Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő oldal 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

A 3-as metró felújított állomásai

A 3-as metró felújított állomásai

2019. április 13. - szaszl

Két hét telt el a 3-as metró északi szakaszának átadása óta. Tarlós István átadta, a városlakók pedig birtokba vették a felújított állomásokat. Néhány napig vártam a részletesebb beszámolót, a felújított állomások építészeti bemutatását, de hiába. Aztán úgy döntöttem, hogy további várakozás helyett inkább leírom, milyennek látom az állomásokat. 

Visszakeresve, hogy korábban mi hangzott el az állomások utasforgalmi tereinek felújításával kapcsolatban, több portálon is az alábbi mondatot találtam: “az építészeti tervezés fő célkitűzése az utasforgalmi terek általános műszaki és esztétikai megújítása, frissítése, a vonalra jellemző egységes arculat kialakítása, az állomások egyedi jellegének részbeni megtartásával”.

Az állomások valóban tisztábbak és korszerűbbek lettek, számomra mégis fájóan hiányzik az egységes arculat. A burkolatokat, bútorokat és a világítási koncepciót tekintve alig van hasonlóság az állomások között - kérdés, hogy ha az első hat ennyire különböző lett, mire számíthatunk a hátralévő tizennégy állomáson?

mind6.jpg

Jogos az a megközelítés is, miszerint a 2-es metró állomásai a felújítás során egységes arculatot kaptak, de ez sokkal inkább kárukra vált, így örülhetünk, hogy a 3-as metró északi szakaszán ezt a hibát nem követték el. Ennek ellenére lenne olyan eszközkészlet, ami teret ad az egyediségnek, mégis kapcsolatot teremt az állomások között. Például lehetnének egyformák a padok, hat-nyolcféle álmennyezet helyett két-három különböző típus elég lenne, és még folytathatnánk a sort.

Az 1990-ben átadott állomások (Forgách utca, Gyöngyösi utca, Újpest-városkapu, Újpest-központ) színinformációs rendszerét annak idején a BME Rajzi Tanszéke tervezte. A feladathoz kapcsolódóan Nemcsics Antal, a Coloroid színrendszer (amely a nemzetközileg is elismert három színrendszer egyike) megalkotója elkészítette a teljes vonal színtervét. A színrendszer színei a négy északi állomáson jelentek meg, ahova még tanulmányutakat is szerveztek külföldi diákoknak. Sajnos az állomások jellegzetes színei a felújítás során eltűntek, viszont örvendetes, hogy a tanszék munkatársai által készített zománcképek nagy része megmaradt. Ezeket restaurálták, így ismét eredeti állapotukban láthatók.

Az általános észrevételek után érdemes az egyes állomásokról külön-külön is szót ejteni. Mivel ezek megítélése alapvetően ízlés kérdése, itt óhatatlanul megjelenik a személyes véleményem. Igyekszem mégis olyan szempontokat hozni, amelyek segítségével bárki megfogalmazhatja a saját álláspontját.

A megújult Dózsa György úti állomáson a piros szín dominál, igazodva Szász Endre Dózsa-pannójának reprodukciójához. Az árnyalatbeli eltérések azonban zavaróak: a narancspiros székek elütnek az álmennyezet tűzpiros színétől. Minden más meglehetősen szürke, ezalól csak a kijáratok környékének sárga álmennyezete jelent kivételt. Kár, hogy ilyen álmennyezet a többi állomáson nem fordul elő, ahogy a vékony kerámia falburkolat sem látható máshol. Miközben az állomás próbál kortárs lenni, nem igazán értem, hogy kerülnek ide retro székek - ráadásul a padlóra állítva, így a lábak körül garantáltan nehéz lesz takarítani. Az állomás akadálymentesítése még várat magára, addig is elégedjünk meg a mozgólépcsőkkel és az aluljáróból a felszínre vezető, az akadálymentesség követelményeit nem teljesítő rámpákkal.

Az Árpád hídi állomás lett talán a legelegánsabb. A padló és a falak burkolatai tartósságot sugallnak, a vágányok fölött átnyúló rácsos álmennyezetnek köszönhetően pedig tágas térben érezzük magunkat. A rozsdamentes acél padok jól mutatnak, szívesen látnám ezeket minden állomáson. A falra felfutó burkolati minták szerintem nem sokat adnak hozzá az állomás értékéhez, de ez legyen a legnagyobb baj. A bejárat fölötti zománcképek megmaradtak és restaurálva lettek. Ennek a látszólag apró gesztusnak köszönhetően sikerült kiemelni és megmenteni az 1984-ben átadott állomás egy értékes elemét. Az aluljáró azonban továbbra is siralmas állapotban van. A Váci út túloldalára átvezető mozgólépcsők felújításának nemrég álltak neki, az akadálymentességet pedig egy rámpa és az 1-es villamos liftjei hivatottak biztosítani. Így kerekesszékkel akár 16 percbe is telhet a villamosról a metróra való átszállás.

A Forgách utcai állomás egyszerű, letisztult belsejét egyesek talán túl sterilnek tartják. A fehér fém falburkolat és álmennyezet, illetve a fém padok mellett rozsdamentes acél hajlított csövek is megjelennek, amelyek valószínűleg a korábbi, 1990-ben elkészült tipizált állomás terét próbálják visszaidézni. Pozitívum, hogy ezekbe sikerült a világítást is integrálni. A padok fölötti műalkotások az egykori Láng Gépgyárra utalnak, ahol hatalmas mennyiségű turbina készült. Ezek jól ellensúlyozzák a peronok semleges anyag- és színhasználatát, az állomáson zajló élet tükröződései pedig egy újabb, állandóan változó réteget jelentenek. A peronon egy helyen elkezdett felpúposodni a padlóburkolat, és máshol is óriási szín- és mintázatbeli különbségek vannak. Csak remélni tudom, hogy ezek minél előbb javításra kerülnek.

A Gyöngyösi utcánál az északi oldalon található aluljáró jóval érdekesebb, mint a peronok világa. Az itt található tűzzománc képeket (Miskei László, Nemcsics Antal és Zalakovács József alkotásai) csak ajánlani tudom. A liftek felépítményei is jól sikerültek ezek egyedül a Gyöngyösi utcánál készültek látszóbetonból. A felszín feletti építmények merész és kortárs anyagválasztásához képest a peronon állva már nem érzékeljük ezt a bátor és nagyvonalú tervezői hozzáállást. A falburkolatok mintáját minden kétséget kizáró módon a Duna közelsége inspirálta. A végigfutó kék hullámot azonban rozsdamentes acél csövek szakítják meg, így a tér hosszirányú vonzása nem érzékelhető. A hullám és az ajtók kék színe zavaróan elüt egymástól. Álmennyezet nincs, a többi állomástól eltérően itt kilátszik a bordás födém, a világítást pedig az acélcsövektől független rendszerben oldották meg. A padok színükkel idomulnak a falhoz, formájuk mégis teljesen idegen ebben a környezetben.

Újpest-városkapu meghatározó színeit nem kellett sokáig keresni. Az állomás visszafogott, mértéktartó lett, szerintem jól sikerült. A lila-fehér fém falburkolathoz fehér fém álmennyezet társul, a világítás pedig az álmennyezetben kapott helyet. A valóságban és a képeken is úgy tűnik, mintha a lámpák nem lennének párhuzamosak. Ez csak optikai csalódás, de zavaró tényező az egyébként kifejezetten nyugodt állomási térben. A vágányzóna fölötti, sokadik típusú álmennyezet félkésznek hat. A taktilis (“vakvezető”) burkolati jelek több állomáson következetlenek, azonban olyan sehonnan sehova vezető jelzések, mint Újpest-városkapunál, máshol nem jellemzők. Az újonnan épült liftekkel kényelmesen elérhető a vasúti peron és a volánpályaudvar is. A metróból felérve azonban bezárt pénztárak, használaton kívüli telefonfülkék és elavult utastájékoztató elemek fogadják az utasokat.

Újpest-központban a falak kőburkolatot kaptak. Megjelennek a hajlított acélcsövek is, amelyek ezen az állomáson korlátban végződnek. A falburkolat vízszintes fugái a csövek vonalában “ugranak”, ami nem túl elegáns megoldás. Furcsa a kőburkolat és a rozsdamentes acélcsövek párosítása is: a csövek éppen a felújítás előtti könnyűszerkezetes világot idézik fel, itt viszont tartós kőburkolat mellett jelennek meg. A rozsdamentes acél padok megnyugtatóan ismerősek más állomásokról - kérdés, hogy az érkező oldalon valóban szükség van-e rájuk. A hangszórókat nem túl diszkrét módon a falra szerelték. A liftek felépítményei a Forgách utcaiakhoz hasonlóan kőburkolatot kaptak. A csomópont a felszínen továbbra sem átjárható, így a mozgáskorlátozottak jelentős kerülőkre kényszerülnek.

Összességében úgy gondolom, hogy az állomásoknak jót tett volna, ha a tervezők igazodva az eredeti koncepcióhoz valóban fontosnak tartják az egységes arculat kialakítását. Jelenleg a hat állomáson hat teljesen különböző világ fogadja az utasokat, ami kaotikussá válhat, ha a vonal többi részének felújítása is ebben a szellemiségben folytatódik.

A mozgáskorlátozottak és látássérültek sem lehetnek maradéktalanul megelégedve. Egy állomást (Dózsa György út) egyáltalán nem akadálymentesítettek, két másiknál pedig (Árpád híd, Újpest-központ) továbbra is óriási kitérőkre vannak ítélve a kerekesszékes utasok. A taktilis burkolati jelek több helyen veszélyt jelző pöttyözés nélkül futnak neki a lépcső közepének, vagy el sem vezetnek a lépcsőig. A biztonsági sávok anyagukban és színükben alig különülnek el a peron többi részétől, ami szintén balesetveszélyes.

Véleményem szerint a rekonstrukció akkor válhat teljessé, ha sor kerül az aluljárók felújítására, a kijáratok környezetének rendezésére és élhetőbbé tételére, valamint fedett kerékpártárolók telepítésére. Annak érdekében, hogy a felszíni csomópontok akadálymentesen átjárhatók, az aluljárók pedig éjszakára lezárhatók legyenek, a csomópontok átépítésére és új gyalogátkelőhelyek kijelölésére van szükség.

Szász László
a szerző építészmérnök és a Járókelő aktív felhasználója

Olvass tovább! 

Beszélgetés Nemcsics Antallal a metróvonal színdinamikájáról

Interjú a zománcképek további két alkotójával

A műalkotásokról bővebben

A Közlekedő Tömeg posztja az akadálymentesített metróvonalról

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr8114752227

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jenő jenő 2019.04.14. 09:59:08

Én külsőre nagy építészeti csodát nem látok. Marad az unalmas , semmitmondó külső és valóban , mint a cikk írja ,minden megálló más. Mivel a szakasz most tovább megy és azokon felújítás nem történt , tehát érzet is elég vegyes.

badlucktotem 2019.04.14. 10:07:15

érdekes, nekem annyira unalmasak, hogy tök egyformának tűnik mindegyik állomás. mondjuk szerintem nem is kell minden metrómegállónak egy életre belevésődni az agyunkba, úgyhogy ez nem akkora baj. engem például sokkal jobban zavarnak a négyes metró óriási, de teljesen felesleges kihasználatlan, és takaríthatatlan terei.

Zetor 2000 2019.04.14. 10:21:06

Szoktam nézni mindenféle felújítós műsort a különféle TV csatornákon. Ott néha-néh van olyan felújítás, hogy az átépítésre váró épület / lakótér / közösségi tér teljesen átalakul, de a tervezők készítenek / kapnak annyi fényképet a kiinduló állapotról, hogy csak na. Ezek alapján meghatároznak 3-4-x olyan dolgot, amit átmentenek az új létesítménybe.
Ilyen mondjuk néha a bejárat, mert mondjuk jellegzetes. Vagy egy szín, ami meghatározza a teret, már mindenki megszokta, és furcsa lenne, ha más színben tűnne fel. Vagy egy szobor / burkolat / minta, ugyanezen okokból.
Itt is lehetett volna, hogy a tervezők összeülnek, átnyálazzák a fotókat, kiemelnek pár dolgot, ami jellemtő volt az állomásra, és azt megpróbálják valahogy visszahozni.
Vagy egységesítsenek pár dolgot, és akkor lehet faragni a költségeken, vagy csináljanak minden állomásra önálló tervet, csak akkor azt kellett volna mondani, hogy az a koncepció, hogy minden állomás önálló élettér, a metró egy szükséges dolog, ami összeköti őket. Ebben az esetben lehetett volna egységes a bútorzat, a kapaszkodók, az álmennyezet, a világítótestek, a padlóburkolatok és az utastájékoztató rendszer elemei. Ugyanolyanok lehettek volna a felfestések is, mondjuk hangsúlyos keretet kaphatott volna a kijáratok környéke. Eltérő lehetett volna viszont a falburkolat, a képek/ábrák.
A Dózsa György úton, a kép eléggé meghatározta az állomást, a művet restaurálni kellett volna, vagy valami reprintet felvinni a falra. Itt lehetett volna mintát adni a pirosas-narancsos berendezési tárgyakat készítőnek, hogy mi az elvárás. Jól néz ki, ha a színek visszaköszönnek.
Az Árpád hídnál meg lehetett volna tartani a kék-narancs állomásképet.
A Forgách utca annyira steril (szerintem jellegtelen), hogy azzal bármi IS lehetett volna kezdeni.
A Gyöngyösi utcánál a Duna(plaza) kék motívumai teljesen jók, csak ezek a csövek szétszedik a teret, "nem jön át" az a hatás, hogy ez itt a Duna hullámzása. Ha már vannak művészi alkotások az aluljáróban jól eldugva, akkor olyasmi elemekkel lehetett volna feldobni az állomás egyéb részeit is.
A két újpesti állomáson alap a lila-fehér szín, ahogy remélem, a Népligetnél is alap lesz a zöld-fehér.

Én hibának értékelem, hogy a világítással csak az állomást megvilágító fényforrások kaptak szerepet. A mai világban - ráadásul a 4es metróhoz illeszkedve - kaphatott volna megvilágítást a peron széle. A 4es metróhoz hasonlóan itt is villoghatna, ha jön a vonat, vagy statikusan világít, ha épp nem.

Összességében azt az össze-visszaságot nem értem, hogy ha már felújítok, akkor általában megpróbálom a költségeket alacsony szintet tartani. Innen következik, hogy akkor:
-egységes állomás bútorzat (padok, szemetesek)
-egységes álmennyezet (nyilván, ahol nincs értelme, ott nem)
-egységes világítás: az, hogy egyik állomáson nem úgy van, mint a többin, eléggé meg tudja dobni a költségeket az eltérő fényforrásokkal. Ráadásul ha többfélét kell üzemben tartani, az a későbbiekben is drága.
-valahogy ez a "csöves" dolog felejtős lehetett volna. A fény jöjjön fentről, az állomás hosszanti vonalában fusson, így jobban meg lehet világítani, kevesebb lámpatesttel (hosszabb távon kevesebből)
-egységes járólapok, ami nem feltétlen kell, hogy 100% ugyanaz legyen. Általában egy beszállítónak van 2-3-4 alternatívája színben / mintázatban. Ezek variálása kellő változatosságot mutat, árban viszont lehet optimálisabb.

molnibalage 2019.04.14. 10:52:21

Vajon takarítani is fogják? A 4-es metrónál sikerült úgy kivitelezni az állomásokat, hogy azok nagy része porfogó és kb. az átadás óta nem volt takarítva, mert nincsenek kialakítva az ehhez szükséges dolgok.

steery 2019.04.14. 10:59:15

Ránézésre az első benyomásom az, hogy feltűnően szürkék, szögletesek és csúnyák, lehangolóak ezek az állomások. Tényleg ilyen siralmas állapotban van a magyar építészet és formatervezés, meg arculat kialakítás? Én nagyon szégyelném magam, ha ilyen tré munkát adnék ki a kezemből, amit aztán milliók csodálhatnak a következő évtizedekben.

_ng_ 2019.04.14. 11:14:59

A múlt héten, tök száraz időben sikerült majdnem hanyatt vágódnom Újpest-központnál, ahogy letettem a lábam az utolsó lépcsőfokról. Érdekes lesz majd télen, az első pár hópihe után.
Aztán sikerült egy olyan kocsiba szállnom, amelynek alighanem kocka alakú kereke lehetett, mert azért azt nem gondolnám, hogy valaki a sínre ragasztott volna fél méterenként kavicsokat.

Novák Aircraft Ferencné 2019.04.14. 11:18:57

@_ng_: Mert béna vagy.. Nem kellett volna ellógni a tornaórákat !

Novák Aircraft Ferencné 2019.04.14. 11:20:28

Úgy látszik ma divat ez a proszektúra hangulat. A régi állomások színesebbek voltak.

_ng_ 2019.04.14. 11:32:12

@_ng_: Javítanám magamat: Újpest-városkapunál.

altimus 2019.04.14. 12:06:18

@badlucktotem: a 4-es metro nem takarithatatlan, hanem nem takaritjak.

AnnieC 2019.04.14. 12:43:47

Én a Gyöngyösi utca környékén járok a legtöbbet a felújított állomások közül, volt alkalmam figyelni, ahogy alakul. A felújítás ideje alatt végig azt hittem, hogy majd szépen burkolják a lifteket, mint a Forgách utcánál is, de aztán átadták a felújított szakaszt és a liftek még mindig ugyanúgy csupasz betontömbök voltak, üveggel kombinálva.

Vagy én nem értem a látszó beton lényegét, vagy azok nem, akik csinálták. Ha én csupasz betonból akarnék valamit készíteni, akkor nagyon odafigyelnék arra, hogy az ne legyen foltos, a felülete a lehető legszebb legyen. Itt viszont úgy néz ki, mintha félkész lenne.

Az építkezés miatt fel kellett túrni elég nagy felületen a járdát is. Arra valahogy itt soha senki nem figyel, hogy ilyen esetben a régi járda anyagához hasonlóan kinéző anyagból készítsék el az új útfelületet, hogy legalább távolról ne látsszon, hogy össze-vissza foltozott az egész járda. Ez nem csak ennél a felújításnál, hanem úgy általában probléma.

vamivan 2019.04.14. 12:45:47

a Forgách utcánál amellett ne menjünk el, hogy egymás mellett van 4 háttámla és azokhoz csak 1 pad társul - a másik 3 az gondolom arra szolgálna, hogy állva nekidőljünk, de ahhoz borzasztóan alacsonyan vannak, így azok a "háttámlák" teljesen feleslegesek (bár ezen lehetne javítani, ha alájuk tolnának padokat, mert padból elég kevés van)

szerencsére a tervek óta azért némi változás állt be, pl. az Árpád híd rácsos álmennyezete eredetileg fehér lett volna, ami a koszolódás miatt irdatlan nagy hiba lett volna - ezen a szürkén talán nem fog látszódni. hihetetlen, hogy van 120 évnyi metró, 50 évnyi mélymetró tapasztalata Budapestnek, de újra és újra meg kell lepődni, hogy a metró koszos üzem (lásd pl. a 4-es metró Kálvin tér (és a többi látszóbeton) állomását, mint elrettentő példa, ami már átadáskor tiszta retek volt, aztán évek alatt egyre rosszabb lett) és hogy úgy kellene tervezni az állomásokat, hogy minél könnyebb legyen tisztán tartani

badlucktotem 2019.04.15. 10:00:26

@altimus: persze, de van egy kis különbség aközött, hogy beküldesz egy takarítóbrigádot, vagy rögtön ipari alpinistákkal kell tárgyalnod, akik pár millió alatt meg se jelennek.

cso zsi 2019.04.15. 13:12:58

@badlucktotem: Az a baj, hogy az M4-en takarítóbrigád sem jár a peronon.
Minden megállónál csak a metróajtóknál "tiszta" a peron, a többi helyen nem kopik a kosz.
Lehet, hogy a burkolóanyag rossz, de akkor nem kellett volna lecserélni az M3-on is olyanra.
Jelenleg a felújított állomásokon olajfolt is van a padlón a munkálatok után.
Tegnap az egyik peronon kiborogatott kávét láttam, majd megnézem, hogy 24 óra elteltével mi látszik belőle.

letblog 2019.04.16. 06:40:02

A végállomáson az "érkező oldalon" van értelme a padoknak, hiszen minimum 29 éve napirenden van a káposztásmegyeri hosszabbítás. Főleg a választási időszakban kapják elő, így szinte mindenki tudja már (aki erre lakik vagy sokat közlekedik), hogy nagyjából 800 méteres szakasz hiányzik (arra hivatkoznak, hogy a káposztásig futó sínpár már "metrósínből" készült, így "csak" a sínpárig kell alagutat építeni). Amikor a négyes elkezdett épülni, volt is felháborodás abból, hogy a hármas sem lett befejezve. Ha most, az önkormányzati választás éveiben a látszatra sem ügyelnek (vagyis padok sincsenek a Központban), az nagyon rossz üzenetet képviselne. Így szerintem ezért (is) vannak padok, meg újsághírek a 29 éve várt hosszabbításról (és közben most már lassan talán 40 éve mindenféle tilalom a várt északi hosszabbítás miatt a tervezett szakaszon).

Tesztelo.hu · http://www.tesztelo.hu 2019.04.17. 13:41:59

Szerintem egyáltalán nem baj, hogy az állomások nem egyformák. Így a metróból kipillantva is látja az ember, hol jár, nem kell a tájékoztató táblát keresni, ha éppen nem figyelt a bemondásra. Miért kellene egyformának lenniük? Nem is értem.

szaszl 2019.04.17. 16:08:48

@letblog: Jogos az észrevétel, köszönöm!