Pest megye lakossága 2011 és 2017 között 54 ezer fővel nőtt. A főváros környékén rengeteg az ingázó. A legtöbb helyen autóznak az emberek, jóllehet egyetlen útvonal elérhető csak. Északi irányban elég a 11-esre gondolni, amit képtelenség kikerülni. Marad a MÁV vagy bármilyen buszjárat. Persze utóbbit is érinti a közúti torlódás. Esetleg marad a bicikli. Csakhogy a kerékpárosok évek óta hiába lobbiznak azért, hogy bringaúton könnyebb legyen a bejárás. Nem csoda, ha ez a lehetőség a legtöbb közlekedőnek a sci-fi kategória. Körinterjúban kértük Pest megyei önkéntesinket, értékeljék a viszonyokat és 1-től 10-ig terjedő skálán pontozzák saját településüket.
forrás: budapestkornyeke.hu
A Járókelő több településen is működik a főváros közelében. Az alábbiakban három helyről válogattunk össze néhány infót és a helyi viszonyokra jellemző bejelentést.
Szigetszentmiklós
Szigetszentmiklóson például két út van a tömegközlekedésben – és az autózást most szándékosan hagyom ki. Volánbusz és HÉV közül lehet választani. Előbbi 40 percet áll a dugóban reggelente, utóbbi pedig a Közvágóhídig visz. Így ha valaki Csepelre igyekszik, ami a településhez légvonalban ugyan közel esik, az ésszerűtlen közlekedésszervezés miatt mégis fél órával korábban kell kelnie, hogy a csúcsidőben 10-15 percenként, csúcsidőn kívül viszont csak fél óránként közlekedő buszjáratot elcsípje - magyarázta a helyi ügykezelő. A HÉV egyébként a belváros irányába sem praktikus, hiszen nem éri el egyik metróvonalat sem, vagyis biztosan át kell szállni valamelyik villamosra. Önkéntesünk szerint
4-esnél jobbat nem érdemel a szigetszentmiklósi közlekedés,
pedig ahogy mondja, az elmúlt időszakban sokat költöttek az infrastruktúrára, több km-es szakaszokat aszfaltoztak újra és kátyúból is egyre kevesebb van. Az egyik bejelentés viszont arról árulkodik, hogy a megállóhelyek kijelölésekor voltak következetlenségek. Annak persze sok oka lehet, hogy miért nincs mindkét irányban fel- és leszállási lehetőség ugyanazon a helyen. A kérdésre viszont egyelőre nem érkezett válasz.
Mínusz 1 megállóhely Szigetszentmiklóson
Érd
A helyi Járókelős szerint itt leginkább a távolsági buszra érdemes építeni. Csak a megállóig kell gond nélkül eljutni. A kátyús utcákról ugyanis folyamatosan érkeznek a panaszok. Adódna egyébként a vonat, ezen a vonalon. De a beszámolók szerint a MÁV sajnos kevés kocsit közlekedtet a reggeli csúcsban. Vagy persze lehet, hogy utasból van túl sok. A lényeg, hogy a Gárdony felől érkező, Budapest felé tartó szerelvényekre ebben a megállóban már sokan nem férnek fel. Várni kell egy következőt. A férőhelyek bővítése sokat javítana a helyzeten, különösen úgy, hogy az érintett vonal(ak) fejlesztésére viszonylag sokat költöttek. Korszerű motorvonatok járnak és gyorsan elérnek két metrót is.
A csapat szubjektív értékelése szerint a déli régió egyik legnagyobb Pest környéki településén így a helyi közlekedés csak 4 pontot kap a 10-ből.
Szentendre
Akárcsak Szentendre. A település olyan drámai változásokkal volt kénytelen szembenézni az elmúlt években, hogy az a helyi lakosságot is eléggé foglalkoztatja. A városban szerencsére több Járókelő-s is akad. Egyikük azt mondja, a 11-es úgy néz ki reggelente, mint a Nagykörút. Egyetlen tagolatlan torlódási gócponttá változik a környék.
Ezt úgy kell elképzelni, hogy reggel 7-8:30 és délután 17:00-18:30 között pontosan ugyanolyan araszolás megy a szentendrei 11-es szakaszon, mintha Pesten a Nyugati és az Oktogon között araszolnánk. Ez 10 évvel ezelőtt elképzelhetetlen volt. Reggelente ott tartunk, hogy Pismányból eljutni a város határáig ugyanannyi idő (kb. 45 perc), mint utána a szentendrei városhatártól eljutni a budapesti munkahelyre. A 11-es út állapota természetesen kihat a Volánbuszra is, mert a Volánbusz járatai a 11-esen közlekednek Visegrádtól Szentendréig, tehát a reggeli időszakban a buszok ugyanott vesztegelnek, és késnek el, ahol az autók is késnek.
- összegzi a helyzetet Kubatovics Áron, aki korábban önkormányzati képviselőként is igyekezett tenni a helyi ügyekért. Úgy tűnik, egyedül a HÉV jelenthet alternatív megoldást. Bár a kötöttpályás közlekedés menetideje aligha alkalmazkodott a gyorsuló életritmushoz, a menetidő csökkentéséhez pedig jelenős infrastrukturális átalakításokra lenne szükség. Viszonylag alacsony benzinár mellett költségek tekintetében sem igazán versenyképes a tömegközlekedés. És csak tovább rontja a helyzetet a rossz minőségű várókkal, vagy az automatákkal és más berendezésekkel kapcsolatos vissza-visszatérő problémák. Igaz, agglomerációs összevetésben a település még így is jobb helyzetben van a kötöttpályás ingázás tekintetében, mint más helyek. A HÉV estében van metrókapcsolat és relatíve elfogadható a menetidő. Talán többen szállnának ki a kocsiból, ha P+R parokolókat is fejlesztenének a környéken.
A beszámolók szerint a helyi közlekedés és is hagy némi kívánnivalót maga után. Ha busz 5 percet késik, ami azért benne van a reggeli csúcsban, akkor lekésik a HÉV-et az utasok. Szerencsére hamar jön a következő. A még összehangoltabb közlekedés érdekében talán mégis ideje lenne felülbírálni a menetrendeket. Máskülönben a Dunakanyar lakosságának nagy része továbbra is autózni fog. Kérdés, hogy ilyen arányú költözési hullám mellett mennyire lesz fenntartható a jövőben ez a helyzet.