Bejártuk a pályaudvart az átadást követő első hétköznapon, hogy megnézzük, hogyan sikerült a két hétig tartó, nagyszabású felújítás. Az ígéret szerint 4-5 év és teljesen megújul a Keleti. Vagyis türelem: a mostani fejlesztéstől nem várhatunk eget rengető eredményeket. Mégis, mintha a vállalt beruházással kapcsolatban is lenne hiányérzetünk. Pedig látogatásunk idején már az ultramodern ledes utastájékoztató rendszer is működött.
Látkép.
A sokat és látványosan kommunikált ráncfelvarrás kevésbé látványos eredményekkel járt. Az ütött-kopott homlokzati elemeket csinosítgató egyik férfitól kérdezem, hogy mit is kell nézni pontosan, mitől lett jobb az utasoknak. Kedvesen eligazít és sorolja: kaviccsal szórták fel a síneket (ahová jutott), leaszfaltozták a peronokat (néhány peront, bizonyos szakaszokon) és most is éppen tatarozzák a falakat. Ráfér. Kérdés, hogy az apró javítások mennyit javítanak az egyébként valóban nagyon lerobbant összképen.
Az új aszfalt minősége egyébként a pályaudvar területén kielégítő. Sőt, frissen felfújták a tájékozódást segítő burkolati jeleket is. Nevezetesen a Hatvan felé közlekedő pótlóbuszokra gondolunk. (Hogy azon a vonalon mi a helyzet, arról korábban már írtunk.) Talán ezért is különösen fájó látni, hogy az új aszfaltból csak ennyi jutott, a peronok teljes hossza már nem fért bele. Sőt, a 11-es és 12-es vágányok peronjai teljesen kimaradtak a szórásból.
Új, energiatakarékos lámpákra viszont állítólag futotta a keretből. Igaz, a MÁV egyik munkatársa sem tudta megmondani, melyek is azok az új lámpatestek pontosan. A mennyezet viszont sok helyen továbbra is nagyon csúnya. Annyira, hogy nem szívesen várakozik az ember alatta, nehogy a nyakába hulljanak darabok.
Az egyik büfés viszont már jóval közlékenyebb, mint a peronőr. Azt mondja, a felújítás őket sem kímélte, de szerinte csak arra volt jó, hogy a hírlapárusokat kipaterolják az épületből. A letisztultság jegyében ezentúl azok sem lógathatnak ki semmilyen portékét a bódéjuk ablakából, akik egyébként helyiséget bérelnek az épületben.
- Nem tudom mire volt jó ez az egész. Talán csak arra, hogy bemutatkozott az új vezérigazgató...
- De hát szépen megcsinálják a falakat, a belső homlokzatot. Ennél a büfénél is.
- Aha. Az alsó 80 centit. Nézd meg a falakat. Az alját megcsinálták és ennyi. Meg kiraktak mindenkit, aki bérelt hely nélkül árult. Ez csak ilyen látszatfelújítás. Semmi más.
A tervek szerint a vizesblokkok cseréjével folytatják a tereprendezést. De egy modernebb utascentrum kialakítását is beígérték. Ehhez további 1 milliárd forintra lenne szükség. Hogy sikerül-e kilobbiznia Homolya Róbert elnök-vezérigazgatónak az EU-s pénzek átcsoportosítását, az egyelőre a jövő zenéje. Képeken mindenesetre jól néz ki, amit megálmodtak. Egyelőre viszont tovább élvezheti a romjaiban is impozáns kelet-európai hangulatot, az a 12 millió utas, aki megfordul itt évente.
Forrás: MÁV Facebook