Lassan véget ér San Franciscóban a vita arról, járhatnak-e majd rendszeresen áruszállító robotok a város utcáin.
Daniel Lobo fotója, közkincs
Tavasszal még be akarták tiltani a használatukat San Franciscóban, nemrég azonban fordulatot vett az ügy, és most már csak engedélyhez kötnék a járdát és az utakat használó kiszállító robotok üzemeltetését.
A fordulathoz nagyban köze lehet annak, hogy Torontóban nem sokára egy egész negyedet fognak tech cégek „okosítani”, az élen a Sidewalk Labsszel. A Sidewalk Labs az Alphabet leánycége (ugyanúgy, mint a Google), aminek az indulásáról 2 éve írtunk.
A Sidewalk Labs a projektre beadott pályázatában mindenféle technológiai álmot belebegtetett: a kibocsátásmentes termálenergia-hálózatot, olyan érzékelőket, amik szétválasztják az újrahasznosítható és a nem újrahasznosítható hulladékot, moduláris épületeket, amiket eladótérből lakássá lehet átalakítani, zaj- és szennyezésfigyelést, önvezető tömegközlekedési eszközöket, telekocsis taxirobotokat, alkalmazkodó jelzőlámpákat, csomagkihordó robotokat, fűtött kerékpárutat és olyan járdát, ami magától olvasztja meg a havat.
- írja a New York Times.
Valójában tehát ezt a trendet már nagyon nem lehet megállítani, viszont mivel sok okos megoldáshoz hasonlóan ez sincsen szabályozva, a városoknak gyorsan kell mozdulniuk, mert a szabályozási szürkezónában újabb, piaci szempontból az Uberéhez, térhasználat szempontjából a Segwayéhez hasonló konfliktus jöhet létre.
Nem csak San Franciscóban teszteli több cég is a csomagkihordó robotokat a járdán, már London egyes utcáin is láthatók önjáró eszközök, amik egyelőre ételt szállítanak ki. A Starship Robots eszközei még mindig kísérővel közlekednek, azaz egy ember sétál folyamatosan a robot után, és írja, ha a robot valamire nem megfelelően reagál. Ezt egyébként személyesen is tapasztaltam, miután nekiment egy ilyen robot a lábamnak, jól láthatóan aggódva meg is kérdezte tőlem a kísérője, hogy a robot hozzámért-e.
A cég tavaly kezdte el a kiszállítást tesztelni a robotokkal, és nem véletlen az utalás a csillagokra a nevükben. Az észt cég eredetileg a NASA versenye miatt kezdett robotépítésbe; a feladat az volt, hogy a robot képes legyen a Marson kőzetminták begyűjtésére. Nem nyertek, de ebből a csapatból lett a Starship Robots.
Az alábbi videón az látható, ahogy egy Starship robot átkel a zebrán Amerikában.
How do those delivery robots cross the road? Now I know. pic.twitter.com/k7B6tyVmKW
— Simon Staffell (@simon_staffell) August 8, 2017
San Francisco mellett Franciaországban is felvetődött, hogy a járdát használó robotok közlekedését csak bizonyos területeken engedjék meg, hogy elkerülhetők legyenek a járdán a járókelőkkel létrejövő konfliktusok – különös tekintettel a sérülékeny, nehezen közlekedő csoportok tagjaira. Illetve az is felmerült, hogy a robotok használatára adót vessenek ki.
Önmagában egyébként nem lehetetlen megtanítani a robotoknak, hogy általában milyen (leíratlan) közlekedési szabályok vannak a járdán. Ezt mutatja be az alábbi videó, amiben a robot szépen kivárja, hogy az útjában álló járókelő átvegye a kávéját, és csak azután halad tovább, hogy az ember eltűnt az útjából.
A DHL hamarosan azt fogja tesztelni egy német kisvárosban, hogyan tudják a postások munkáját megkönnyíteni azzal, hogy a csomagokat egy szállító robot viszi nekik. Az önjáró tevékenységre tervezett Starship robotokkal szemben, a DHL hangsúlyozza, hogy az ő robotjuk nem elveszi, hanem megkönnyíti az emberek munkáját, és a kézbesítési folyamat is kezelőszemélyzet jelenlétét feltételezi.
Fotó: Deutsche Post - DHL