Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Káosz a szociális és a lakhatási ügyek frontján

Káosz a szociális és a lakhatási ügyek frontján

2019. október 16. - jarokelo kata

A Járókelőnél gyakran panaszkodunk egymásnak ellenmondó szabályokra vagy tisztázatlan illetékességi körökre egy-egy problémás jelzés apropóján. Egyszerűbben mondva arra, amikor egymásnak passzolgatják a forró krumplit a főváros cégei és a kerületek, így végül bárki, aki tehetne valamit a megoldásért, inkább mímelt tanácstalansággal széttárja a karját – a kátyúk pedig megállíthatatlanul szaporodnak. Bizonyos szakaszokon holdfelszíni viszonyokat eredményezve.

1_3.jpg

Fotó: Rab Gitta

Találtunk viszont a bürokráciával ugyancsak (szélmalom)harcot vívó szerveztek között egyet, amelyik sokszor talán még nálunk is rosszabb helyzetben van, ha a „nyerési” esélyei(k)ről van szó. Nyerés alatt most azt értjük, hogy érvényesen képvisel(het)ik az állampolgárokat, hatékonyan lép(het)nek fel a jogsértésekkel szemben és folytonosan módjukban áll ellenőrizni a hatalom szerveit. Ők az Utcajogász Egyesület, akik főként lakhatási és szociális ügyekben járnak el, ezért nekiálltak és 14 önkéntes, 4 hónapnyi megfeszített munkájával átnyálazták a kerületek lakhatási, szociális és közösségi együttélésre vonatkozó szabályait. Vagyis azt a 80 rendeletet, ami közvetlenül is érinti a munkájukat.

Ez ezernél is több paragrafus módszeres értékelését jelentette

– avat be minket a részletekbe Tóth Fruzsina, az egyesület egyik munkatársa, a Büntető önkormányzatok című kiadvány bemutatóján. Már a dolgozat címe is emblematikus. De erről majd később.

71806436_1352796488209250_4175389878856450048_n.jpg

Forrás: Utcajogász Egyesület Facebook

A lakhatási válság áldozatait segítő jogászok arra voltak kíváncsiak, hogy a törvény nyújtotta lehetőségekkel mennyire bántak következetesen a jogalkotók. Mennyire érthetőek, hozzáférhetőek vagy éppen mennyire szegényellenesek a városi lakosság életét meghatározó szabályok. Az a tény, hogy Józsefváros vagy Ferencváros esetében például az elmúlt években körülbelül 4 havonta történt valamilyen módosítás a szabályokban, eleve nem sok jóval kecsegtet.

Nagy a káosz: gyakoriak a megmagyarázhatatlan fogalmak, de nem ritka az sem, hogy alaptörvénybe ütköző részleteket találtunk – mondja Tóth Fruzsina.

2_3.jpg

Fotó: Rab Gitta

Mivel az anyagot egészében elérhetővé tette az egyesület, felesleges lenne felmondani minden részletet, de fontos és talán eddig még szakmai érvekkel kevéssé alátámasztott megfigyelés viszont, hogy a lakáspiacot nagyban befolyásoló airbnb-vel kapcsolatban is óriási a tanácstalanság. Legalább is a rendeletekből azt lehet kiolvasni, hogy Budapest továbbra sem tud (vagy akar) mit kezdeni a tömegturizmust kiszolgáló, kontrollálatlan trendekkel. Budapest 23 kerületéből 19-ben semmilyen rendelet nem foglalkozik a rövidtávú lakáskiadással. Jóllehet, 4 kerületnél biztosan többet érint a jelenség. Hogy egyáltalán jelentsék be az "airbnbztetést", azt egyedül a Belváros várja el, de ott is csak cégektől.

3_3.jpg

Fotó: Rab Gitta

Büntetnek viszont a gördeszkázásért az Egyetem téren. Ahol, ahogyan a bemutatót követő pódiumbeszélgetés egyik résztvevője, Kiss Valéria, az ELTE jogi karának tanársegédje mondta, mintha csak valaki azért hozott volna rendeletet a gördeszkázás ellen, mert épp arra járt, amikor egy gördeszkás felidegesítette, így végül mit volt mit tenni: betiltották. A bírság 200 ezer forint, cégeknek 2 millió. Kérdés, hogyan tud egy jogi személy gördeszkázni.

70345815_1347026635452902_5223486126714519552_n.jpg

Forrás: Utcajogász Egyesület Facebook

Kevésbé bulváros, de annál lesújtóbb tény viszont, hogy a szociális juttatások köre is rendkívül átláthatatlan. Az adatokat értékelve arra az általános érvényű megállapításra jut a kerekasztal több résztvevője is, hogy a szabályozás sokszor éppen azokra nézve kedvezőtlen, akiket definíció szerint támogatnia kellene. (Innen tehát a cím is: Büntető önkormányzatok.) A Periféria Központ munkatársa, Pósfai Zsuzsanna egy szóban összegzi a rendeletek egyik legmarkánsabb tulajdonságát: szegényellenes.

Vagyis, minél szegényebb valaki, annál inkább vonatkoznak rá a jogszabályok, ugyanakkor annál kevésbé tud nekik megfelelni. Az önkormányzatok autonómiája tehát kétélű fegyver, hiszen amíg abszurd, betarthatatlan vagy nehezen ellenőrizhető előírások születnek, addig azok önkényes érvényesítésére is lehetőség nyílik.

Így fordulhat elő az is, hogy némelyik kerületben épp a szegények nem kapnak segélyt. A bevételeit az idegenforgalmi adóból egekbe tornászó belvárosban viszont a lakással, nyugdíjjal vagy jövedelemmel rendelkezők nagy aránya is részesül valamilyen szociális juttatásból. Utóbbi városrészben egyébként lakosonként 20 ezer forint jut ellátásra, ugyanez a keret a XVIII. kerületben viszont alig több mint 800 forint.

Borítókép: Hirling Bálint, We Love Budapest

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr3915211452

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bkkzol 2019.10.16. 18:42:26

A társadalom jelentős részének elege van a szociális parazitákból. Milyen segélyt kellene adni azoknak akik ugyan nem dolgoznak semmit és erre semmilyen késztetést nem is mutatnak, de napi szinten van az alkohol fogyasztás, dohányzás.

illiberális 2019.10.16. 19:22:28

Azt nem igazán értem hogy a gördeszkázásnak mi köze a szociális meg lakhatási ügyekhez? Vagy lehet hogy az igazán rászorultak gördeszkáznak az Egyetem téren? De szerintem nem csak nekem van elegem a sétáló utcákban rollerezőkből, gördeszkázókból, kerékpározókból. (én is szeretek kerékpározni de nem sétáló utcákban hanem kerékpár úton) Múlt hét végén az orrom előtt csapott el egy rollerező egy gyanútlanul nézelődő külföldi turistát, ő gondolom nem számított arra hogy a Váci utcában nagy sebességgel közlekedő elektromos rollerek is cikáznak. Szerencsére ő még megúszta kisebb horzsolásokkal.

midnight coder 2019.10.16. 20:01:20

@illiberális: Szerintem a gond alapvetõen ott van, hogy nincsenek normális kerékpárutak. Mert az út szélére felkúrt sárga csík nem az... Illetve a sétáló utcákat is meg lehetne úgy oldani, hogy egyik felük a sétálóké, a másik pedig a bicikliké, rollereké, segwayeké. Amúgy valahol a hollandoknak van igazuk abban, hogy elsőbbséget adtak ezeknek még akár a gyalogossal szemben is. Az elsődleges célnak az autók számának a csökkentésének kellene hogy legyen. Erre pedig ezek az alternatív eszközök 1000x jobbak mint a koszos, büdös, hajléktalanokkal fertõzött tömegközlekedés.

okleveles naiv 2019.10.16. 20:12:28

@bkkzol: Így van, még több támogatást a gazdagoknak! :D

bkkzol 2019.10.16. 20:30:28

@midnight coder: És mikor jutnak el arra szintre, hogy a rollereket ne keresztbe a járdán "parkoltassa"... vagy pl. a Kossuth Lajos utcán ne az autók közé keveredve szlalonozzanak...
Egyenlőre nagyon mélyen áll a biciklisek, rolleresek és egyéb jószágok közlekedési morálja. Meg vannak győződve arról, hogy rájuk semmilyen szabály ( nem csak közlekedési) nem vonatkozik.

bkkzol 2019.10.16. 20:34:16

@okleveles naiv: nem feltétlenül a gazdagokat kell támogatni , de azokat se akik csak körbe sz.rják, hu..ozzák az aluljárókat, parkokat... tetvesen, sz.ros ruhával szállnak fel tömegközlekedésre...

Fotósképző · fotoskepzo.hu 2019.10.16. 23:11:31

A poszthoz: a Belvárosban is támogatják ám a szegényeket: ingyen buszbérlet gyerekeknek, ingyen iskolakezdési csomag szintén, pályázatok, ösztöndíjak szintény gerekeknek, melletti krumpli, alma a nyugdíjasoknak, stb. Csak utána kéne nézni, el kéne olvasni mondjuk a kerületi lapot...
Arról meg nem egy kerület tehet, hogy mennyi bevétele van az idegegenforgalomból. Igen, vannak gazdagabb és vannak szegényebb kerületek, települések, emberek, országok stb. is. Az is természetese, hogy annak adnak segtséget, aki értelmesen használja is azt (nyilván, ezért vannak feltételek). Nehogy már az ablakon dobálják ki a dolgozók adóját! Lehet ezen siránkozni, de ha mindeki segélyt kap, aki nem dolgozik, akkor senki sem fog dolgozni. Így ne lesz adó, tehát nem lesz pénz a segélyre sem.

Az Egyetem téren jogosan tiltják a gördeszkázást az ottani "kihívó" szobrok, alkotások, egyéb létesítmények miatt, de természetesen nem mindenféle gödeszkázást, hanem ezeken a kőbútorokon és szobrokon való "modern, menő" ugrálást, akciózást, ami mindig rongálással jár. De! Pár hete magam láttam 2 (kettő!) görkorcsolyázó kislányt, valamint egy gördeszkázó kisfiút is a téren, éééés nem vitték el a rendőrök egyiket sem. Ja, biztosan gyorsabbak volt a rendőröknél...
(Ha rajtam múlna, az ilyenfajta agro korcsolyázás, meg az agresszívebb gördeszkázás böntetési tételét legalább 1 millióra emelném és kiterjeszteném az egész országra, műemlék/bel- területeken kiemelt szorzóval. És be is hajtanám, ha kell, a szülőkön. Egyébként éppen pár napja nyílt meg az Erzsébet téren (az Egyetem tértől kb. 1 km-re!) a felújított, tényleg versenyszintű pálya görkorisoknak, deszkásoknak, bicikliseknek, rollereseknek. Éppen azért nyílt ez pár éve, hogy ott tombolja ki magát mindenki. Hajrá!

Roller: a bunkók legnagyobb része (ha nem mind) külföldi fiatal, főleg a tinédzser korosztályból. Ezeknek magyarázhatod, hogy szabály, meg törvény, tojnak rá,. Külföldiek, ezért azt hiszik, hogy azt tesznek, amit akarnak. Fiatalok, ezért még élvezik is, hogy idióták.
(még mielőtt: ezeket mint rolleres és görkoris mondom...) )

midnight coder 2019.10.17. 06:38:25

@bkkzol: Nem azt mondom, hogy ne szabályozzák a dolgot, hanem azt hogy szabályozzák, a szabályszegőket büntessék, de tiltani a dolgot mint ahogy azt egy-két idióta helyen teszik, marhaság. Én ha rolleres lennék, egy ilyen tiltás után kiépített részecskeszűrőjű dízeles SUV-val járnék ugyanoda, a tiltást forszírozó polgárok épülésére.

bkkzol 2019.10.17. 06:58:47

@midnight coder: Szerintem értelmetlen össze ugrasztani a rolleres-autós csapatot. Mert akkor meg azt ajánlom, hogy vigyék reggelenként az üzletekbe az árut is rollerrel, hogy mikor 11-kor felébred a betépett fejű akkor legyen neki vegan tej meg szénhidrát csökkentett kifli.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.10.17. 09:02:23

@okleveles naiv:

Pedig igaza van @bkkzol: -nak annyiban, hogy aki rászorul, az először mondjon le a piáról és a dohányról, és csak azután kaphasson segélyt. Mert különben a segély legelőször a piára és a dohányre megy el.

Lehet, hogy a "rászoruló" nem tudja fizetni a lakbért és a számlákat, nincs rendes ruhája a gyereknek, reggelit/tízórait sem kap, de a napi betevő pia és cigaretta mindig megvan.

Flavius Mundus Puncius 2019.10.17. 09:05:45

@okleveles naiv: Mondd a támogatásokra szánt pénzt kik dobják össze?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.10.17. 09:31:17

@illiberális:

A kerékpár, segway, roller stb. a sebességük és tömegük miatt nem a gyalogosok közé való. A sebességük kb./min. 3-szorosa egy gyalogosénak, ami 9-szeres mozgási energiát jelent, plusz a többlet tömeggel is számolni kell. Ha ehhez hozzávesszük, hogyan cikáznak a gyalogosok között, akkor nem kicsi a balesetveszély, egy ütközésből pedig a gyalogos jön ki nagyon rosszul.

A meglévő (bel)városi utak nem bővíthetők, és a gyalogosok biztonsága szempontjából az sem megoldás, hogy megosztják a járdát. Mely megosztás tapasztalataim szerint eleve kb. úgy történik, hogy 1/3 a gyalogosoknak, 2/3 a kerékpárnak és társainak.

Megértem, hogy ha már egyszer ezek a járművek megjelentek, a betiltásuk nem járható út. De a gyalogosok közé engedésük sem az, ahogy a gépjárművek melletti kerékpársáv sem éppen biztonságos. Fizikailag is elválasztott (pl. 20-30cm magas peremmel) utak kellenének nekik, amelyről nem tudnának sem a gyalogosok, sem a gépjárművek közé "tévedni".

Ahol pedig a szűk utak miatt ez a külön sáv (nem a gyalogjárda rovására!) nem alakítható ki, ott sajnos le kell mondani a hasnzálatukról.

@midnight coder:

"Amúgy valahol a hollandoknak van igazuk abban, hogy elsőbbséget adtak ezeknek még akár a gyalogossal szemben is."

A gyalogosokkal szembeni elsőbbség sztem csak akkor elfogadható, ha az úttestről fizikailag leválasztott sávon közlekednek. Nehogy már a járdán is arra kelljen figyelnem, hogy elsőbbséget adjak a kerékpárnak, rollernek, segwaynek.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.10.17. 10:11:24

Sokat elárul a blog szavahihetőségéről és hozzáértéséről, hogy egy belorusz bérházat kell illusztrációként betenniük.

case-belarus.eu/poverty-belt-in-belarus-diagnosis-prospects-and-policy-implications/

De ne aggódjatok! Ezt Karigerinek simán be lehet adni, hogy itt van, aztán majd kiáll és kampányol vele.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.10.17. 10:14:14

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Fizikailag is elválasztott (pl. 20-30cm magas peremmel) utak kellenének nekik, amelyről nem tudnának sem a gyalogosok, sem a gépjárművek közé "tévedni"."
Akkor nem is használná őket senki, hiszen akkor szabályok vonatkoznának rájuk és elvesztenék az összes előnyüket. Nem lehetne átmenni piroson, keresztbe kasul, szembe mindennel, meg ilyenek.Lásd még biciklik.

chrisred 2019.10.17. 11:23:03

@Flavius Mundus Puncius: A bérből, fizetésből élők. Akik általában közelebb állnak ahhoz, hogy lakhatási problémákkal küszködő szegények legyenek, mint hogy gazdagok.

Metálvörös 2019.10.17. 11:38:20

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Bántott téged egy biciklis? Vagy a párod elhagyott egy bringás miatt?
Érdekes módon a lőfegyverekre vannak szabályok, oszt' mégis vannak, akik megszegik azokat. Vagy pl. a balta és konyhakés használatát is valami vizsgához kellene kötni? Azokkal számos gyilkosságot követnek el minden évben, biciklivel jóval kevesebbet. Nem a szabályon múlik.

Nagy fasz vagy te Válasszunk 2019.10.17. 14:28:22

@Metálvörös: Igen, jött már nekem köcsög biciklis, amikor gyalog voltam, és elsőbbségem volt. El is törtem az orrát.
Meg volt olyan is, hogy levitte a kocsim tükrét, aztán meg sem állt.
Milliószor látom, hogy átmennek piroson, vasúton, megszegik az összes szabályt.

És ne gyere azzal, hogy az autósok is szabálytalankodnak. Igen. Nagyságrendekkel kevesebbet, mint a biciklisek. Nem mindegy, hogy az autós 10 km alatt megszeg egy szabályt, vagy a biciklis 1 km alatt tízet. Ki merem jelenteni, hogy szabályosan közlekedő biciklis nincs Budapesten. Sőt, nagyjából a szabályokat sem tudják.
És gratulálok az érvelésedhez, aminek a végén eljutottál oda, hogy biciklivel kevesebb gyilkosságot követnek el, mint konyhakéssel.

midnightcoder2 2019.10.17. 15:30:48

@Kovacs Nocraft Jozsefne: "Nehogy már a járdán is arra kelljen figyelnem, hogy elsőbbséget adjak a kerékpárnak, rollernek, segwaynek."

Pedig arrafelé bizony kell. Amúgy szerintem az lenne a jó megoldás, ha legalábbis a rollerek mehetnének, de max. 5 kilométer/órával.

A másik dolog, hogy ezt EU szinten kellene bevezetni, ahogy kb. a KRESZ-szel kapcsolatos minden szabályt. Nem igazából van annak értelme, hogy minden országban más szabályozás van.

midnightcoder2 2019.10.17. 15:34:30

@Nagy fasz vagy te Válasszunk: Alapvetõen két külön kategória van. Az egyik a részeg buliturista, a másik a biciklis. Az elõbbi azért szabályszegõ, mert egyrészt be van rúgva, másrészt nyugatiként úgy érzi, hogy itt a gyarmatokon bármit megtehet. Az utóbbi pedig azért, mert bár vérbeli sportemberként megvetõen néz az elektromos járgányokra, ugyanakkor inkább az életét adná a lámpánál mint a lendületét.

CCnick 2019.11.30. 08:28:46

@Metálvörös: "Vagy pl. a balta és konyhakés használatát is valami vizsgához kellene kötni? "

Hidd el, ha naponta annyi késes szurkákás lenne mint piroson áthajtás, hamar felmerülne a késhasználati szabályok szigotítása.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2019.11.30. 21:57:03

@CCnick:

Ami azt illeti, Angliában a legjobb úton vannak efelé.

Amúgy ma is vannak ilyen szabályok. Pl. egy adott pengehosszúságnál hosszabb pengéjű kést fegyvernek tekintenek és tiltott fegyverviselés miatt büntetnek érte.
süti beállítások módosítása