Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő oldal 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Még nem tudjuk, hogyan nézne ki a klímatűrő főváros

Még nem tudjuk, hogyan nézne ki a klímatűrő főváros

2019. június 28. - jarokelo kata

Nem kell sok hőkamerás felvételt nézegetnünk ahhoz, hogy tudjuk, extrém melegben a városokban még magasabb a hőmérséklet, mint a környező területeken. A közlekedés, az épített környezet, az energiafogyasztás és a relatíve nagy népsűrűség olyan tényezők, amelyek jelentősen hozzájárulnak a napokban mért, akár 50 fok fölötti értékekhez.

Forrás: Energiahatékony Wekerle Facebook

Emlékeztek még azokra a nyarakra, amikor a 35 fokos előrejelzést látva már mindenki felszisszent, hogy nagyon meleg lesz? Na ennek vége. Ha lehet hinni a klímakutatóknak, akkor ennél már csak melegebb nyári hónapokra számíthatunk. A hőhullámok egészségügyi kockázata mellett olyan jelenségekkel is szembe kell néznie a lakosságnak, amelyek radikálisan befolyásolják egyebek mellett a levegő összetételét, az úthálózat minőségét és a tömegközlekedés színvonalát, vagyis végső soron a város általános közérzetét.

Függőleges kertek világszerte.

Éppen ezért létfontosságú lenne, hogy a város fenntartói elkötelezettek legyenek a hőség okozta ártalmak enyhítésében. A zöldfelületek jótékony hatása közismert, így nem csoda, hogy néhány nagyvárosban például kiterjedt függőleges kertekkel igyekeznek hűteni (és javítani) a levegőt. De jó példa lehet Szöül is, ahol egy városban kialakított vízparti sétánynak és az autóforgalom korlátozásának köszönhetően (bizonyos részeken egyszerűen lebontották az autópályát) a terület átlaghőmérséklete 3,6 fokkal csökkent a város többi részéhez képest.

Budapesten is van zöld.

Budapesten is igyekeznek új fákat ültetni, de sok forgalmas útszakaszon még most sincs elég árnyék. Ahol nem kéne, például a vasútállomások peronjain vagy a közösségi biciklik tárolóinál bezzeg burjánzik a növényzet. De elég pár percet sétálni a „kies” Alkotás úton, a Hungária körút bizonyos szakaszain vagy mondjuk a Budaörsi úton, hogy pillanatok alatt hőgutát kapjunk. A forgalomszervezés pedig leginkább az autóval közlekedőknek kedvez. Persze nehéz is lenne például villamosra váltani, amikor a sínszálak felforrósodása akár bizonyos járatok szüneteltetéséhez is vezethet a hőségben. És akkor a járművek (nem létező) klimatizálásáról még nem is beszéltünk.

A BKK-tól tudjuk, hogy a flotta bővítésekor már csak olyan jármű jöhet szóba, amelyikben van hűtő-fűtő berendezés, az ajtókat pedig csak akkor nyitják ki, ha nagyon muszáj, nehogy kiszökjön a hideg.

A jármű utastere hőmérsékletének egyenletesen tartását segíti az egyedi ajtóműködtetés is: kisebb forgalmú megállókban csak azok az ajtók nyílnak, amelynél az utasok leszállási szándékukat jelezték, vagy a felszálló utasok a megállóban működtetik az ajtónyitó gombot. Az utastér hőmérséklete a nagy ablakfelületeknek köszönhetően hamar felmelegszik, ennek meggátolására a járművek ablakait sötétítő fóliával vonják be nemcsak az új járművek esetében, de a felújításra kerülő régebbi járművek esetében is

– fogalmaztak.

img_20190621_095250.jpg

Árnyékoló fólia a villamos ablakain.

A Járókelőre érkező bejelentések sajnos mégis hűtetlen buszokról és átforrósodott megállókról szólnak. De a Közlekedő Tömeg körképe is arról árulkodik, hogy minden igyekezet ellenére sem tud vonzó alternatíva lenni a tömegközlekedés az autózással szemben. És a hőhullámos napok alkalmával csak még jobba látszik a lépéshátrány. Hogy a változás sürgető szükségét a városvezetés is felismerte az abból is látszik, hogy a Deák tér-Károly körút felújításakor már füvesített sínpályát alakítottak ki, ami nem csak hogy kevésbé melegszik fel, de megköti a port és csökkenti a zajhatást is. És hogy miért nincs akkor minden vonalon ez így? A válasz egyszerű:

építése és fenntartása költségesebb, mint a más technológiával épülő villamospályáké

– írta a BKK.

A nagy meleg ellenállóbb anyagokat is kíván, a buszok okozta nyomvályúkat állítólag már strapabíróbb aszfalttal igyekszik felújítani a Budapest Közút. A külföldi nagyvárosokban alkalmazott, fehérre festett, fényvisszaverő útburkolatok ötlete azonban újszerűnek hatott a kommunikációs osztály számára.

Az utak fehérre festése jó ötletnek tűnik, de ahhoz olyan festékre lenne szükség, ami nem csökkenti le a burkolatérdességet. A városban pirosra festett kerékpárutak felülete is lényegesen csúszósabbá válik esős időben, mint a festetlen aszfaltburkolat.

Forrás: The Guardian

A csúszós festékkel lekent utakról már a Járókelőhöz is érkezett panasz. De az is biztos, hogy az innovatív megoldásokat a város szolgáltatói saját hatáskörben is felderíthetnék. Sőt, rövidebb- és hosszabb távú stratégiákkal is szolgálhatnának, válaszul az egyre szélsőségesebbé váló időjárási viszonyokra.

Olyan egyszerűen megolvad az aszfalt.

A főváros egyébként rendelkezik elfogadott klímastratégiával. Jóllehet, ennek részleteit sehol sem igyekeznek reklámozni, hiába vannak benne jó ötletek. Sőt, az általunk megkeresett városfenntartó cégek egyike sem hivatkozott nyíltan erre a szakmai anyagra. Hogy mi lehet a hallgatás oka, arról csak feltételezéseink lehetnek.

Addig is, reméljük, hogy az önkormányzatokhoz hasonlóan, egyre több vállalkozás és vendéglátóhely alkalmaz majd párakapukat városszerte és a Főkert továbbra is igyekszik majd kevésbé vízigényes, gazdaságos ágyásokkal zöldíteni a várost. A Fővárosi Vízművek által szervezett rendszeres vízosztás is elengedhetetlen a kánikulai napokon, de azért, aki (klímás) autó nélkül próbál közlekedni a városban a hőség idején az jól tudja: bőven van még hová fejlődni. Ebben a rovatban a jövőben is azt fogjuk kutatni, milyen stratégiai és taktikai lépéseket tesz Budapest vezetése, cégei és lakossága ahhoz, hogy klímatűrőbbé tegye a várost. Egyelőre nem tudjuk, hogyan néz majd ki a klímatűrő(bb) Budapest.

 

Borítókép: The Guardian

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr1514914814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

erkölcsi hulla 2019.06.28. 20:54:15

"Az utak fehérre festése jó ötletnek tűnik,"

Hóvakság, 70km/h-val.

Izgi ! Csináljuk meg !

erkölcsi hulla 2019.06.28. 20:55:12

"Hogy mi lehet a hallgatás oka, arról csak feltételezéseink lehetnek."

Úgy érted, mi lehet a hallgatás ára?

kolomparlole1114 2019.06.28. 22:52:03

Kezdésnek az is elég lenne ha BKV és a MÁV képes lenne BEKAPCSOLNI a klímát a szarjaikon. Már amelyiken egyáltalán van.

MAXVAL bircaman közíró · http://bircahang.org 2019.06.29. 08:34:46

Kevesebb liberalizmus. Ez megoldana sok mindent.

Watchdog 2019.06.29. 10:57:47

Klímastratégia tényleg van.

1: "KEHOP-1.2.0-15-2016-00020"
2: "A fővárosi klímastratégia céljai közvetlenül kapcsolódnak az OFTK „Természeti erőforrásaink fenntartható használata,értékeink megőrzése és környezetünk védelme” című átfogó céljához, melynek többek között a fenntartható életmód és a klímabiztonság is része."
3: "A fővárosi klímastratégia mitigációs céljai a Nemzeti Környezettechnológiai Innovációs Stratégiacéljaival összhangban állnak."
4: "A fővárosi klímastratégia Má-3 céljai a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia céljait is szolgálja, azzal összhangban áll."
5: "A fővárosi klímastratégia Má-3 célja és ezen belül elsősorban az M11-es intézkedés a Jedlik Ányos Terv céljait szolgálja."
6: "A fővárosi klímastratégia Aá-1 és As-1 céljai a Nemzeti Biodiverzitás Stratégia céljait is szolgálják."
7: "A fővárosi klímastratégia Aá-3 célja, valamint az A3 és A15-ös intézkedések közvetlenül szolgálják a Nemzeti Vízstratégia céljait is."
8: "A fővárosi klímastratégia Aá-1 és Má-4-es céljai közvetlen kapcsolatban állnak a Nemzeti Erdőstratégia céljaival."

stb.

Az 1. pont leszámlázva, a többi pont bizonyítja, hogy a bullshit tégla jól illeszkedik a Nagy Bullshit Építmény többi eleméhez.

... és nem hivatkoznak rá... :)))

Watchdog 2019.06.29. 11:06:18

+1 A nyomvályús képen a járda is nyomvályús. Súlykorlátozás kéne a babakocsikra, összhangban a Nemzeti Babakocsi Tengelyterhelés stratégia célkitűzéseivel...

Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember · http://1st1.ga 2019.06.29. 11:19:44

A kevesebb liberalizmus megemeli a fakivágási kedvet, legalábbis a gyakorlatban ezt tapasztaltuk.

Legfelelősebben gondolkodó felelőtlen ember · http://1st1.ga 2019.06.29. 11:21:04

@MAXVAL bircaman közíró: Azon gondolkodom, ha legközelebb a főzött fagyiról lesz szó, te abba is sokkal kevesebb liberalizmust követelnél, ám szerintem amiért kinn vagy Bulgáriában, az pont a több liberalizmus, mint amiben itthon részed lenne.

steery 2019.06.29. 13:33:29

1. Télen használni kéne a geotermikus fűtést, nyáron pedig a geotermikus hűtést. Az épületek hőjét le kell vezetni a talajba. Így akár a járdák, utak is hűthetők lennének.
2. Óriás geodéziai kupolákat kell építeni Budapest és a többi város, falu, tanya fölé, amik teteje bevonható redőnyszerű hő és fényvisszaverő ponyvákkal.
3. Be kell indítani a személyi légkondicionálóval felszerelt nyári ruhák gyártását, amik tele vannak hajlékony napelemekkel. Ezek feltöltik a ruhába épített hajlékony aksit, amiről működik a testet lehűtő elektromos hőcserélő rendszer.
4. Magyarországnak el kell kezdenie az Antarktisz gyarmatosítását, ahová a következő 100 évben átköltözhetünk, miközben 7-10 fokkal melegszik a Föld átlaghőmérséklete és a Kárpát-medence sivatagát emésztő trópusi forróság elviselhetetlenné válik.

Dzsok 2019.06.29. 16:36:12

Szerintem Tarlósék klíma stratégiája egyértelmű. Minél több nagy lombozatú fa kivágása, térkövezés, beépítés, betonozás és hogy ne nagyon reklamáljanak ültetnek minden kivágott fa helyett egy mini fát ami úgyis kiszárad 1-2 éven belül, méretre meg ötvened része sincs egy átlagos fának.

Közlekedésben meg a főváros legforgalmasabb, naponta 500ezer ember által használt közlekedési eszköze a 3-as metró tükrözi a stratégiájuk, mely büdös, rohadás szagú és annyira sem szellőzik mint a régi kialakítású metró. Ezt lehet használni a következő 20 évben az egyre melegebb nyarakon, méreg drágá megvéve az oroszoktól, miközben több száz milliárdért olyan stadionok épülnek melyek a következő 20 évben nem látnak 500 ezer embert nemhogy naponta.

élhetetlen 2019.06.29. 17:27:24

Lehet itt poénkodni, de tenni is lehetne valamit, csak egy kis hozzáértés kellene. Lehet, hogy rossz példa, de Fezben (Marokkó) csak néztem. Az egész belvároson át lehetett menni úgy, hogy nem sütött rád a nap. Igaz, az árnyékoló gyékény volt, mert ritkán mossa el az eső, itt lehetne vászon. A járda és az úttest között fasor, fut a locsoló cső a földön, és senki nem lopja el, mert tudja, hogy kell. Nálunk a villamosmegálló két izzó úttest között, és az esővédő is átlátszó, nehogy árnyékot is adjon. A térkövezett tereink. Nyilván tudja valaki, hol van alatta közművezeték. A többi helyen lehetne x méterenként lefele növő gyökerű fa, a térkő alatt meg mehetne az automata locsoló. Nem olyan bonyolult. Hozzáértés! Teljesen mindegy, hogy a Széll tér fái a rossz vízelvezetés miatt rohadtak ki, vagy elszáradtak, egy biztos, nem a szakszerű kezelésbe pusztultak bele.

szepipiktor 2019.06.29. 18:03:26

Ugye tudjuk, hogy egy város és a közösség napi élete számtalanszor ütközik a kényelemmel, a nyugival.
Számtalan dolog megvalósítható lenne, ha a pénzjegynyomda szabadon préselhetné a bankókat. De ez ma nem megy, tehát a működéshez, az élethez szükséges pénzt munkával teremthető elő.
A munka pedig nem csendes Duna part, nem árnyékos ligetek.
Az ökoterroristák hiszik, hogy az élet működhet csak kerékpározással, szabadmunkával, sörözésekkel.
Utan felszedni? Ja, jó ötlet, de a szállítást, a közlekedést kérem hogy az öletadók végezzék. Sokan élnek, élünk normális életet, nevelgetjük geyrekeinket, akiket oviban suliba kell vinni, nekünk is dolgozni kell és jellemzően nem kockásingben weblapokat toszogatva, be is kell vásárolni, stb. Tehát az út és a közlekedés fontos része az életünknek.
A többi? Hát igen, be kell kapcsolni a klímát, rendesen kell szervezni a logisztikát, de ennek meg semmi köze a poszthoz.
Ja!
És amit a hölgy leírt, ahhoz eszméletlen mennyiségű víz kell, ami meg éppen a klímaprobléma része.
De szép lesz a nagy szárazságok közepette az erkélyek, tetők növényeinek folyamatos öntözáse. Vajon annak díját fizetik az aktivisták? Dehogy, majd az is mi, megemelt díjakból, adóemelésből.
Megin a más farkával ötletek.
Nekem is vannak vágyaim, ötleteim, de tudom meddig ér a takaróm.

Magyar Gábor6817 2019.06.29. 20:24:43

Tarlós egy ócska csicska-tróger, leszarja, hogy mitől lenne jobb BP lakóinak. Füvesítésből meg nem lehet annyit lopni mint térkövezésből...

nemecsekerno_007 2019.06.29. 20:44:02

Túl sokan élnek kis helyen, az ingázók megtöltik az utakat, minden út a főváros felé vezet.
Minden más kb. következmény.
Decentralizáció, infrastruktúra-fejlesztés vidéken ilyenek...
De gondolom a budapesti fizetésekkel nincs bajotok... Hát ilyen ez...