Folytatódik “Legyen itt egy zebra” című kampányunk. Ezúttal az Örs vezér teréről jelentkezünk, ahol arról kérdeztük a járókelőket, hogy miért használják a bicikliseknek kialakított felszíni átkelőhelyet. A forgalmas kereszteződésben évek óta működik zebraként a kerékpáros átkelő, a lakosság és a hatóság hallgatólagos megállapodása mellett.
Igaz, a Budapest Közutat leszámítva a helyzet szinte mindenkinek kényelmetlen. Sőt, balesetveszélyes. Az aluljáróba nem vezet akadálymentes útvonal, a gigacsomópontban viszont szép számmal közlekedn(én)ek babakocsival, kerekesszékkel vagy óriási szatyrokkal a környékbeliek. Mindezt kijelölt gyalogátkelőn keresztül csak a metró és az Árkád között tehetik meg.
Készítettünk egy helyszíni riportot, ami nagyon jól szemlélteti, mekkora igény van itt kijelölt átkelőre:
A Budapest Közút válaszában a járműforgalom akadályozását emeli ki egyik érvként a zebra ellen.
Itt 8 sávot kell egyben keresztezni, ez a városban különösen nagy átkelési úthossznak számít. A zöldidőre és az utána következő, a gyalogosok úttestet elhagyásához szükséges kihaladási időre itt olyan hosszú értékek adódnak, amelyek a közúti és közöségi közlekedési forgalomban már számottevő akadályozást jelentetnének, ami nem vállalható fel ebben a kritikus csomópontban.
Arra is hivatkozik, hogy itt a gyalogátkelő kialakításához mindenképpen járdaszigetet is ki kellene alakítani. Erre viszont a felvetés beküldője az alábbit válaszolta, és a Google Térkép segítségével meg is mutatta, hogy máshol Budapesten a hosszabb átkelési út ellenére is van zebra.
Ezen kívül a csatolt képek között látható, hogy a Kerepesi út - Hungária krt. kereszteződésben ugyanúgy 8 sávot kell megtenniük a gyalogosoknak, járdasziget nélkül, körülbelül 29 métert megtéve. Az Andrássy út - Bajcsy-Zsilinszky úton is hasonló a helyzet, bár itt csak hét sáv van, de a "ferdén" felfestett átkelő miatt jön ki ez a távolság. Ehhez képest az Örs vezér terén, a Kerepesi úton 28 métert kellene megtenni egy esetlegesen felfestett zebrán.
Jelenleg a kerékpáros átvezetés zöld jelzése arra elég, hogy egy biciklis kényelmesen átguruljon, de ahogy az egyik anyuka mondta: ha szalad, még éppen átér.
Mi azt mondjuk: a városok az embereknek, és nem az autóknak épülnek, úgyhogy legyen itt egy zebra!