Január 7-én kezdődött a Vörösmarty tér felújítása, a munkák a tervek szerint augusztus 31-ig tartanak. Ahhoz hozzászokhattunk, hogy egy ilyen dátumot nem kell komolyan venni, azonban nagyobb baj, hogy a felújítás ideje alatt a lezárásokról, kerülőutakról a járókelők nincsenek megfelelően tájékoztatva.
A város egyik leghíresebb és turisták által is kifejezetten gyakran látogatott terén a gyalogosok által használható ösvények több helyen olyan keskenyek, hogy ketten sem férnek el egymás mellett. Néhány helyen a burkolat még hiányzik, itt nincs más választásunk, mint elsüllyedni a homokban – ha esik az eső, akkor a sárban. Aki a Harmincad utca felől érkezve a 2-es villamos Vigadó téri megállójához szeretne eljutni, az néhány percig sikertelenül fogja keresni azt a nem létező ösvényt, ami a tér északi részén biztosítaná az átjutást.
De ne legyünk elégedetlenek: az egész tér megkerülése semmi ahhoz képest, hogy néhány héttel ezelőtt a Harmincad utca felől a József nádor térre sem lehetett átjutni - egyébként a kihelyezett “térképek” még a korábbi állapotot ábrázolják. Ez megtévesztő lehet, viszont valószínű, hogy a légifotóra behúzott zöld vonalak – tájolás vagy “ön itt áll” jelölés nélkül – a járókelők többségének nem segítenek a tájékozódásban.
A szűk ösvényekkel és az elégtelen tájékoztatással kapcsolatban tett bejelentésemre a kerület meglepő gyorsasággal válaszolt. Válaszukból kiderül, hogy ők abban látnák minden probléma megoldását, ha az M1-es metró (kisföldalatti) végállomása a felújítás ideje alatt a Vörösmarty tér helyett a Deák téren lenne. Hogy ettől valóban javulna-e a téren a tájékoztatás minősége, és a tér nyugati oldalán valóban szélesebbek lennének-e az ösvények, afelől erős kétségeim vannak.
“A jelenlegi gyalogos forgalmi rend a Budapesti Közlekedési Központ kérésére, illetve jóváhagyása mellett lett kialakítva. A Budapesti Közlekedési Központ álláspontja szerint az egyik peron leszállóhelyként, a másik felszállóhelyként szolgál, a gyalogos folyosók gyakorlatilag egyirányúak, így a 1,5 méteres szélességet elegendőnek ítélik meg.
Ettől függetlenül, éppen az konfliktusok elkerülése érdekében, a Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. kerület Önkormányzata kérte a Budapesti Közlekedési Központtól annak megfontolását, hogy a metró végállomása, ideiglenes jelleggel (az építkezés befejezéséig, 2019. augusztus végéig), a Deák téri megálló legyen, amely kérés elbírálásáig a szükséges intézkedéseket természetesen megtesszük, de a munkaterületen a gyalogosok átvezetése csak folyamatos gyalogosútvonal változtatással lehetséges.”
Az újonnan leburkolt térrészeken is számos hibát fedezhetünk fel: a kőlapok szélei sok esetben le vannak töredezve, az egyenetlenül lerakott kövek botlásveszélyesek, az illesztések pontatlanok, a lapok közötti fugák szélessége pedig erősen változó.
A tér átépítésének további negatív következményei is vannak. A Harmincad utcát lezárták, az itteni parkolóhelyek pótlását pedig a kerület mindennél fontosabb feladatának tartotta, ezért a Dorottya utca egy szakaszán parkolóhelyeket alakítottak ki a gyalogos-kerékpáros övezetben. A Wekerle Sándor utcában és az Erzsébet téren szintén a gyalogosok rovására változott a parkolási rend, július 30. óta pedig a Dorottya utcai MOL Bubi gyűjtőállomás sem üzemel.
A közeli József nádor térről sincsenek jó híreink: ugyan a teret még nem adták át, de már megépült a mélygarázs, és kikerültek a kerékpárok biztonságos rözítésére alkalmatlan támaszok is. A kerület szerint ez így rendben is van, én viszont úgy gondolom, hogy József nádor is jobban örülne, ha az adófizetők pénzéből jól használható támaszokat telepítene a kerület.
“A József nádor tér arculatát nagy mértékben meghatározza a tér közepén található József nádor szobor, így – a funkcionális szempontok mellett – ezt is figyelembe kellett venni az utcabútorok és egyéb tartozékok (kerítés, kandeláberek, pollerek, kerékpártámaszok, padok stb.) tervezése során. A térre ennek megfelelően a kerékpárok rövid távú tárolására alkalmas kerékpártámaszok kerültek betervezésre.”
Bízunk benne, hogy a javítható hibákat még az átadás előtt orvosolják, és a jövőben az V. kerület nagyobb figyelmet fordít arra, hogy a járókelőket minél kevesebb kellemetlenség érje a felújítások alatt.
Szász László
a szerző építész és a Járókelő önkéntese