A debreceni közlekedési társaság feljelentése miatt leállt a valós idejű útvonaltervezés a legnépszerűbb debreceni menetrend mobilalkalmazásban. A változást nemrég jelentették be a napi hatezer felhasználót számláló Debreceni Menetrend app Facebook oldalán.
A Debreceni Menetrend alkalmazást egy debreceni szoftverfejlesztő, Szincsák Tamás készítette. Szincsák már 2012-ben is dolgozott annak a megoldásán, hogy egy alkalmazásból elérhetők legyenek a menetrendek. Elmondása szerint akkor gyakorlatilag csak a megállókba kihelyezett menetrendekből és nehezen kezelhető pdf-fájlokból lehetett tájékozódni.
„A fejlesztést kezdetben a szakdolgozatom keretében végeztem, majd TDK munkaként folytattam, de az egyetem után is folyamatosan továbbfejlesztettem az alkalmazást, főként a felhasználói visszajelzésekre és igényekre koncentrálva”
- mondta el a Járókelő blognak az app fejlesztője. A Debreceni Menetrend alkalmazás ingyenesen letölthető Android telefonokra, a Google Play áruház nyilvános adatai szerint 50 és 100 ezer között van a telepítések száma.
A mostani konfliktust a tudomásunkra jutott információk szerint az okozta, hogy a debreceni közlekedési társaság, a DKV Zrt. kifogásolta, hogy a Debreceni Menetrend alkalmazás az engedélyük nélkül újraközli az ő adataikat, és tiltott adatszerzésre hivatkozva feljelentést tettek.
A fejlesztő elmagyarázta, hogy korábban már próbáltak kapcsolatba lépni a DKV-val együttműködést keresve, azonban válasz erre nem érkezett. Az általa fejlesztett alkalmazásban megjelentek a DKV valós idejű adatai, tehát a forgalmi változások, a járművek pozíciója, a késés mértéke, a járművek rendszáma, típusa, hogy alacsonypadlósak-e és így tovább.
„Gyakorlatilag pontosan ugyanazok az adatok, amiket pl. a BKK FUTÁR már évek óta megmutat a felhasználóknak. Ezekhez az adatokhoz a DKV alkalmazása által is használt API-n keresztül jutottam hozzá, ami semmiféle védelemmel nem volt ellátva. A DKV saját alkalmazása ezen adatok közül kevesebbet mutat meg, és azokat is kevésbé átlátható formában”
- tette hozzá Szincsák Tamás, aki AppCorner nevű cégével más városokra, így Budapestre is készített menetrend appot.
A fejlesztő szerint a Debreceni Menetrend appot napi 6-7 ezer ember használja, és 15 ezren használják hetente legalább egyszer. A feljelentésben kifogásolt valós idejű adatok tavaly ősszel kerültek a Debreceni Menetrend alkalmazásba, azzal a céllal, hogy ezek az információk minél több utashoz eljussanak, és ezzel javítsanak a város közösségi közlekedésén. A valós idejű adatokat is figyelembe vevő útvonaltervből legalább ezer készült naponta.
Az alkamazás ennek a funkciónak a megszűnésével is ugyanúgy használható utazástervezésre, hiszen a DKV által közreadott menetrendek alapján működik. A valós idejű tartalom azért különösen fontos a felhasználóknak, mert így láthatják a késéseket, járatmódosításokat és ellenőrizhetik, hogy kerekesszékkel fel tudnak-e szállni a villamosra.
Képernyőkép a DKV transIT értékeléseiről.
A DKV-nak is van menetrend alkalmazása DKV transIT néven Androidra és iOS-re, de a Google Play áruházban olvasható felhasználói visszajelzések alapján a „hivatalos” appok nehezen kezelhetők. Említi is egy hozzászóló, hogy a Debreceni Menetrend átláthatóbb és felhasználóbarátabb. Az Google Play alkalmazásbolt szerint ezt az androidos appot 5 és 10 ezer közötti számú felhasználó telepítette a telefonjára.
Egy példa DKV útvonaltervezőjének működésére: a fenti képen éppen olyan útvonalat ajánl a Vénkert és Nagyállomás között, amihez fel kellene szállni a 2-es villamosra, majd valahol átszállni az 1-es villamosra, amiről újból átszállítana a 2-esre. Az már csak hab a tortán, hogy részben ellentétes irányba is vinne, illetve a Nagyállomás előtt egy megállóval szállítana le. Ezért van 700 méteres séta benne.
A Debreceni Menetrend app módosítását a DKV feljelentése után Jónás Zoltán, a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (DERKE) elnöke is közleményben kommentálta:
„Jelenleg mind a szolgáltatónak, mind az önkormányzatoknak komoly küzdelmeket kell folytatni az utasok megtartásáért, és a közösségi közlekedés szolgáltatás fenntarthatóságáért. Mindezek fényében érthetetlen számunkra, hogy a szolgáltató fölösleges energiákat fordít arra, hogy ellehetetlenítsen egy jól működő alkalmazást, ahelyett, hogy még több figyelmet fordítana az utasok megtartására.”