Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő oldal 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Arborétum a Keletiben? Lehetséges! (GALÉRIA)

Arborétum a Keletiben? Lehetséges! (GALÉRIA)

2019. november 06. - jarokelo kata

Képzeljünk el egy prémium vasútállomást, amihez kapcsolódik egyebek mellett szabadidőközpont, szálloda és közpark is. Ráadásul könnyedén megközelíthető villamossal, metróval vagy akár biciklivel is. Hát persze, hogy senki nem a Keleti pályaudvarra gondol. Pedig létezik egy fiatal tervezők által megálmodott vízió, amelyik éppen ilyennek látja a most inkább csak romjaiban is impozáns épületet és környékét.

unnamed_2_1.jpg
A 2019-es Várostervezési Napokra készült pályamunka voltaképpen egy teljesen új arculatot tervezett a Keleti pályaudvar által uralt városrésznek. A koncepció azonban jóval túlmutat a ráncfelvarráson és alapjaiban igyekszik újragondolni a fővároshoz kapcsolódó vasúti közlekedést.

S bahn koncepció alakul ki Budapesten, új megállókkal bővül a metro, a vasutak keresztezési pontjaiban A Déli-és Nyugati Pályaudvar összekötése által, az elővárosi vonatok nem fejpályaudvarokon állnak meg, hanem átmenő szerelvények lehetnek. Egyedül a Keleti marad fejpályaudvarnak, ami a nemzetközi és az IC vonatokat fogadja, egyfajta prémium állomásként. A körvasút az autós tranzit forgalmat eltereli. Új hidak alakulnak és létrejöhet a pesti fonódó villamos. A kettes metró új megállót kap, melyet bekötünk a Keleti pályaudvarba, így közvetlen lesz a kapcsolat a vonatokkal és új közlekedési eszközökkel.

Olvasható a pályázatban.

Pályaudvar és környéke a XXI. században.

A metróállomás átalakítása egyúttal arra is lehetőséget adna, hogy a vágányok a mostaninál hátrébb kezdődjenek. A csarnok egy része így felszabadulna és közösségi térként funkcionálna az építész hallgatók szerint. A látványtervek ezen a részen egy, a madridi Atocha állomás egyik részében helyt kapott arborétumhoz hasonló zöldterületet mutatnak be. Továbbá – nagyon helyesen – a biciklis infrastruktúrát és a kerékpározáshoz kapcsolódó szervizpontok számát is bővítenék.

unnamed_3_1.jpg

Felszámolnák a közelben éktelenkedő Récsei Centert és helyette a járműjavítóban hoznának létre piacot, a pályaudvar fedett részén pedig üzletsort. A verseny utcai posta épületet szállodává alakítanák át, aminek szomszédságában, a két mozdonykarbantartó csarnokból szabadidős központot csinálnának. Szóval lenne itt minden. Ha érheti kritika ezeket a terveket, az leginkább talán arról szólna, hogy kicsit túlságosan is ambiciózusak. Persze lehet, hogy csak a jelen állapotok képe bénítja meg az embert, amikor a Keletiről próbál nagyot álmodni.

funkcio_k_1.png

A madridi Atocha állomás trópusi kertje. Lehetne ilyen a Keleti pályaudvar is?
A terveket készítették:
Császár-Biró Gellért Csanád - építőmérnök hallgató
Mircsev Anna - építész hallgató
Gunzinám Liza- tájépítész hallgató
Király Móricz - közlekedés mérnök hallgató
Nagy Ticiána - építész hallgató
Talamasz Tímea - építészhallgató

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr1415287704

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

enpera · http://c64blog.wordpress.com 2019.11.06. 15:26:08

Szerencsére nem lesz semmi ilyesmi

Dr. Schwanzkopf Rudolf 2019.11.06. 15:35:58

Nagyon szép, a tervezők csak azt felejtik el, hogy az ilyen pálmaházakban viszonylag állandó meleg és nedvesség szükséges, és senki nem akar 35 fokban, 90 százalékos páratartalomban vasúti pályaudvaron tartózkodni.

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.11.06. 16:41:03

Úgy néz ki, a "tervezők" kicsit sokat szívtak a romkocsmában...

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2019.11.06. 17:43:23

Azért azt se felejtsük el, hogy Madrid mediterrán égövben van, Budapest meg a mérsékeltben. Nem feltétlenül kell mindent utánozni.

humorpalanta 2019.11.06. 18:56:14

Öööö, én azt értem, hogy ők kigondoltak valamit és azt papírra vetették.
Azt is értem, hogy erre büszkék.
Azt nem értem, hogy nem volt egy ember ott, aki megmondja, hogy srácok, tök jók az ötleteitek, csak a való életben a büdös francnak sem fognak kelleni?
Mi lenne a vasúti funkciókkal? A kocsifenntartást még csak-csak ki lehet szervezni máshova, a mosót már konkrétan elég drága lenne, ha az itteni egy helyett több városban kellene a pótlása miatt többet építeni. De aztán ott van a kisebb karbantartás, ami egy fejpályaudvar esetében (legyen inkább szó indítópályaudvarról) elkerülhetetlen, így annak kell minimum 1 épület, 6-8 vágány. Aztán ott van még a tárolás kérdése is. Ha elveszik a vasúttól azt a kevés talpalatnyi földet, a szerelvények majd teleportálnak és a semmiben várják az indulásukat? Csak mert most sincsen hely rá.
A kedvencem meg, hogy ki akarna egy pályaudvart a hátsó kertjébe? Eszméletlen hangzavar és piszok. Biztos kapkodnak majd a lakásokért.
A Nyugati esetében még lehetne is szó olyanról, hogy a csarnoképületet kiürítjük, de a Keleti esetében piszkosul nincsen rá hely, plusz akkor a tömegközlekedéstől totál elvágjuk az állomást.
A képek szépek, ti meg még tanuljatok.

Online Távmunkás · http://onlinetavmunka.blog.hu 2019.11.06. 19:08:26

Miért kell egy bekezdést háromszor ismételni?
A Récsei Centerből mégse lesz jégkorong-csarnok és hotel?

@humorpalanta: Biztos, hogy a MÁV Keleti pályausvar mögötti területének jelentős része ma is felesleges.

Exploiter 2019.11.06. 21:26:03

A funkcionális vasútállomáshoz nem ártanak a vonatok, meg a vagányok, egyébként jól néz ki.
Abban egyetértünk, hogy a környék rendbetételét egy alaposabb bombázással érdemes kezdeni.

_B_ 2019.11.07. 08:50:49

@Dr. Schwanzkopf Rudolf:
Nem kell 35 fok, 25 is elég.
Amúgy úgy nyilatkozol, hogy voltál már az Atocha pályaudvaron? vagy csak zsigerből hőbörögsz?
Én voltam. Teljesen lenyűgözött a dolog, már 10 éve volt de azóta is sokszor emlegetem, hogy miért nem lehet ilyet máshol....
A fenntartása nem lenne olcsó, de egy tized stadion árát azért rá lehetne szánni.
Amúgy nálam jobban szerintem kevesen utálják a fülledt meleget, a metrón meg a plázákban én vagyok az aki azonnal pólóra vetkőzik télen is.
Az Atocha belül messze nem volt olyan fülledt, mint egy tetszőleges esős nap a budapesti utcán.

_B_ 2019.11.07. 08:52:03

@Balogh Zsolt: A füvészkert télen is működik, tehát nem lenne léehetetlen a küldetés, csak drága. Persze csak a mi fizetésünkhöz képest, a városi költségvetésben meg sem látszana.

Baszkikám 2019.11.07. 09:56:14

@_B_:
Én csak azt nem értem miért kell utánozni.
Ezt a dzsungeles poént már ellőtték, ki kell valami mást találni, ami még nincs máshol.
A sok kis magát kreatívnak tartó buksi miért csak valaminek a lekoppintásában bír gondolkodni?

Larrikin 2019.11.07. 11:45:13

Valamiért nagyon ingatlanpanamára csábítóak ezek a vasúti telkek. Tiszta szerencse, hogy a Ferenciek tere és a Tabán közötti kihasználatlan területre még senki nem vetett szemet.

citrix 2019.11.07. 14:49:44

Konkrétan pálmaházat aligha lehetne a Keletiből kialakítani, Az állatkert pálmaházában igencsak trópusi meleg és magas páratartalom van, ezt se fenntartani és elviselni se lenne túl jó ötlet egy pályaudvaron. Amellett a költségei se mellékesek. Elég lenne ha rendebe hoznák tisztességesen és hasonlítana egy szép német pályaudvarra minden tekintetben. És nem csak az átadás napján. A Keleti vasúti hálózatát, struktúráját is alaposan át kellene gondolni és megépíteni a XXI-ik századhoz méltóan.

ggeza 2019.11.08. 00:04:35

Nem teljesen szimpi az elképzelés. Kicsit nagy elánnal álltak a feladathoz. Pl a Récsei Center miért éktelenkedik? Miért kéne onnan a kereskedelmi funkciót eltenni messzebb? Gondolom a Nemzeti Lovarda is éktelenkedik számukra, mert annak egy részét is simán beépítik. Miért kell minden vasútüzemi funkciót felszámolni? Ez reális, megtárgyalták vasúti szakemberekkel, hogy mostantól sem mozdonyszínre, sem sok egyébre nincs már egyáltalán szükség? Miért kell a vonatokat kijjebb tolni, és növényház funkciót tenni helyettük? Hogy nagyobb legyen a gyalogolandó távolság? (oké, ez csak pár vágányt érint, de akkor is). Ha már tavat terveznek a mozdonyfordító helyére, azt ízlésesebben is megtehetik, mind simán vízzel feltölteni azt. Valahogy ez így elég szerencsétlen kombinációnak tűnik. Amúgy támogatom a pályaudvar környezetének zöldítését, de ez így elég hirtelennek, és végiggondolatlannak tűnik...