Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Vidékről Budapestre. Biciklivel is? 8 tipp kezdőknek!

Vidékről Budapestre. Biciklivel is? 8 tipp kezdőknek!

2020. január 10. - Járókelők

Történt az, hogy a vénasszonyok nyarát kihasználva két teljes hétig csak biciklivel közlekedtem szeretett fővárosunkban. A Bringázz a munkába kampányról ugyan lemaradtam, de tettem egy kísérletet több szempontot figyelembe véve. Így hát következzenek a tapasztalataim és tippjeim erről a korántsem unalmas és akadálymentes két hétről. 

1_1.png
0. Készülj rá (legalább egy keveset)!

Természetesen felkészülten vágtam neki a kalandnak (legalábbis azt hittem), átolvastam a KRESZ bringásokra vonatkozó szabályait, átnézettem a járgányom (utólag kiderült, hogy nem elég alaposan), összeszedtem a lámpákat (pót elemeket nem árt betárolni), kiválogattam a sportosnak gondolt ruháimat, utánanéztem a különböző parkolóhelyeknek, szállítási díjaknak – tehát mondhatjuk azt, hogy minden rendben volt, amikor elindultam. 


1. Nézz utána a szállításnak!

Néhány dolog, amit megfigyeltem a szállítással kapcsolatban: alaphelyzetben vonattal és metróval utazok minden nap az egyetemig, a metrót a kísérlet idejére a biciklim váltotta fel. A költséghatékonysági szempontokat tekintve, ha úgy döntenék, hogy minden nap szeretném Budapestig a vonaton szállítani a biciklimet, akkor a szállításhoz szükséges bérlettel drágábban jönnék ki egy hónapra, mint a vonat bérlet+Budapest bérlet kombinációval. Ezért úgy döntöttem, hogy tárolási lehetőség után nézek. A Nyugati pályaudvaron zártam le a bringám, majdnem mindig találtam szabad helyet, és az épségben maradt járgányomért mentem vissza minden alkalommal, aminek igazán örültem. Készítettem egy táblázatot, amiben igyekeztem feltüntetni, hogy milyen költségekre lehet számítani különböző utazási módok esetén.

screenshot_2020-01-04_at_16_01_11.jpg

2. Minden kezdet nehéz!

Nem kell megijedni, ha az elején dupla annyi időt vesz igénybe az, hogy eljuss az egyetemre. Ez az idő napokon belül le fog csökkenni és minden normális lesz!

Az első napon elég bátortalanul közlekedtem, sokszor álltam meg, kerestem a bicikliutat, néhányszor azt éreztem, hogy a reggeli pörgésben csak hátráltatom a többi bringást. 2-3 nap után viszont már rutinszerűen ment, hogy mikor hova kell kanyarodni, egészen hamar bele lehet jönni.  

3. Fogadd el a segítséget, barátkozz bringásokkal!

Kedden a Krisztina térre kellett tekernem, át a hídon, napsütésben, leizzadva de elégedetten érkeztem meg. Hazafelé különösen nagy élmény volt az alagútban száguldani, sötétben, lámpákkal, minden ismét remekül működött egészen a Lánchíd kellős közepéig, ahol a láncom felmondta a szolgálatot. Így már a kísérlet második napján haza kellett vinnem a biciklimet egy gyors szerelésre, ami már majdnem a vonaton megoldódott. Egy kedves úriemberrel utaztam, aki segített rögzíteni a biciklimet a vonaton, később beszélgetni kezdtünk és felajánlotta, hogy ránéz a problémás területre. Adott néhány hasznos tanácsot, ajánlott néhány kiegészítőt, elmesélte, hogy ő milyen utakon teker. Így bennem keletkezett enyhe csalódottság és idegesség hamar elmúlt, és a hazautam is jól telt.

4. Réteges öltözködés

Például vigyél magaddal esőkabátot, még akkor is, ha hét ágra süt a nap. De tényleg. A kudarcos kedd után újult erővel keringtem a városban, és természetesen akkor szakadt rám az ég, amikor pont biciklire pattantam. Nem esett volna rosszul egy esőkabát.picture_1_1.png

5. Gyakorlatilag bármilyen bicikli megfelel kezdésnek!

Én a gyerekkori, már kicsit kinőtt, de annál szívesebben használt biciklimen utaztam a kísérlet során. 

6. Próbáld meg tavasszal is!

Úgy döntöttem, hogy tavasszal már némi tapasztalattal rendelkezve újra nekivágok egy biciklis kihívásnak. 

7. A mozgás olykor többet tud adni, mint a kényelem!

Persze nem mindig esett jól izzadtan megérkezni valahova, de sokkal jobban éreztem magam úgy, hogy mozogtam egész héten. Egy hosszú egésznap-ülős egyetemi nap után jól esett tekerni.

picture_3.png

Futár app biciklis útvonaltervezője

8. Budapest egyébként látványos!

A fenti térképrészleten látszik, hogy az uszodától az egyetemig tartó útvonal szinte végig a Duna mellett halad. Egészen más élmény volt az utazás, mint metróval. 

A bejegyzést Fetter Dóra Eszter, az ELTE kommunikáció és média szakos hallgatója írta.  

 

  
  

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr7515393248

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

haXXor 2020.01.11. 06:28:21

Ez egy nagyjából jól tekerhető út. Sajnos ebből van kevés a városban... Amúgy a bicajozós munkába járással két baj van: vagy te leszel büdös (igen, a test és 'ruhaszag', akár zuhanyzol előtte, akár nem, létezik) vagy azok akik így járnak dolgozni :D Szóval min. vágj be valami deot is hozzá, ha nem akarod, hogy kerüljenek.. ;)

SzAdam 2020.01.11. 06:37:29

Tipp: összecsukható kerékpár. Vonaton és bkv-n is ingyenesen szállítható így eső is előkerülhető és nem kell félni, hogy eltűnik a tárolóból, mert kis helyen elfér, viheted magaddal mindenhova.

midnight coder 2020.01.11. 09:40:11

+1: Készíts végrendeletet. Budapesten bringázni nem életbiztosítás.

2020.01.11. 10:02:01

@SzAdam:
Én nézegettem egy ilyet Decathlonban, de jobban megnézve rájöttem, hogy nem lenne az igazi:
1. Túl nehéz. 14-15 kilósak, a nagyon drágák lehet, hogy könnyebbek, de több százezerért nem akarok plusz egy bicajt venni.
2. Összecsukva még mindig túl nagyok. Nehezen tudok elképzelni egy bevásárlást ezt cipelve, de egy tömött BKV járaton, ahol örülök, ha magam felférek, szintén necces.
3. Hiába állítható, a kicsi váz miatt még így is nagyon kényelmetlen.

Jelenleg heti 1-2 nap tömegközlekedés helyett bringával járok, egy lepukkadt régi, amúgy is olcsó trekkinggel, ami nem túl attraktív célpont. Mondjuk ha végleg lerohadna alólam, bajban lennék, mert túl drágát lopásveszély miatt nem vennék, de néha másra is használom, arra a legalapabb városi bicaj nem elég, illetve ezek a városi bringák nagyrészt nem egyenes kormányúak, és egyenes ülésre tervezettek, amit nem szeretek...

Bubiztam is egy időben, csak a mostani munkahelyem közelében nincs állomás, egyébként nevetséges, hogy nincs, a XI. kerület egyik irodaházas környéke. Donkey Republic van, de az meg a Rákóczi híd másik oldalán nincs...

kéki béla 2020.01.11. 10:54:48

@midnight coder: sétálni sem. Sőt, lélegezni sem.

Bunkóné Barom Ildikó 2020.01.11. 12:57:30

Miért nem inkább motorral jársz? Akkor nem kellene vonatoznod..

padlogaz 2020.01.11. 16:28:15

hajrá, csak így tovább!
szinte kedvet kaptam hozzá, csak hegyen lakom, így napi szinten nem kivitelezhető, marad a rekreációs tekerés :-))

abrahampisti 2020.01.22. 07:48:31

Én vidékről költöztem a fővárosba. Első nap a melóhelyre Kőbánya Kispest-ről mentem, az Expó területére, majd onnan az akkori szálláshelyemre a Mammut mögé.Albertirsai-Kerepesi-Rákóczi-Erzsébet krt.-Teréz krt.-n keresztül a Margit-hídon át stb. Eleinte nagyon íjesztő volt de meg lehet szokni.Ennek már három éve. Jelenleg Angyalföld, és Kelenföld között ingázok. Okostelefonos alkalmazással rögzítem az utat, és összevetem a térképpel, így módosítgattam az útjaimat, hogy a legbiztonságosabb legyen.

korcs75 · http://bringabuzi.blog.hu 2020.01.22. 14:13:50

"Díjmentes kerékpárszállítás bérletes utasainknak!
Vásároljon havi, félhavi vagy 30 napos vasúti bérletet és szállítsa kerékpárját ingyenesen vonatainkon! Érvényes bérlettel rendelkező utasuk hétvégi napokon díjmentes kerékpárjegy megváltásával utazhat kerékpárjával a bérleten feltüntetett viszonylaton."
www.mavcsoport.hu/mav-start/belfoldi-utazas/kerekparszallitas
süti beállítások módosítása