldetése a gyalogbékák kiiktatása és pont.

kincsőrző 2020.01.24. 08:57:17

@okleveles naiv: a kijelölt gyalogos átkelőhely jelentős különbséget hozna.
Ugyanis annak hiányában a járműé az elsőbbség (hacsak nem a gyalogos ott megy át, ahova a jármű bekanyarodik), és a balesetért is elsősorban a gyalogost vonják felelősségre.
A járművezető csak sértetti közrehatás, megtévesztő sebesség témakörben kerülhet a képbe.

Ehhez képest a kijelölt gyalogos átkelőhelyen a gyalogosnak van elsőbbsége, és külön szabály van annak megközelítéséről. Az zek elmulasztása kapcsán közúti baleset okozása büntetési tételek a gyíkembereket is elgondolkodtatják, van visszatartó erejük.
(Még ha abba előre nem is gondolnak bele, hogy fognak majd a tükörbe nézni egy esetleges tragédia után.)

Terézágyú 2020.01.24. 10:11:42

@jonatanxx:
"Értem én, hogy mindenki hülye, de ha az önkormányzat közli, hogy az út a Magyar Közúté, akkor miért nála kopogtatnak ismét?"

Na igen, ugyanakkor meg miért hívják ÖNkormányzatnak az ilyet, hogy a helyi lakos nem fordulhat hozzájuk ilyen dologgal?
Főleg ha a helyi lakos jogosan gondolhatja úgy, hogy egy ilyen dologban mégiscsak nagyobb szava van egy hivatalos szervezetnek (az ÖNkormányzatnak), mint az egyes embernek?... Vagy nincs nagyobb szava...????
És főleg ha konkrétan egy helyi lakost (és nem az elsőt) elüt ott egy autó. Ilyenkor az ÖNkormányzat megvonja a vállát...?

Ez olyan, mint amikor az ÖNkormányzat büszkén közli, hogy szerződött az XY céggel, amelyik elvégez bizonyos dolgot a településen - és amikor a helyi lakos bemegy az ÖNkormányzathoz, hogy panaszt tegyen, mert az XY cég nem végezte el a munkát, akkor az ÖNkormányzat lepattintja azzal, hogy "tegyen panaszt a cégnél"... B*zd meg ti szerződtetek vele!

kincsőrző 2020.01.24. 10:57:39

@jonatanxx: Alaposan olvastad a cikket? Akkor gondolom ide is eljutottál?
jarokelo.hu/bejelentesek/budapest/17174/kossuth-lajos-utca-szechenyi-utca-keresztezodes
Enek figyelembevételével mára a területileg illetékes útügyi hatóságnál érdemes kopogtatni a balesetveszéllyel. Ők kötelezhetik a közút kezelőjét a forgalmi rend felülvizsgálatára.