Négy hónapja került ki Szabó Viktória posztja a Facebookra, amin az Akácfa utcát teljesen élhetetlenné tévő taxiskaraván látható. Azóta felpörgött a turistaszezon, így a VII. kerületi lakók és arra keveredő budapestiek a címben szereplőnél csak durvább szavakat használnak.
A bulinegyed és a belváros éjszakai életének problémáival foglalkozó oldalunkon, az Éjszakai Járókelőn jelezte valószínűleg egy ottlakó, hogy hétvégente képtelenség az Akácfa utcában közlekedni az utcát elfoglaló taxik miatt.
Minden szombat és vasárnap hajnali 3 órától 6:30 óráig az alábbi állapot van. Gyakorlatilag az ember munkába nem tud elindulni kocsival, mert nem tud kijutni az utcából.
Nem kell zseninek lenni ahhoz, hogy valaki kitalálja, a VII. kerület belső része nemhogy a normál autós közlekedés terhelését nem bírja el, a nagy turistaforgalom által generált extrém taxis érdeklődés végképp kezelhetetlen. A megoldás a drosztok áthelyezése lenne a Károly körútra, a Rákóczi útra, akár a Nagykörútra.
Molnár Bence hozzászólása:
Az olyan utcákba mint az Akácfa vagy a Kazinczy (és a Király) nem szabadna egyáltalán beengedni autót este, mert csak ez tud lenni. Drosztokat a környező utcákban kellene kialakítani.
A kerület és a taxisok működését felügyelő BKK egy ketyegő bombán ül. Az Éjszakai Járókelőre érkezett BKK-válaszból idézünk, kiemélés tőlünk.
Köszönjük megkeresését, melyre szakterületünk azt válaszolta, hogy tudnak a hétvégi nagyobb belvárosi (Akácfa/Király utcai) taxisforgalomról, éppen ezért gyakoribbak ott az ellenőrzések. Hozzátették, hogy a hétvégi nagyobb forgalmat nem a megrendelt taxik okozzák, hanem az utcákon cirkáló, megálló, utasra váró taxik, amelyek között szép számmal vannak független szolgáltatók is. A személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról szóló 176/2015. (VII. 7.) Korm. rendelet 21. §-a alapján a személytaxi-szolgáltató az utast nemcsak taxiállomáson, hanem az utcán is felveheti.
Továbbra is fokozottan ellenőrzik a belvárosi személytaxi-szolgáltatást, azonban a taxik forgalmának csökkentésére nincsen sem ráhatásuk, sem hatáskörük.
Többszöri megkeresés után a területileg illetékes VII. kerületi közterület-felügyelet arról tájékoztatta a Járókelőt, hogy helyszíni ellenőrzésük során tapasztaltak sorképződést, ami taxis jelek következménye, de a sor nem áll túl sokáig egy helyben.
Hozzátették, a hosszabb ideig megálló autó szabálysértést követ el, ami a körülményeket figyelembe véve adott esetben tolerálható.
A hatóság szerint a bejelentőink által tapasztalt dudáláson nehéz rajtakapni a taxisokat. Végül azt is közölték, hogy végső soron a rendőrség és a városi közútkezelő tud hatékonyan fellépni a súlyosabb problémák esetén.
Egy tipikus júniusi szombat éjszaka helyszíni tapasztala alapján a Fogas és az Instant körüli sokadalom miatt alakul ki a taxis sor, ami folyamatos és lépésben halad (vagy még úgy sem). Többségükben valamelyik nagyobb céghez tartoznak az autók, de előfordulnak szabadúszók is, akik közül láttunk és hallottunk olyat, aki a letekert ablakon keresztül próbálkozott utasokat fogni magának egy határozott "taxi?" kiáltással (egy kinézetre külföldinek látszó fiatal csoportot). Úgy láttuk, viszonylag sok taxi körözget az Akácfa-Dob-Kertész-Wesselényi utcákban. (A Fogasházat egyébként a Taxi4 szolgálja ki, az ő láthatósági mellényes embereik állnak a hely előtt.)
Az Akácfa utca egy tipikus szombat éjszakán. Fotó: Somodi Dániel, Járókelő
A Magyar Kerékpárosklub idevágó javaslatában a gépkocsi forgalom visszaszorításával, ezzel egyidejűleg a gyalogos- és kerékpáros forgalom elősegítésével reformálná meg a budapesti bulinegyed közlekedését.