Ha megosztod, megoldod.

A Járókelő oldal 2012 óta segít a városlakóknak abban, hogy bejelenthessék a kátyúkat, letört szemeteseket, lekopott zebrákat és egyéb közterületi problémákat a lakóhelyükön.

Járókelő - Platform közterületi problémák megoldására

Járókelő - Platform közterületi problémák megoldására

2018. január 23. - Járókelők

„A digitális eszközök képesek lerövidíteni az utat közszolgák és állampolgárok között”

screen-shot-2017-12-12-at-19_58_17.jpg

Interjú Le Mariettával 

A jól működő szolgáltatások kulcsfontosságú eleme a helyi közigazgatás és az állampolgárok közötti kommunikáció. A digitális platformok és az okostelefonokon futó alkalmazások elterjedése új kommunikációs csatornákat nyitott és megmutatta, hogy milyen óriási lehetőségek rejlenek a civil tech szférában arra, hogy strukturális változást indukáljon a városok működésében, erősítse az önkormányzatok elszámoltatásában való részvételt vagy tudatosítsa az állampolgári jogokat. A Járókelő, a „Fix My Street” magyar verziója egy olyan magyar platform, amely lehetővé teszi a járókelőknek, hogy bejelentsék a közterületi problémákat és ezáltal tájékoztassák a helyi önkormányzatok illetékes osztályát.

Honnan származik a Járókelő? 

A Járókelő név olyan állampolgárokra vonatkozik, akik miközben sétálnak az utcán nem csupán észreveszik a problémákat vagy hibákat, hanem egyszerű és hatékony módon be is jelentik azokat. A bejelentések skálája a vízszivárgástól kezdve a rossz jelzőtáblákig, a kátyúktól a nem működő utcai világításig számtalan dolgot felölel. Eredetileg 2012-ben indult a Slovak Governance Institute nevű szlovák civil szervezet „Levél a polgármesternek”  – Odkaz pre starostu – programjának helyi változataként. Ahhoz, hogy Magyarországon beindulhasson, 2011-ben a Visegrádi Alapnál a szlovák rendszer Magyarországra hozására és az ezt követő beindítására vonatkozóan eredeti támogatásra pályáztunk.

Mennyire volt egyszerű a rendszert a magyar viszonyokhoz igazítani?

Kezdetekben a platform teljesen a szlovák rendszeren alapult, az évek alatt azonban és a jelenlegi viszonyok jellegzetességei miatt is egy teljesen független rendszerré vált.  Jelenleg a Járókelő saját forráskóddal rendelkezik, amelyet egy budapesti székhelyű kommunikációs ügynökség, a Mito fejlesztett. A jelenlegi verziót 2016 októberében adtuk ki. 

Habár Magyarországon a 2013. évi CLXV. törvény foglalkozik a közérdekű bejelentésekkel, minden megye és kerület máshogy kezeli ezeket, mivel az ilyen típusú ügyek szabályozását valójában helyi szinten hozzák meg. Ha például Budapestet tekintjük, a huszonhárom kerület mindegyike különböző formát, különböző fájlokat és határidőket alkalmaz a benyújtott panaszok megválaszolására.  Néhány kerület valójában egyáltalán nem reagál, mások postai úton válaszolnak, és ragaszkodnak ahhoz, hogy valaki a Járókelő csapatából szkennelje be és e-mailben küldje el a bejelentőnek vagy töltse fel a platformra. Mindent egybevetve, nincs egységes gyakorlat a panaszok megválaszolására.  Az összehangolt kommunikáció hiánya abban is megmutatkozik, hogy ezek a helyi önkormányzatok nagyon gyakran leereszkedő és leegyszerűsítő nyelvi alakzatokat használva válaszolnak az állampolgároknak.  

2016_12_17-18_-ja_ro_kelo_-plaka_tok-a-hata_r-u_ton-5-copy.jpg

Hogyan vesz részt a Járókelő ebben a folyamatban?

Maga a Járókelő nem válaszol a panaszokra: webes szoftver vagy mobilalkalmazás formájában egy olyan platform működését segíti elő, amely helyi problémák bejelentését teszi lehetővé az állampolgárok számára.  Nagyon egyszerűen működik. Amikor egy járókelő olyan problémával találkozik, mint egy törött közlekedési lámpa vagy illegális szemétlerakás, készít erről egy fényképet, feltölti a platformra és kiválasztja a megfelelő kategóriát. A következő lépés egy rövid leírás készítése az általuk jelenteni kívánt problémáról. A bejelentést a weboldal adminisztrátorai átnézik, és e-mailben elküldik a helyi önkormányzathoz vagy szolgáltatóhoz. Miután elküldték a helyi hatóságoknak, láthatóvá válik a weboldalon, hogy tájékoztassa a felhasználókat.  Amennyiben a helyi illetékesek válaszolnak, a platformon is frissül a bejegyzés. A beküldött bejelentéseket „megoldott”, „megoldatlan” és/vagy „folyamatban” címkék segítségével követjük nyomon az oldalon.  Így a felhasználó a teljes folyamat előrehaladását láthatja. A Járókelő és más platformok, például a „Fix My Street”, között az a különbség, hogy itt közzétesszük a hivatalos válaszokat. A platformon bárki követheti a történetet.

Hogyan fogadták az állampolgárok a Járókelőt?  

A statisztikák azt mutatják, hogy ötéves története során az állampolgárok rendkívül jól fogadták a Járókelőt. A kezdetek óta az évek során jelentősen nőtt a látogatók száma, jelenleg havonta 20 000 körül jár és naponta csak Budapesten 30-50 panaszt regisztrálnak. A platform használata azt is lehetővé tette számunkra, hogy azonosítsunk néhány érdekes, néhol meglepő trendet: például a panaszokat tekintve a tavasz és az ősz a legforgalmasabb időszak, talán azért, mert a változó időjárás miatt az emberek dezorientáltabbak és/vagy talán mert a heves esőzések látványosan megzavarják az infrastruktúra működését. Az egész vállalkozás nem csupán a látogatások és bejelentések számát tekintve növekedett, hanem a helyszínek számát tekintve is, mivel Debrecen, Kecskemét, Veszprém, Szeged és Szentendre városok is csatlakoztak a rendszerhez. Jelenleg egyesületet - Járókelő Egyesület - működtetünk, amely elkötelezett a weboldal folyamatos működtetése és a műveletek körüli közösség szervezése iránt.

Kik a legfontosabb partnereitek a weboldal működtetésében?

A Járókelő rendkívül találékony, amikor a különböző szervezetektől és vállalatoktól elnyerhető, a vállalati társadalmi felelősségvállalás kereteit felhasználó támogatások és finanszírozási források összegyűjtéséről van szó. Ugyancsak partnerségre léptünk különböző helyi civil szervezetekkel is. Ez azt jelenti, hogy a helyi civil szervezet munkaerőt biztosít a Járókelő helyi oldalának kezeléséhez, és olyan témák és közösségek lefedésével növeli a platform helyi ismertségét, amelyekhez a budapesti iroda nem férhet hozzá. A helyi szervezeteknek érthető módon több tudásuk, rálátásuk és kapcsolatuk van a helyi újságokat és fórumokat illetően. 

Ezek a civil szervezetek vagy hivatalosan bejegyzett civil szervezetek vagy állampolgárok informálisan szerveződő csoportjai, akik saját utcáikon igyekeznek pozitív változást elérni. Partnereink további típusát testesítik meg az önkormányzati non-profit cégek, amelyek a szemétszállításért és a parkok fenntartásáért felelnek. Az egyik ilyen vállalkozás nemrég adományozási szerződést kötött velünk: ez egy fontos esemény számunkra. Azt jelzi, hogy első alkalommal egy helyi önkormányzat azért keresett meg minket, mert megérti és értékesnek találja a munkánkat. Mindenesetre a helyi önkormányzatokkal való együttműködés nem mindig könnyű. Épp ellenkezőleg, a helyi illetékesek sok esetben vonakodnak a Járókelővel való közös munkától. Valójában ez a konkrét helytől és az ezekben a közhivatalokban dolgozó emberektől függ. Néhány kerületben nagyobb a politikai akarat ennek az előmozdítására. Például korábban a budapesti nyolcadik kerület bizonyult az egyik legjobb önkormányzatnak a járókelős megkeresésekre történő reagálás terén, jelenleg azonban folyamatos visszaesés tapasztalható.  

23882-copy.png

Hogyan tudják az olyan platformok, mint a Járókelő, megváltoztatni a közszféra és a társadalom kapcsolatát?

A technológia lehetővé teszi az állampolgári szerepvállalást. Az olyan platformok, mint a Járókelő és a többi eszköz, erősítik a demokratikus intézményeket, az átláthatóságot, az elszámoltathatóságot és ösztönzik a közéletben való részvételt. A Járókelő hídként szolgál az állampolgárok és a helyi hatóságok között azt a közös érdeket tekintve, hogy az épített környezet sürgető problémáit megoldják. Mivel a legtöbb bejelentett problémát könnyű orvosolni, a helyi önkormányzatok könnyedén adhatnak pozitív választ az állampolgároknak. Az intézményeknek azonban gyorsabbnak kell lenniük és jobban kell alkalmazkodniuk az új technológiákhoz, amelyek bővítik eszköztárukat az állampolgárokkal való kapcsolattartásban. 

Amikor a platform elindult, az önkormányzatok nem voltak felkészülve egy ilyen típusú állampolgári részvételre, nem teljesen értették a platformot és hogy ez hogyan lehet előnyös számukra. Mivel számos önkormányzat az innovációra való képesség hiánya miatt nem tudja hatékonyabbá és felhasználóbaráttá tenni szolgáltatásait, mi egy olyan platformot kínálunk, amely segíti munkájukat. Így más civil tech platformokhoz hasonlóan a Járókelő is olyan helyzetet teremthet, amelyben mindenki nyer: miközben fejlődnek a közterek, a helyi önkormánzatok és az állampolgárok között épül a bizalom. 

Képesek ezek a civil tech alkalmazások a gondolkodásmód megváltoztatására?

Mi azt látjuk, hogy a Járókelő nagyobb hatással van a fiatalabb korosztályokra, akik az új technológiákkal és mobilalkalmazásokkal együtt nőttek fel és ezek jobban befolyásolták őket. A Járókelőhöz hasonló platformok proaktívabbá teszik őket, amikor a környezetükről van szó. Számos, a Járókelőt támogató civil szervezetet olyan fiatalok vezetnek, akik saját közösségükben keresik a jobbítás lehetőségét. Számukra e két világ, a fizikai és a digitális közötti interakció kevésbé problematikus, mint az idősebb generációk számára. A digitális eszközök lerövidíthetik a távolságot és betölthetik a kommunikációs űrt közszolgák és állampolgárok között, közvetlenebb üzeneteket hordozva a döntéshozók számára. Ideális esetben ezzel javulhat a kommunikáció a közhivatalok és az állampolgárok között, és visszajelzési rendszer épül ki, amely jobb kommunikációs csatornákat, nagyobb elszámoltathatóságot és transzparenciát eredményez. 

Az interjút Isaac Guzman Estrada készítette Le Mariettával 2017. június 2-án.

Hivatkozások 

Le Marietta (2016) A civil technológia szerepe a hatalom elszámoltatásában. Eötvös Loránd Tudományegyetem, diplomamunka, kommunikáció és médiatudomány szak. Budapest, Magyarország.

Wood, C. 2016. What is Civic Tech? Government Technology Magazine. Forrás: www.govtech.com/civic/What-is-Civic-Tech.html (2017. június 13.)

Patel, M. et al (2013) The emergence of Civic Tech: Investments in a growing field. Knight Foundation.

A cikk angol nyelvű eredeti változata a Cooperative City oldalán jelent meg. Fordító: Radó Nóra.

A bejegyzés trackback címe:

http://jarokelok.blog.hu/api/trackback/id/tr413596021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.