Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő oldal 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

A robotok már a járdát is elveszik tőlünk

A robotok már a járdát is elveszik tőlünk

2017. október 23. - jarokelomarietta

Lassan véget ér San Franciscóban a vita arról, járhatnak-e majd rendszeresen áruszállító robotok a város utcáin. 

35537862650_2e7d116110_z.jpg

Daniel Lobo fotója, közkincs

Tavasszal még be akarták tiltani a használatukat San Franciscóban, nemrég azonban fordulatot vett az ügy, és most már csak engedélyhez kötnék a járdát és az utakat használó kiszállító robotok üzemeltetését.

A fordulathoz nagyban köze lehet annak, hogy Torontóban nem sokára egy egész negyedet fognak tech cégek „okosítani”, az élen a Sidewalk Labsszel. A Sidewalk Labs az Alphabet leánycége (ugyanúgy, mint a Google), aminek az indulásáról 2 éve írtunk.

A Sidewalk Labs a projektre beadott pályázatában mindenféle technológiai álmot belebegtetett: a kibocsátásmentes termálenergia-hálózatot, olyan érzékelőket, amik szétválasztják az újrahasznosítható és a nem újrahasznosítható hulladékot, moduláris épületeket, amiket eladótérből lakássá lehet átalakítani, zaj- és szennyezésfigyelést, önvezető tömegközlekedési eszközöket, telekocsis taxirobotokat, alkalmazkodó jelzőlámpákat, csomagkihordó robotokat, fűtött kerékpárutat és olyan járdát, ami magától olvasztja meg a havat.

- írja a New York Times

Valójában tehát ezt a trendet már nagyon nem lehet megállítani, viszont mivel sok okos megoldáshoz hasonlóan ez sincsen szabályozva, a városoknak gyorsan kell mozdulniuk, mert a szabályozási szürkezónában újabb, piaci szempontból az Uberéhez, térhasználat szempontjából a Segwayéhez hasonló konfliktus jöhet létre. 

 

Nem csak San Franciscóban teszteli több cég is a csomagkihordó robotokat a járdán, már London egyes utcáin is láthatók önjáró eszközök, amik egyelőre ételt szállítanak ki. A Starship Robots eszközei még mindig kísérővel közlekednek, azaz egy ember sétál folyamatosan a robot után, és írja, ha a robot valamire nem megfelelően reagál. Ezt egyébként személyesen is tapasztaltam, miután nekiment egy ilyen robot a lábamnak, jól láthatóan aggódva meg is kérdezte tőlem a kísérője, hogy a robot hozzámért-e.

A cég tavaly kezdte el a kiszállítást tesztelni a robotokkal, és nem véletlen az utalás a csillagokra a nevükben. Az észt cég eredetileg a NASA versenye miatt kezdett robotépítésbe; a feladat az volt, hogy a robot képes legyen a Marson kőzetminták begyűjtésére. Nem nyertek, de ebből a csapatból lett a Starship Robots.

Az alábbi videón az látható, ahogy egy Starship robot átkel a zebrán Amerikában.

San Francisco mellett Franciaországban is felvetődött, hogy a járdát használó robotok közlekedését csak bizonyos területeken engedjék meg, hogy elkerülhetők legyenek a járdán a járókelőkkel létrejövő konfliktusok – különös tekintettel a sérülékeny, nehezen közlekedő csoportok tagjaira. Illetve az is felmerült, hogy a robotok használatára adót vessenek ki.

Önmagában egyébként nem lehetetlen megtanítani a robotoknak, hogy általában milyen (leíratlan) közlekedési szabályok vannak a járdán. Ezt mutatja be az alábbi videó, amiben a robot szépen kivárja, hogy az útjában álló járókelő átvegye a kávéját, és csak azután halad tovább, hogy az ember eltűnt az útjából. 

A DHL hamarosan azt fogja tesztelni egy német kisvárosban, hogyan tudják a postások munkáját megkönnyíteni azzal, hogy a csomagokat egy szállító robot viszi nekik. Az önjáró tevékenységre tervezett Starship robotokkal szemben, a DHL hangsúlyozza, hogy az ő robotjuk nem elveszi, hanem megkönnyíti az emberek munkáját, és a kézbesítési folyamat is kezelőszemélyzet jelenlétét feltételezi.dhl-delivery-robot-640x0.jpg

Fotó: Deutsche Post - DHL

A bejegyzés trackback címe:

https://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr4213050196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.