Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő csapat 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy
bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és
egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Homokozókkal tarkított labirintus - így halad a Vörösmarty tér felújítása

Homokozókkal tarkított labirintus - így halad a Vörösmarty tér felújítása

2019. augusztus 23. - szaszl

Január 7-én kezdődött a Vörösmarty tér felújítása, a munkák a tervek szerint augusztus 31-ig tartanak. Ahhoz hozzászokhattunk, hogy egy ilyen dátumot nem kell komolyan venni, azonban nagyobb baj, hogy a felújítás ideje alatt a lezárásokról, kerülőutakról a járókelők nincsenek megfelelően tájékoztatva.

A város egyik leghíresebb és turisták által is kifejezetten gyakran látogatott terén a gyalogosok által használható ösvények több helyen olyan keskenyek, hogy ketten sem férnek el egymás mellett. Néhány helyen a burkolat még hiányzik, itt nincs más választásunk, mint elsüllyedni a homokban – ha esik az eső, akkor a sárban. Aki a Harmincad utca felől érkezve a 2-es villamos Vigadó téri megállójához szeretne eljutni, az néhány percig sikertelenül fogja keresni azt a nem létező ösvényt, ami a tér északi részén biztosítaná az átjutást.

De ne legyünk elégedetlenek: az egész tér megkerülése semmi ahhoz képest, hogy néhány héttel ezelőtt a Harmincad utca felől a József nádor térre sem lehetett átjutni - egyébként a kihelyezett “térképek” még a korábbi állapotot ábrázolják. Ez megtévesztő lehet, viszont valószínű, hogy a légifotóra behúzott zöld vonalak – tájolás vagy “ön itt áll” jelölés nélkül – a járókelők többségének nem segítenek a tájékozódásban.

A szűk ösvényekkel és az elégtelen tájékoztatással kapcsolatban tett bejelentésemre a kerület meglepő gyorsasággal válaszolt. Válaszukból kiderül, hogy ők abban látnák minden probléma megoldását, ha az M1-es metró (kisföldalatti) végállomása a felújítás ideje alatt a Vörösmarty tér helyett a Deák téren lenne. Hogy ettől valóban javulna-e a téren a tájékoztatás minősége, és a tér nyugati oldalán valóban szélesebbek lennének-e az ösvények, afelől erős kétségeim vannak.

“A jelenlegi gyalogos forgalmi rend a Budapesti Közlekedési Központ kérésére, illetve jóváhagyása mellett lett kialakítva. A Budapesti Közlekedési Központ álláspontja szerint az egyik peron leszállóhelyként, a másik felszállóhelyként szolgál, a gyalogos folyosók gyakorlatilag egyirányúak, így a 1,5 méteres szélességet elegendőnek ítélik meg.

Ettől függetlenül, éppen az konfliktusok elkerülése érdekében, a Belváros-Lipótváros Budapest Főváros V. kerület Önkormányzata kérte a Budapesti Közlekedési Központtól annak megfontolását, hogy a metró végállomása, ideiglenes jelleggel (az építkezés befejezéséig, 2019. augusztus végéig), a Deák téri megálló legyen, amely kérés elbírálásáig a szükséges intézkedéseket természetesen megtesszük, de a munkaterületen a gyalogosok átvezetése csak folyamatos gyalogosútvonal változtatással lehetséges.”

Az újonnan leburkolt térrészeken is számos hibát fedezhetünk fel: a kőlapok szélei sok esetben le vannak töredezve, az egyenetlenül lerakott kövek botlásveszélyesek, az illesztések pontatlanok, a lapok közötti fugák szélessége pedig erősen változó.

A tér átépítésének további negatív következményei is vannak. A Harmincad utcát lezárták, az itteni parkolóhelyek pótlását pedig a kerület mindennél fontosabb feladatának tartotta, ezért a Dorottya utca egy szakaszán parkolóhelyeket alakítottak ki a gyalogos-kerékpáros övezetben. A Wekerle Sándor utcában és az Erzsébet téren szintén a gyalogosok rovására változott a parkolási rend, július 30. óta pedig a Dorottya utcai MOL Bubi gyűjtőállomás sem üzemel.

A közeli József nádor térről sincsenek jó híreink: ugyan a teret még nem adták át, de már megépült a mélygarázs, és kikerültek a kerékpárok biztonságos rözítésére alkalmatlan támaszok is. A kerület szerint ez így rendben is van, én viszont úgy gondolom, hogy József nádor is jobban örülne, ha az adófizetők pénzéből jól használható támaszokat telepítene a kerület. 

“A József nádor tér arculatát nagy mértékben meghatározza a tér közepén található József nádor szobor, így – a funkcionális szempontok mellett – ezt is figyelembe kellett venni az utcabútorok és egyéb tartozékok (kerítés, kandeláberek, pollerek, kerékpártámaszok, padok stb.) tervezése során. A térre ennek megfelelően a kerékpárok rövid távú tárolására alkalmas kerékpártámaszok kerültek betervezésre.”

Bízunk benne, hogy a javítható hibákat még az átadás előtt orvosolják, és a jövőben az V. kerület nagyobb figyelmet fordít arra, hogy a járókelőket minél kevesebb kellemetlenség érje a felújítások alatt.

Szász László

a szerző építész és a Járókelő önkéntese

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr3115012138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

másikuser 2019.08.24. 05:13:51

Ennek a válasznak mi az értelme? Rövid távú parkolásnál a járdán kell biciklizni, és nem cseszi szét a váltót? Ugyanaz lesz itt is, mint néhány boltnál, hogy a két vége mellé lakatolnak, aztán a lámpaoszlopon meg a fákon lóg a többi. Pedig a használható típus árából is ugyanannyit lehet lenyúlni.

felucca02 2019.08.24. 07:23:38

"....Az újonnan leburkolt térrészeken is számos hibát fedezhetünk fel: a kőlapok szélei sok esetben le vannak töredezve, az egyenetlenül lerakott kövek botlásveszélyesek, az illesztések pontatlanok, a lapok közötti fugák szélessége pedig erősen változó...."

Természetesen lesz munkaterület-átadás, -átvétel, ahol a megbízó képviselője az adott hibákat szóvá fogja tenni, ahol jogos, ott csere lesz. Nyilván letöredezett szélű lapok nem maradnak, a lapok összebaszása kizárólag a mindenhová behajtó pénzszállítók privilégiuma lesz később.

A kövek - ahogyan én láttam - egyenletesen vannak lerakva. Ha ez botlásveszélyes, akkor az átlagos pesti öntöttaszfalt-járda, a 10 centisre tágult, felgyűrődött szélű illesztési hézaggal egyenesen gyilkos eszköz, a mindenhol divatozó kiskockakő pedig a városlakók ellen viselt háború - nem kellene úgy csinálni, mintha 3mm-es illesztési egyenetlenség halálos lenne.

Az illesztések és a fugák még most, javítatlan állapotban is százszor egyenletesebbek, mint a valaha itt volt lila viacolor-borzalom illesztései, és mindene....

Te tudjuk, minden szar, fúj. Esetleg lehetne arról is egy másik posztban, hogy végre elfogadható közterületi dizájn lesz a Vörösmarty téren?

GiaMarie 2019.08.24. 09:12:01

Ez mekkora álzöld gusztustalanság már! Már az is fáj, hogy egyszer az életben normálisan áltak neki valaminek, és a kieső parkolókat pótolták? Há' nehogymá', akkor nem lehet majd cangázni a munkagödör körül. Fújjj! Sokkal jobb lett volna, ha mélytorokra teszik az ott lakókat oldd meg jeligére. Lebegtesd a büdös kocsid! Mélygarázs se legyen, úgy-úgy, hát fúúúúúj! Biciklizzen a szemétláda, ha már másnak sem telik kocsira.

NemNick 2019.08.24. 09:29:16

a nagy véleményformálásban sajnos nem sikerült megugorni pár alapvető dolgot:
- fogalmunk sincs, mi lesz az átadás-átvételnél. _Most_ ezek a hibák látszanak.
- lehet, hogy a 20 évvel ezelőtt átadott szevasztopoli vagy a burundi-külsőn található utcaburkolathoz képest ez maga a menyország, de a XXI. században, európa közepén azért ennél jobbat is látni.
- a biciklisek azért bicajoznak, mert nincs kocsijuk. Sőt a járókelők meg a turisták is csak azért járnak-kelnek, mert csórók. Nyilván.

Exploiter 2019.08.24. 09:42:16

Azt sosem értettem, hogy mi az isten tarthat egy-egy ilyen beruházásnál ennyi ideig. Mint pl a kurva távhő átvezetés a híd alatt. Több, mint egy éve bénítja meg a város közlekedését.
A vicc az, hogy egy átlag civil építésnél építési naplót kell vezetni, meg mianyám, itt miért nem kötelező minden nap vezetni, publikusan, hogy milyen munka zajlott?
Akkor esetleg számon lehetne kérni, hogy miért fél négyzetméter készül el egy nap alatt, amit én produkálok képzetlenül fél órában, nem egy egész brigád napi munkája.
Ezeket a beruházásokat nagyon, de nagyon meg kéne szorongatni, de csak kívülről lehet.

eszim 2019.08.24. 09:48:37

Azt magyarázza meg valaki, hogy az úttestet miért térkövezik mániákusan (különösen ahol busz is megy), miközben évek óta látom a környéken, hogy nem bírja a terhelést, és ocsmányan néz ki megsüllyedve, széttöredezve. Több helyen visszabontották alapig, de pár év után ugyanúgy rohad szét az egész.

eszim 2019.08.24. 10:00:28

@felucca02: "a lapok összebaszása kizárólag a mindenhová behajtó pénzszállítók privilégiuma lesz később."
Arra sohasem gondolnak, hogy használni is fogják a területet, pl a karácsonyi bódéváros is úgy van, hogy odarepülnek a bódék és nem teherautó viszi összebaszva a lapokat.

tejfogbandi 2019.08.24. 10:04:22

@GiaMarie: azokat a parkolókat kizárólag a NAV használhatja, szóval a lakókra megint szartak.

felucca02 2019.08.24. 10:10:56

@NemNick: Az "ennél jobbat is látni", nyilván igaz, szakszerű méretvétel, egyöntetű paraméterek alapján megfogalmazott ítélet.

Mi az, ami jobb? Miben jobb? Hány százalékkal jobb? Ez itt nem elég jó? Lett volna más, konkrét megoldás, ami jobb? Mi az, ami nem jó? A kompozíció? Az anyagok? A részletek? Mi?

felucca02 2019.08.24. 10:15:09

@Exploiter: Mivel a háttérről fogalmad sincsen, könnyű a sommás véleményalkotás.

Hát körülbelül azért tart ilyen hosszú ideig, mert kurva bonyolult a minta, nincsen automatikus rendszere a burkolatmintának, minden egyes darab külön lett kikonszignálva, minden egyes melósnak minden egyes darabnál külön meg kell keresnie, hogy oda mi való. és még így is rontanak sajnos...

Tudom, tudom, te egyedül kimentél volna, és egy hét alatt leraktad a burkolatot, hiszen nincsen abban semmi különös. Aztán koppantál volna, hogy ja, nem is....

felucca02 2019.08.24. 10:17:43

@NemNick: "...fogalmunk sincs, mi lesz az átadás-átvételnél. _Most_ ezek a hibák látszanak..."

Ja, ja. Amikor a műanyagdarab kijön a fröccsöntőgépből, tele van sorjával, a melóst rögtön kirúgják, hiszen azok a hibák most látszanak.

Szerintem, ha megvolt az átadás-átvétel, és szar a termék és olyan is marad, akkor, és csak akkor lehet és kell verni a tamtamot. Addig képzelődés zajlik.

felucca02 2019.08.24. 10:19:44

@eszim: Peched van, gondoltak rá, ezért 10, vagy 12 centi vastagok a lapok, sőt, a karácsonyi bódévárosnak külön be vannak készítve a közműcsatlakozások. Azt a lapot a teherautó sohasem bassza össze.

mayt200 2019.08.24. 12:02:25

Szerintem is akkor kellene reklamálni ha átadás utáni első javításokon túl is megmaradnak ezek a hibák. A fuga hibák gondolom olyan helyeket lettek fotózva ahol most is járkálnak az emberek. Besöprés előtt biztosra veszem hogy be lesznek újból állítva a fugák. A téren körbe mindenhol exkluzív nagy forgalmú boltok és éttermek vannak. Lehetett volna mindenhol 5-6 méteres járdát hagyni, de akkor a boltokat nem 1-2 napra, hanem 3-4 hétre kellene majd bezárni. Tisztelt szerző mit választana ? Pár hónapig kényelmetlenül, de mindennap bejárhat a munkahelyére dolgozni, és mindennap kap fizetést, vagy kényelmesen jár be viszont utána 3-4 hétig nem fog tudni dolgozni, és fizetést sem kap? A boltoknak gondolom így volt jobb. S igen azért tart ennyi ideig mert egyedi és nagyon bonyolult minta van 30-40 féle kőmérettel. Csak megjegyzem a régi térkő egyféle kőből állt, és azt szinte vakon is le lehet tenni. Ez az új minta nagyságrendekkel több időt és odafigyelést igényel.

Exploiter 2019.08.24. 13:09:59

@felucca02:

Hát számoljunk. Vegyük figyelembe az előkészítést, utómunkákat, alapozást, ezt még azt. Marad nettó négy hónap, mert nagyon nagyvonalú vagyok. Az tiz emberrel 4x20x8x10, vagyis 6400 munkaóra. Ennyi kéne rá?
Ja, hogy nincs 10 ember. Ja, hogy a szar munkaszervezés miatt nem jut még ennyi idő se rá.
Igen, fél év alatt bevallanám egyedül és ha megkapom a teljes költséget, akkor nagyon jól elvagyok vele.
Mindneki ezt hajtogatja, nem látod át, nem értesz hozzá, stb. Mert amúgy ezek nagyon bonyolult dolgok. Aha.
Azért ha kiállítanék a sarokra négy fegyveres őrt és azt mondanám, ha két hét múlva nincs kész faszán, az egész gárda, a főnök, meg a cégtulaj, meg a helyi kiskirály agyon lesz lőve, kész lenne 2 hét alatt. Mert meg lehet csinálni.
De a melós minél tovább dolgozik, annál jobb neki, a főnök minél tovább húzza, annál több pénzt tud elkérni, aki dönt a beruházásról, minél nagyobb a projekt összeg, annál többet kap vissza, így senkinek sem érdeke a haladás.

Van az a japán story, amikor egy harminc méteres víznyelőbe omlott bele egy forgalmas csomópont a város közepén. Három nap múlva már újra autók jártak ott.
Nálunk egy egyszerű aszfaltozás tart hónapokig. Mert ez bonyolult. Ja.

felucca02 2019.08.24. 15:51:53

@Exploiter: Nem, ne számoljunk, mert nem értesz hozzá. Bocs, biztos van, amigez igen, de ehhez speciel nem. Ez mem foci, amihez mindenki ért.

Exploiter 2019.08.24. 17:17:45

@felucca02:

Ez egy nagyon jó szöveg.
A focit leszarom, de azt nagyon unom, hogy hónapokra, évekre lezárnak fontos útvonalakat a városban.
Biztos van, aki nagyon ért hozzá és meg tudja magyarázni, hogy miért kell ennyi idő, csak közben azt látom, hogy ahol van pénz eszközökre, szakemberekre, stb, ott annyi idő alatt építenek fel komplett városrészeket, amennyi nekünk ahhoz kell, hogy egy száz méteres útszakaszt újraaszfaltoztuk.
Itthon is van érre példa, amikor a város egyik végén egy önkormányzati beruházás során négy hónapig készül egy körforgalom, a másik oldalon meg a gonosz multi hipermarket épít magának egyet. Egy hétvége alatt. Nem is kell elhagyni az országhatárt. Persze gondolom a Tesco sem ért ehhez, azért lett kész töredék idő alatt.
Sajnálom, ha ebben dolgozol, én tuti megőrülnék.

felucca02 2019.08.24. 17:41:12

@Exploiter: Ez nem fontos útvonal:)

Amúgy, ha az országban így mennek a dolgok, akkor mindenütt így mennek. Ez nem a vörösmarty tér hibája, hanem ez a közös nevező. Kész.

Egyébként kurvára feszes az ütem, mert minden átépítési fázisnak be kell férnie két fesztivál közé. Tehát éppen az ellenkezője igaz, mint amit írsz. Iszonyúan törik össze magukat, hogy ütemterv szerint be tudják fejezni. Mindezt egy olyan burkolattal, amihez fogható nehézségűt az országban még nem rajtak ke.

eszim 2019.08.25. 07:22:00

@felucca02: ""a lapok összebaszása kizárólag a mindenhová behajtó pénzszállítók privilégiuma lesz később." "azt a lapot a teherautó sohasem bassza össze."
Döntsd már el, hogy melyik az igaz szerinted!

A Petőfi Sándor utca is 10cm-es térkőből van kirakva mégis ótvar állapotban van, a forgalomtól és a lerakás minőségétől függően a vastag térkő is szétmegy, de ez évek múlva derül ki, most boldogan átveszik, hogy milyen szép.

datam 2019.08.25. 22:04:50

@Exploiter:

Akkor segítek, mert látom, fingod sincs, hogy megy ez. Van egy adott ütemterv, ami benne van a megbízó-vállalkozó között köttetett szerződésben. Ezt az ütemtervet ellenőrzik bizonyos időközönként fizikailag és nyilván bekérik az ehez tartozó doksikat (építési napló, stb.), ha az ütemtervnek megfelelően haladnak, ami bizonyítható, akkor kap a vállalkozó egy teljesítési igazolást, ami alapján beadhatja a számlát az adott munkafázisról. Senki sem kap előre pénzt, ennél fogva senkinek sem érdeke a kellőnél tovább pöcsölés. A vállalkozónak pláne nem, mert addig nincs pénz, amíg nincs kész. Másrészt, amíg az erőforrásai ott tökölnek, addig máshol nem tudnak, r-go a tulajnak nem jön se az adott helyről, se a következő leszerződött munkaterületről zseton. Ez, amit te leírtál egy vadbaromság, amit a totálisan avatatlan emberek gondolnak ki, de semmi köze a valósághoz. Részt vettem néhány több száz milliós vagy milliárdos kivitelezésben, tudom miről beszélek. Az, hogy te mennyi idő alatt mit csinálsz meg, azt meg hagyjuk. Valszeg neked hatszor annyi időbe tellne csak kiválogatni a megfelelő térburkolatot, mint amennyit gondolsz magadról. Mondom, láttam már ilyet, nem olyan egyszerű ez, mint leburkolni otthon a klotyót.

törzsmókus 2019.08.28. 09:45:42

@Exploiter:
> Azt sosem értettem, hogy mi (…) tarthat egy-egy ilyen beruházásnál ennyi ideig. Mint pl a kurva távhő átvezetés a híd alatt. Több, mint egy éve bénítja meg a város közlekedését.

A távhőnél speciel az történt, hogy nagyon nem azt találták a föld alatt, amit vártak, és felbontott állapotban kellett újratervezni a nagy részét.

A közlekedésen egyébként sokat segítene, ha a buszoknak prioritást adnának végig, sehol nem szűnne meg a buszsáv a BAHtól az Astoriáig. Az autók pont ugyanakkora dugóban állnának ugyan, mint most, de legalább a busszal közlekedő többség haladhatna.

Norbert Petro 2019.08.29. 09:53:06

A cikk legtöbb meglátása abszúlt korrekt. Én itt dolgozok a tér mellett az irodaházban, napi szinten itt járok, és mindennap figyelem felülről a munkát. Döbbenetes mértékű inkompetencia és gányolás. Bizonyos helyeken többedik alkalommal szedik fel a lerakott köveket, törik fel a betont, mert elfelejtettek valami: víz, villany, csatorna, faültetés stb. (Utóbbi nem vicc, konkrétan elszedték a napokkal előbb lerakott követ, a betomt feltörték légkalapáccsak, a munkás ásott egy gödröt, majd elültették a fát... Biztos megmarad majd jól.)

A lerakott térkövek egyes részeken egyenetlenek, a köztük levő rések ötletszerűek. Már most tele vannak eldobott csikkekkel. Már most töredezett szélű kövek stb.

A munka szervezése katasztrofális. Abszúlt nem europai szintű a gyalogos közlekedés megoldása. Nem csak a földalatti lejáróinál, hanem körben. Szűkre szaobott utak, homok, kavics, sár. Napközben a turisták tömegei torlódnak, haladni nem lehet. Nem biciklivel(!), gyalog sem. Babakocsiról nem is beszélve... Hiányos, pontatlan tájékoztatás. Ötlet szerűen változó útvonalak, amik sokkal szélesebbek is lehetnének, mert mellettük már kész helyek vannak. Tanácstalanul kóválygó turisták, akik térképpel a kezükben próbálják kitalálni, hogy merre kellene menniük...

A jövő városa... Hát persze. Az eddiginél kisebb zöldfelület, több térkő. Láthatólag a fő szempont az, hogy minél több hely legyen a folyamatos vásárpzáshoz. Élhető környezet? az minek? Fidesz "várostervezés", tökéletesen látszik a szomszédban, a már elkészült József Nádor téren.
süti beállítások módosítása