Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő oldal 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Zajlik a természet megregulázása Újbudán: a Hosszúréti-patak elmúlt 3 éve

Zajlik a természet megregulázása Újbudán: a Hosszúréti-patak elmúlt 3 éve

2019. április 08. - Járókelők

A Hosszúréti-patakot mindenki ismeri Dél-Budán, Budaörsön, legalább úgy hogy az az a vízfolyás, ami átszeli a várost, vagy úgy mint a patak, ami végigvezeti a 41-es villamost az útján. A kerületek is jól ismerik a rájuk eső részét, a Fővárosi Csatornázási Művek is jól ismeri, és a Járókelőre látogatók is találkozhattak vele. 3 éve jelent meg az első cikk a patakról itt a blogon, akkor még csak egy kicsi, ámbár szembetünő problémájával foglalkoztunk, aztán rá félévre a teljes villamos szakaszt megvizsgáltuk. Mi történt azóta? Mi változott? Pál András fotós-természetjáró beszámolója.

56454554_424737618101173_664623674837434368_n_1.jpg

Az ok amiért csak egy vágányon jár a villamos.
Látszik, hogy egy-egy ponton igencsak közel van a szakadék a sínhez.
Fotó: Pál András, 2019 április

2016 első felében, illetve azelőtti néhány évben a villamos egy vágányra szorult az Ifjúsági Park és Repülőtér megállók között a patak közelsége miatt.

2016 február Jeleztük a Fővárosi Csatornázási Műveknek, hogy az általuk állíttatott nyúlgát eléggé hadviselt, több homok folyik a patakba róla, mint ami rajta marad. Válaszukban jelezték, hogy tudnak a helyzetről, de míg az önkormányzatok nem tesznek valamit a patak medrét illetően, nincs más lehetőségük, mint évente újra és újra felállítgatni a gátat

2016 júliusában a BKK gabion kosár-rendszert alkalmazva megerősítteti a patak medrét és helyreállítja a sínt, ezáltal a villamos újra két pályán közlekedik a teljes vonalon.

2017 eleje – 2018 február a BKK sebességkorlátozást vezet be  (10-20km/h) a 41-es villamos patak felőli oldalán, azokon a szakaszokon, ahol a mederfal jobban leomlott.

2017 március Jeleztük a XI. kerületnek a problémát, kiemelve hogy mind a Fővárosi Csatornázási Művek, mind a BKK, mind az ottlakók várják hogy történjen valami. 

2017 október március óta nem érkezett válasz a kerülettől, így a Fővároshoz fordultunk segítségül, akik 2 héten belül válaszoltak. Válaszukban bíztattak hogy ha nem is történik konkrét lépés, de megalapozzák a probléma megoldását. 2018 második negyedévére elkészül a dokumentáció, ami a meder felújításának pályáztatását teszi lehetővé. 

2018. február 12. A BKK nem kockáztatja tovább, lezárja a villamosvonal szinte teljes patak felőli oldalát, kivéve ahol évekkel korábban meg lett erősítve a meder. Tájékoztatójukban vágányfelújításra hivatkoznak, de a mederfalat ismervén, és hogy az elmúlt egy évben egy csavart nem húztak meg a vágányon, egyértelmű, hogy ők is türelmesen várják, mire jut a Főváros a mederrel.

2018 június A korábban bejelentett, problémás nyúlgát megmentőre talál. Az évente a természet martalékává váló homokzsákokat, felváltja a beton és odafigyelés. Köszönjük!


2018 július Ha a megadott határidőt nézzük, elméletben ekkorra biztosan elkészült a dokumentáció a háttérben és zajlik a pályáztatás, forráskeresés. 

2019. március 4. A BKV a Vízépszolg 94-el együttműködve nekilát a lezárt villamosvágány menti patakmeder megerősítésének, illetve a másik oldalt is helyreállítja a vízelvezető árkot. A kiírás alapján nehéz megmondani, meddig tart a megerősítés, de reméljük, hogy a teljes szakaszra vonatkozik.

Napjaink: Jelenleg a fonódó villamos továbbra is egy vágányra szorul, 1-1 patakmenti ház kerítése megcsúszott, bedőlt a patakba, vagy még „csak” alámossa a betontalapzatot a víz. Elküldtük újra a bejelentést a Fővárosnak, kíváncsian várjuk, hogy mi történt az elmúlt 1 évben, hol tartunk.

Így április elején még továbbra sem érkezett válasz a Fővárostól, sok kérdésre keresünk választ:

1. Jelenleg a BKV csak a vágány melletti mederfalat erősíti meg. Gondoskodni fog-e a Főváros a házak oldalának a megerősítéséről? Mert ha nem akkor a továbbiakban sok kerítést találhatunk még a patakban.

2. Mely szakaszra vonatkozik a felújítás pontosan? A kiírás alapján nehéz megmondani, így bizakodva várjuk az eredményt.

3. Mi lehet az oka annak, hogy a környéken lakók nem ismerik a problémát? Nekünk úgy tűnik, hogy nem tudnak a patak állapotáról, és egy éve a BKV vágányfelújítás címén zárta le a vágányt.

Reméljük, hogy pár hónapon belül történik konkrét előrelépés. A BKK, a Fővárosi Csatornázási Művek és a lakók mind várják a megoldást. Az eseményeket elnézve, a főként érintett XI. kerület a Fővárosi Csatornázási Művekre akarja hárítani a probléma megoldását, így marad a „nagyszülő”, a Fővárosi Önkormányzat, hogy megoldja a gondot.

Kövesd az ügyet, várd velünk a Főváros válaszát ezen a linken. (Regisztráció után nyomj a „Követem” gombra az ügy oldalán, és emailben értesítünk, ha érkezik fejlemény.)

Szerző: Pál András

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr9414748439

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

PiBá 2019.04.09. 20:12:41

Újbuda? Ez a környék mióta Újbuda?

PiBá 2019.04.09. 20:13:15

Sorry!! Csúnyán elnéztem a képet.

kacsa. 2019.04.09. 22:34:57

(Akkor még) FCSM-es ismerős már 5-6 éve is mondta, hogy tervben van a patakmeder rendbetétele, de mindig elhalasztják. Eleinte csak halogatták, aztán határozatlan időre elnapolták. A fő probléma szerinte az, hogy a patak vízgyűjtőjét beépítették, ezért ha esik az eső, a víz nem tud beszivárogni a talajba, hanem gyorsan lefolyik a patak felé, ezzel villámárvizet okozva. A helyzetet bonyolítja a Balatoni úton túl lévő lakópark előtti tó, ami állítólag hivatalosan záportározónak épült, gyakorlatban egy - hordalékkal egyre jobban feltöltődött - horgásztó, aminek ráadásul a zsilipjét régebben szabálytalanul kezelték (olyan ember és olyankor is engedett le belőle, amikor nem lett volna szabad). Igaz, az ott lakók biztos örülnének, ha tó helyett egy posványra nézne az ablakuk.
Szóval a patak vízszintje gyorsabban meg tud emelkedni az utóbbi időben és ezt a változást a tó sem tompítja, mert nem záportározóként kezelik, így a hirtelen jött nagy víz könnyen el tudja mosni a partot. Régebbről nem emlékszem villámárvízre, csak az utóbbi ~10 évből.
Mondjuk, ha kiöntenék betonnal az egész medret, az meg környezetvédelmi szempontból nem lenne jó... szóval valami átfogó és átgondolt rendbetétel kellene, csak az a gond, hogy több település, kerület is érintett.

mbazs 2019.04.09. 22:39:31

Azok a házfalak, kerítések hogy épülhettek ilyen közel a patakhoz?

Sámat 2019.04.09. 23:30:18

A Hosszúréti-patak képeken bemutatott (villamosvonal melletti) része Rózsavölgyben van, ami Budafok (XXII. kerület) és nem Újbuda (XI. kerület) része.

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2019.04.10. 10:48:29

Gyerekkoromban az Ifjúsági Parkon túli része a pataknak (mellette még látszottak a régi HÉV sínek) egy nagy vizenyős réten folyt keresztül, ahol ha rossz helyre léptél, eltűntél a "mocsárban". Rengeteget kalandoztunk ott, olyan volt, mint a berek a Tüskevárból. Mára ott mindenhol lakóparkok állnak. A patak pedig valószínűleg bele lett kényszerítve egy betonmederbe, ahol sokkal nagyobb sebességgel folyik, és ékezik meg a villamos melletti részre. Ezért sokkal nagyobb a sodrás, sokkal többet mos ki a partból.
Ha falak közé rakjuk a folyóvizeinket, ne csodálkozzunk rajta, ha annak következményei is vannak...

konrada 2019.04.10. 11:30:53

"Jelenleg a BKV csak a vágány melletti mederfalat erősíti meg. Gondoskodni fog-e a Főváros a házak oldalának a megerősítéséről?"

Talán nem a főváros dolga magántulajdonban lévő ingatlanok kerítésének, falának javítása. Ha valakinek annyi esze volt, hogy egy élő víz partjára építkezzen, akkor fizesse ki a tanulópénzt.

Lixon 2019.04.10. 18:12:29

Így nehéz ezt megmondani hogy épülhettek oda ilyen közel. Sok ház elég sok tulajt válthatott már szerintem, és bőven van köztük új építésű, felújított ház. Különös egy terület amúgy, minden házhoz tartozik egyedi megoldás a patak elleni védelemre tehát azzal nincs gond. Készültek rá. Sok helyen téglafal vagy fémlemez vagy más fal van. Csak hát volt egy felívelő görbe a vízhozam tekintetében, egy tó is került oda aminek a zsilipje sokszor eldugul azt ha végre kitisztítják akkor egybe megy le a tartalma.
Tény hogy mondhatni hogy magán ok hogy megvédjék a házukat ha már ott van. De ugye a lakó nem tehet feltététlen arról ha vízszabályozás után lesz baj vele. A HÉV-nek se volt baja, azt most meg a villamos már nem bírja.

Alf56 2019.07.03. 08:47:59

@kacsa.: " a patak vízgyűjtőjét beépítették"
Tesco, Kika, Humanic, Aldi, Praktiker, Jysk, Euronics, Regio, Mountex csak hogy néhányat említsek azokból az épületekből, aminek a helyén 20-25 éve még egy szép nagy (mocsaras) mező állt a patak vonalán.
A Hosszúréti patak nevű duzzasztott tó a lakóparknál már szóra sem érdemes.